2020-04-06, 08:32
Medlem
Hur ska Sverige ha råd med 100k tester i veckan när de ej finns pengar till narkos och skyddsutrustning?
Citera
2020-04-06, 08:32
Medlem
Jag tror Sverige klarar sig såpass bra utan restriktioner pga. att vi är såpass osocialt folk. T ex säg att 10% av italienarna bryter reglerna, de sprider nog mer smitta än 100% av svenskarna som lever normalt. Många som besöker Sverige hade nog trott att vi hade en ständig karantär.
Citera
2020-04-06, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Kan du utveckla vad du säger.
När finanskrisen nådde Europa så drabbades vissa länder av djup recession medan andra klarade sig undan med ett litet "hack" i BNP-kurvan. Detta är inte statistiska kuriosa utan hade tragiska och mycket reella effekter i de länder som drabbades.

Människor som såg sina livsverk rasa ihop under den rådande krisen begick i många fall självmord - i Norditalien var det en veritabel epidemi - medan hundratusentals andra sjönk ner i depression, apati och, i förlängningen, sjukdom.

Tar vi en titt på dödstalen i de länder som drabbades värst av krisen så är det tydligt att de ännu inte hämtat sig (jag talar nu om 2019, innan corona kom).

Sista året före krisen hade Italien 585.000 dödsfall, ifjol 647.000, dvs en ökning på 62.000 pers eller 11%.

I Spanien gick man från 386.000 döda till 428.000 dvs +42.000 och likaledes +11%.

I Grekland, ännu värre: 108.000 blev 126.000, dvs +18.000 eller +17%.

I Sverige, som klarade sig relativt bra under och efter krisen, var antalet döda 91.000 före och 89.000 efter krisen, dvs en minskning med 2000.
Senast redigerad av Krillolero 2020-04-06 kl. 08:35.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
"Uppdaterad 2020-04-06 kl 08:00"

Medianålder: 61 år

"Åldersfördelning bland nyinskrivna patienter"
251 syrgaslapare på IVA i åldersspannet 20-59 år
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Så vare me den "influensan" och snacket om att bara gamlingar kommer att frystorkas...
.

Det VAR medianåldern, alltså.

Nåja, från den här informationen är jag rätt trygg, och mina kids ännu mera så. För en god vän till mig däremot, ser det mycket mörkt ut... Och han åker fortfarande buss i rusningstrafiken varje dag...

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
62

61 enligt ovan, men ett år hit eller dit spelar ingen roll.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Johan giesecke tidigare statsepidemiolog. Munskydd hjälper ej.
För vem? Om alla infekterade bär munskydd så släpper de inte lös smittan till allmänheten.

Om jag har munskydd och slarvar med handhygien, och petar i ansiktet, så hjälper det inte..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Just på SVT: Programledaren frågar reporter från New York om vad Ventilatorer är för något!!
Att gemene svenne banan inte vet är väl klart, men om man jobbar dagligen med att rapportera om Corona, så kunde man ju kanske läsa på lite..

Är väl ingen frågesport som programledaren deltar i. Hon frågar ju på ett fint sätt för att alla som inte vet ska förstå vad det är.
Citera
2020-04-06, 08:34
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
The Sun är "pro" BoJo.., så de vill honom väl.

Sen har BoJo varit sjuk i 10 dagar och ingen förbättring har skett, han börjar komma i den där riskgruppen där läget kan förvärras snabbt.

Med statsledare tas inte risker.

Sist.., först var det "han skall in för kontroller" sades det ifrån hans stab (söndag kväll ?), men ifrån sjukhuset sades "han blir här". Så lunginflammation tror jag nog han har dragit på sig.., med försämrad syreupptagning som följd.

När man kommit så långt i utvecklingen har man en 50% chans att dö, även om man får sjukvård. Det ser inte bra ut med andra ord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
För vem? Om alla infekterade bär munskydd så släpper de inte lös smittan till allmänheten.

Om jag har munskydd och slarvar med handhygien så hjälper det inte..
För att föra vidare smittan. Han sa även att symptomsfria människor ej för över smittan. End of discussion. WHO rådgivare säger detta då är detta sant.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Om forskningsläget är osäkert så är det av än större vikt att myndigheten inte uttalar sig kategoriskt utan bejakar försiktighetsprincipen.

Inte ens nu är de tydliga gällande vikten av munskydd.

Nä, har de har ju hela tiden sagt att munskydd inte hjälper så nu får de fundera på hur de ska pudla
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men säg det till Tegnell, Giesecke, Carlson och Wold. Jag blir tokig!

Ja, fast om man betänker att följden av att människor bryter karantänen, är att andra får dö en plågsam död. Att bli skjuten är en mycket humanare död än att drunkna i sin egen lungvätska. Det finns anledningar till att många länder som slutade med dödsstraff för länge sedan, ändå har kvar det i sina krigs- och undantagslagar.

Ja, de liksom utstrålar ren okunskap, de är ju väldigt noga med att säga att de inte skyddar friska människor...

De undviker väldigt noga att nämna att de minskar smittan från smittade människor...

Om det inte gick omkring några smittade människor på stan, så skulle vi ju liksom inte ha någon smittspridning i landet, men det har vi ju!
Citera
2020-04-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Om forskningsläget är osäkert så är det av än större vikt att myndigheten inte uttalar sig kategoriskt utan bejakar försiktighetsprincipen.

Inte ens nu är de tydliga gällande vikten av munskydd.

Jag tycker inte man skall prata om HUR viktigt det är, men de går ju ut och kategoriskt tonar ner nyttan med munskydd.
Vilken jävla människa som helst kan väl räkna ut att munskydd är bättre än inte.
Sen tycker inte jag att vi vanliga skall springa omkring med munskydd som våra vårdanställda behöver, men att ha något för att skydda sina medmänniskor vore väl väldigt vettigt.
Skulle det i efterhand visa sig att munskydd var verkningslöst, så har ju ingen skadats av det, men visar det sig vara tvärtom, ja då är det ju illa.
Citera
2020-04-06, 08:35
Medlem
Det är så härligt med alla experter här på forumet, google-experter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in