2020-04-06, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag bryr mig. Har varit förkyld och sett till att inte träffa en enda annan människa förutom min sambo.

Varför klarar inte du av detta? Är du myndig?
Jag klarar det också, men alla gör det inte..så är det med den saken! Alla tar inte det här på allvar.
Citera
2020-04-06, 09:26
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu säljer vården ättestupan till multisjuka.

Multisjuka äldre frågas ut om de vill ha respiratorvård
1:43 min

Publicerat kl 06.00

För äldre människor med underliggande sjukdomar kan det hända att Region JH ringer upp och frågar hur dem ställer sig till att vårdas i respirator ifall de drabbas av coronaviruset.
Solveig Kristiansson som har KOL men i övrigt är frisk blev väldigt upprörd och ledsen när hon fick frågan per telefon av sin läkare.
"Då sa läkaren att om du får coronavirus, inte vill väl du ligga där som en grönsak. Och det vill väl inte dina anhöriga heller", berättar hon.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7445058
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Det är fan ovärdigt!

Ingen ska behöva känna att man är en belastning för andra när man behöver akut sjukvård och ingen ska behöva "välja" att sakta kvävas under tung medicinering för att staten inte klarat sin uppgift att ge sjukvård åt alla.

Jo. I denna krisen blir det tyvärr så.

Det vi kan göra är att minska smittspridningen, så blir det mindre bränsle på eldsvådan, vi är var och en ett vedträ som kan brinna,

om du inte tar eld själv, så kan du heller inte antända någon annan,

tillsammans kan vi hålla tillbaka infernot!

What is important is that:
Everyone needs to do what they can to prevent themselves from getting infected and by preventing themselves from getting infected and taking those measures will prevent the onward transmission to someone else who can perhaps be more vulnerable.
- Maria van Kerkhove

Det finns inget annat sätt.
Citera
2020-04-06, 09:28
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Man imponerar inte heller i debatter om man inte har den minsta susning om läget, vilket idioten visade. Den som inte känner till Wuhans urnor ska enbart dra igen vällingfittan om Kinas officiella dödssiffror. Kände du till urnorna, mr Bean? Eller ville du bara kverulera lite så här på söndagseftermiddagen? Det är väl nu du ska kontra med frågan om jag är tolv år, va?

Avataren visar karaktären Blackadder, inte Mr Bean. Så här ser Mr Bean ut. Vad gäller urnorna så drar jag inte lika förhastade slutsatser som du gör.
Citera
2020-04-06, 09:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Giesecke sa i TV nu i morse att han trodde det kom att gå ner i Stockholm om tre veckor. Ändå lite hoppfullt.
Johan Giesecke och Björn Olsen är hursomhelst de som jag har mest förtroende för i denna kris.

Stämmer ju då rätt bra med vad jag tror. Om tre veckor borde innebära att peaken kommer ca 27/4 i Stockholm. Då ska vi alltså ha en 15-20% ökning per dag fram till dess. Fatta vilka tal det kommer att innebära.

Vad hände med Anders Tegnells svamlande igår om att "vi ser tecken på en topp den kommande veckan"?
Citera
2020-04-06, 09:30
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Om man inte har förmågan att ändra uppfattning i en fråga när nya data motbevisar ens egna teorier
så är man per definition inkompetent.
Tegnell har med bestämdhet påpekat ett antal gånger att han vill att så många som möjligt skall smittas just för att hans teori är att det skall sluta med flockimmunitet och då måste de man påstår vilja skydda dö och det säger man inte.
Tegnell kommer med alla medel se till att allt som motverkar smitta inte skall användas.
De räknar med att de man påstår sig vilja skydda dör och helst i mindre snabbt förlopp så att IVA platser räcker till.
Så tolkar jag allt. Kan ha fel, kan ha rätt.
Citera
2020-04-06, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Om man inte har förmågan att ändra uppfattning i en fråga när nya data motbevisar ens egna teorier
så är man per definition inkompetent.
Så du menar att det är läge att dra slutsatser precis i inledningen av covidkrisen?

Vi bör nog vänta ett bra tag innan vi kan se något tydligt mönster.
Citera
2020-04-06, 09:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muadaram
"Människors lika värde" ???
Det är ju inte bara han som privatperson det handlar om, utan även att han har en nyckelposition i samhället som premiärminister, så jag tycker det är ok att hans hälsa övervakas lite extra. En stor statsbegravning mitt i alltihop är väl det sista man vill ha.
Citera
2020-04-06, 09:32
Medlem
Citat:
JUST NU: ”Munskydd kan faktiskt hjälpa”
▸ Nya beskedet från Folkhälsomyndigheten

Under gårdagen medverkade Karin Tegmark Wisell, chef för avdelningen för mikrobiologi på Folkhälsomyndigheten i SVT-programmet Agenda.

Hon sa då att myndigheten hoppas kunna utöka testningen för coronaviruset inom några veckor för att kunna testa upp till 100 000 personer i veckan.

– Nu finns det nya data på att munskydden faktiskt kan hjälpa mot droppsmitta. Vi får ny kunskap hela tiden, sa hon i Agenda

Vad är nästa uppenbarelse? Paraply skyddar mot regn?
Citera
2020-04-06, 09:32
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Stämmer ju då rätt bra med vad jag tror. Om tre veckor borde innebära att peaken kommer ca 27/4 i Stockholm. Då ska vi alltså ha en 15-20% ökning per dag fram till dess. Fatta vilka tal det kommer att innebära.

Vad hände med Anders Tegnells svamlande igår om att "vi ser tecken på en topp den kommande veckan"?

Jag måste säga att min respekt för dig har ökat under den här krisen även om jag fortfarande föraktar dig ganska mycket. I början av den här trådens existens så såg jag dig som en stollig alarmist och det var du delvis men du har haft mer rätt än fel trots att du varit väldigt fel ute mer än en gång.
Citera
2020-04-06, 09:33
Medlem
Antal dödsfall pr milj inv under förra veckan:

173,7 Staten New York
123,9 Spanien
88,2 Belgien
85,7 New Jersey
84,8 Italien
81,6 Frankrike
70,0 Louisiana
57,0 Holland
55,8 UK
48,5 Michigan
48,3 Schweiz
28,2 Sverige
22,8 Irland
22,2 USA
18,4 Danmark
18,1 Staten Washington
17,1 Portugal
13,3 Österrike
12,5 Tyskland
11,6 Iran
8,4 Norge
8,1 Slovenien
7,5 Florida
7,0 Ecuador
5,7 Kanada
5,5 Kalifornien, Serbien
5,3 Turkiet
4,8 Tjeckien
4,2 Dom. Rep.
3,7 Israel
3,2 Grekland
3,1 Finland
2,8 Algeriet
2,1 Ungern
1,9 Polen
1,7 Brasilien, Bulgarien
1,2 Marocko, Tunisien
0,8 Australien
0,6 Argentina
0,4 Kuba
0,3 Ryssland
Senast redigerad av Krillolero 2020-04-06 kl. 09:39.
Citera
2020-04-06, 09:34
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
[Om Boris Johnson på sjukhus]
Det var nog mest för att motivera folk att stanna inne tredje veckan på deras lockdown. Folket har börjat knorra, men med premiärministern pa sjukhus kan de nog övertalas att hålla ut några dar till. Nyheter som denna är precis vad de behöver.

Får hoppas att det är så.

Jag gjorde samma reflektion när det gällde avskärmningen av Nyland från resten av Finland. Tror inte det var huvudorsaken, men det hjälpte nog att hålla kämpa-andan och förståelsen för att detta är allvarligt uppe.
Citera
2020-04-06, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Vad är nästa uppenbarelse? Paraply skyddar mot regn?

Finns ingenting som tyder på det!
Dr Tegnell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in