2020-04-06, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Finns gott om folk som vill störta samhället i avgrunden och leva i en totalitär mardröm över det här lilla viruset.
Jag har börjat förstå det. När jag tänker efter så är det egentligen inget konstigt då svensken länge har gillat att semestra i diktaturer och gynna deras ekonomi.
Citera
2020-04-06, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
En del behöver t.o.m handgripligen hållas borta från smittspridande verksamhet. Din tro på mänsklighetens godhet är dock rörande.
Din tro på att Sverige har möjlighet att sättas i karantän med vakter utanför varje hus är väldigt naiv. Vem ska upprätthålla nya diktatoriska lagar?
Citera
2020-04-06, 09:49
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Har läkarna börjat jobba som telefonförsäljare? Och sälja idén att avstå vård? Den humanistiska stormakten verkar inte vara så humanistisk...

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är inte för intet humanismen går tvärs emot Guds Ord.

Människor kan inte räknas i värde. En användare i tråden menade att triange ska ske efter den "samhällsnytta" människor har kvar att göra. Nyttan räknas då i pengar.

Sverige har en människofientlig ideologi och värdegrund i botten, som nu ger sig tillkänna.
Visdom förkastas, konsumtion och skuldsättande hyllas.

Vem bör prioriteras så som mest samhällsnyttig? Den som ger upp sin vård för att rädda andra, han/hon är den vårt folk absolut inte kan klara oss utan.

Tala för dig själv!

Jag känner många som inte har en människofientlig ideologi och värdegrund,

och det kommer snart att visa sig hur fel du har,

det börjar med var och en av oss och vad vi gör för andra.
Citera
2020-04-06, 09:50
Medlem
Vet ej om det redan har kommit fram att England premiärminister troligtvis behövde extra syre plus att man tog blodprover och röntgade hans lungor. Han har haft feber i 11 dagar och han är trött. Många Corona-patienter dör ju under den andra veckan.

Problemet är att det inte finns någon självklar ersättare för honom. Det existerar inte någon vice premiärminister utan i så fall kan hans ersättare bli utrikesminister eller någon annan minister. Det är oklart.
Citera
Medlem
Enligt iva-registret så är det nu 1 pojke 0-9 år som IVA-vårdas med Corona i Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Finns ingenting som tyder på det!
Dr Tegnell

Precis.

Till och med Turkiet fixar det:

Citat:

Turkiet ger gratis skydd
Turkiet blir det första landet i världen där regeringen kommer att dela ut gratis ansiktsmasker till sina medborgare.

Anledningen är det nya kravet att alla i landet ska använda munskydd i alla offentliga miljöer såsom matvarubutiker, marknader, bussar och apotek.

Alla mellan 20 och 65 år kommer att få fem munskydd per person via posten, varje vecka

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8Gpr/flera-lander-andrar-sina-rad-om-munskydd

Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Löfven är en sån person som aldrig medger att han har gjort eller gör fel. Se bara på invandringspolitiken som enligt andra länder är helt kass. Enligt Löfven är det pga svenskarna fel att det blivit så satans fel. -Vi svenskar måste förstå att de som kommer från muslimska länder har rätt att våldta esamgående kvinnor i sina hemländer, och att döda folk är mycket mer accepterat. Det tar en tid innan de tar in att så bör man inte göra här.
Samma med coronan. -Vi måste förstå att coronan har en annan kultur än våra vanliga sjukdomar. Coronan blir snällare när vi offrar tillräckligt många liv. Och mångfald är en rikedom.
Är väl kanske samma tänk.
Vi måste ta emot så många virus som möjligt. Vi har kapacitet . Welcome coronavirus.
Ta inte på er ansiktsmasken coronarassar och dumma outbildade bönder.
Och så gör media ett reportage om en snäll Svensk Märta 45 år som tagit emot alla smittade i sitt hem. Säger fy på er svenska bakåtsträvare, samtidigt sitter en gråtande smittad i knät på henne, kramar Märta och hostar henne rakt i nyllet när hon sjunger we shall over come.
Dagen efter gör de ett reportage om Kalle som står där med ansiktsmasken. Hemska varelse som säkerligen är en outbildad dumskalle som står tio meter från den stackars smittade.

En något överdrivet version men med mycket sanning i sig.
Citera
2020-04-06, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Ok jag förstår detta men undrar hur det hänger ihop med dagens pandemi? Menar du att Italien och Spaniens höga antal av döda beror på ekonomiska faktorer? dvs att dom har det pågrund av dålig ekonomi?
Om inte så tror jag att vi pratar om olika saker? för mig låter det väldigt långsökt och knappast troligt att antalet döda i pandemi beror på ett lands ekonomi, men jag kan sträcka mig till att länder som är väldigt fattiga med hög population har mindre möjligheter att komma till rätta med smittspridning.
Men oavsett fattigdom och hög population så stänger även dessa länder ner i sk karantän, om effekten av den skiljer sig från ett rikt land i karantän låter jag vara osagt.
Som sagt vi pratar sannolikt om olika saker?
Nej, jag pratar om effekterna av pandemin, det som vi blir varse först när krisen är över.

Ta Italien som exempel. Tänk dig alla små familjeföretag - restauranter, trattorior, caféer, hotell, småföretag, underleverantörer osv - som är mkt mer än en arbetsplats. Det är en släkts stolthet, livsverk, ibland deras hela liv. Vi får räkna med att uppåt 70-80% av dessa nu har gått i konkurs och att de aldrig kommer att återsuppstå. Det familjedrivna Albergo Minerva upphör att existera. Möjligen kommer andra hotell uppstå om några år, men det kommer att vara stora internationella hotellkedjor.

Kan du ens tänka dig alla dessa miljoner människors desperation? Den nedgång som följde finanskrisen är en svag fläkt mot den storm som väntar nu, men vissa år i dess fotspår räknades som demografiskt och socialt värre än krigsåren (2VK).

Det är detta jag menar. I det här fallet är Italien bara ett exempel, men t ex Grekland kommer troligen att råka ännu värre ut.
Senast redigerad av Krillolero 2020-04-06 kl. 09:54.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Exakt. Detta är dock konstaterat.

99% of Those Who Died From Virus Had Other Illness, Italy Says
More than 99% of Italy’s coronavirus fatalities were people who suffered from previous medical conditions, according to a study by the country’s national health authority.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-18/99-of-those-who-died-from-virus-had-other-illness-italy-says

Så för att både äldre och yngre har andra sjukdomar så är det okej att de dör. Det spelar alltså ingen roll om de har sjukdomar som med medicinering ger ett normallångt och bra liv att de dör i förtid av corona.
Unga människor som kanske genom tillfällig sjukdom är extra utsatta dör pga corona.
Även de som med allvarliga sjukdomar som med rätt hjälp fortfarande haft några år kvar plötsligt dör av ett jäkla virus. Det är många äldre och medelålders som går bort, människor som betyder oerhört mycket för den yngre generationen. Eller barn och unga som i normala fall fått ett bra liv skall släckas av ett virus.
Din människosyn är inte tilltalande.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Enligt iva-registret så är det nu 1 pojke 0-9 år som IVA-vårdas med Corona i Sverige

Vad vill du säga med det?
Citera
2020-04-06, 09:52
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har inte hört någon i vardagslivet som har något negativt (eller positivt för den delen heller) att säga om FHM. Däremot har jag hört många som tycker att Sveriges hållning är bra och är glada över att det inte stängs ner som i Storbritannien.

Samma här, dom flesta är likgiltiga. Men jag börjar känna att vi Skåningar börjar tröttna lite på det här med att sitta hemma och se våra affärer och restauranger gå i konkurs med så väldigt väldigt få smittade och döda.

Det är samma med mig, jag isolerar mig 100% frivilligt och går bara ut med hunden och handlar mat. Annars är jag hemma. Men hade jag blivit tvingad av staten att vara hemma hade jag nog mått sämre och känt än mer hat mot politiker och regeringen.
Citera
2020-04-06, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Precis.

Till och med Turkiet fixar det:
Så himla bra tänkt av dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto