2020-04-06, 06:32
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, detta med maskerna.
Undrar varför de som arbetar i BSL-4 lab bär rymddräkt 🤔
Citera
2020-04-06, 06:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Undrar varför de som arbetar i BSL-4 lab bär rymddräkt 🤔

Ja, det lär ju "inte ha någon effekt"...
Citera
2020-04-06, 06:34
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ang. antal döda / korrekta siffror.

Intressant, spanska tidningen El Pais talar i en artikel om att de officiella siffrorna inte speglar den fulla vidden av coronautbrottet, bl.a. pga svårigheterna att räkna in de som dör hemma eller på äldreboenden. I artikeln talar man bl.a. om att man fruktar att det är långt fler än vad som hittills kommit fram. Man talar även om att övriga siffror är svåra att få korrekta, t.ex. antal smittade.

https://english.elpais.com/society/2020-04-05/spains-coronavirus-crisis-why-the-numbers-are-failing-to-show-the-full-picture.html

Det fördes ju även fram liknande oro tidigare, från Italiens håll, gällande samma problem.

Jag har flera ggr försökt skriva i Aftonbladets chatt om detta och be dem att lyfta/kolla detta för Sveriges del, ej ngt svar.

Upplever f.ö. att svenska media hittills inte alls i någon större omfattning ifrågasatt eller granskat något som myndigheterna säger. (Läser de t.ex. inte själva utländska medier för att få en bild av sånt här jag tagit upp här, kan man undra. Och problematisera och analysera det gentemot svenska förhållanden). Har nog aldrig sett svenska media riktigt så här flata och passiva, känns så himla märkligt och hemskt....

Det är lika i Sverige. Hur skulle det kunna vara annorlunda? Ska man ta med en gammal som dör i sjukhemmet utan testning skulle siffrorna bli rena gissningen. All statistik bygger på att personen är testad. Lägg på en nolla så får du en grov uppskattning. Det dog ju 50 bara på ett sjukhem nyligen.
Citera
2020-04-06, 06:35
Medlem
Citat:
Fast ingen går ju säker - inte du heller. Boris Johnson är intagen på sjukhus nu, och han är inte gammal, inte (särskilt) fet, inte rökare, dynamisk till sin personlighet, i farten, och har alltid levt ett privilegierat liv med god näringsstatus, möjlighet att få den bästa vården o.s.v.. Inget av detta hjälpte honom.

Med detta sagt, så skulle jag tycka att du var cynisk ÄVEN om det "bara" vore gamla samt ohälsosamma WT som dog.

Exakt! Huvudet på spiken.
Citera
2020-04-06, 06:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ja, det lär ju "inte ha någon effekt"...
Jag läste en artikel om att Japan hade så låg smittspridning för att alla bär mask.

Och det låter logiskt. Om alla infekterade inte kan andas/hosta ut viruset till allmänheten så kommer R0 sjunka som en sten.
Citera
2020-04-06, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Det stämmer bra. Den stora dödligheten gällande covid-19 i tex Italien och Spanien har sitt ursprung i missbruk av antibiotika. När de coronasmittade drabbas av lunginflammation är de dödsdömda till följd av antibiotikaresistens.

Antibiotika hjälper oavsett inte vid lunginflammation från virus. Detta har diskuterats innan.
Citera
2020-04-06, 06:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Kanske har medicin med antikroppar mot Corona i September. Intressant att de utvecklade för Sars v1 o att de nu kunde vidareutveckla antikropparna för v2.

https://youtu.be/AV-nWT2VLuI
Citera
2020-04-06, 06:40
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Exakt! Huvudet på spiken.

Läste att Boris togs till sjukhuset för att de skulle ta prover (vilket jag tolkar som att han inte skulle få syrgas eller respirator (ännu))
Citera
2020-04-06, 06:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det dör flera miljoner varje år på grund av lunginflammation... Siffrorna är droppar i ett hav.

Var kommer infon om flera miljoner?
Citera
2020-04-06, 06:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Hur många har dött av Corona för att resurserna inte hjälpt till? För som jag förstår har vi inte slagit i taket än så alla bör ha fått adekvat vård.
Det har vi och nu öppnar Älvsjö upp. Och nej, fler dör hemma och på boende. Kalla det för adekvat vård vet jag inte. Ofta i ensamhet i en del fall under fruktansvärda förhållanden där personalen saknar skyddsutrustning och inte vågar ha någon större kontakt med de sjuka.

Man pratar om en vårdstorm i Stockholm där man börjar sakna så basala saker som propofol för att söva IVA-patienter.
Citera
2020-04-06, 06:46
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Var kommer infon om flera miljoner?
Citat:
Lunginflammation är ett stort problem och i världen drabbas årligen 450 miljoner människor varav uppskattningsvis 4 miljoner av dessa dör (Ruuskanen et al 2011).
http://arbetsochmiljomedicin.se/lunginflammation-i-dammiga-miljoer/
Citera
2020-04-06, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Läste att Boris togs till sjukhuset för att de skulle ta prover (vilket jag tolkar som att han inte skulle få syrgas eller respirator (ännu))

Ingen utomstående kan ju veta det säkert, men det som talar emot "bara prover" är väl att han togs in sent en söndag kväll och redan varit sjuk i 10 dar.

The Guardian skriver att det pekar mot att det finns riktig oro hos läkarna för Boris Johnson, de utvecklar resonemanget i en artikel https://www.theguardian.com/world/2020/apr/05/johnsons-hospital-admission-suggests-virus-may-have-progressed

Men som sagt ingen vet väl förutom läkarna, de närmaste kring honom och han själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in