2020-04-05, 21:57
Medlem
Karlxgustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja, det är helt ofattbart.
Vilket land som helst runt omkring oss får gärna komma hit och ta över styret.
Tack på förhand.

Varje gång jag går in och läser i denna tråd så kommer din avatar upp med diverse inlägg om karantän och stanna upp hela motorn i samhället.

Jag säger inte vad som är rätt eller fel! För ett par veckor sedan var jag för en hårdare linje men har nog ändrat uppfattning,

Däremot sådana kommentarer som jag har citerat gör mig som stolt svensk lite orolig.
Citera
2020-04-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Ni som säger att det inte vänder, utan att det kommer bli ännu värre, vad baserar ni det på?

Så länge inte R0 faller under 1 så kommer fler att smittas. Det finns inget som tyder på att det kommer ske i närtid. Det enda sättet just nu är om kanske 60% av befolkningen smittas, då kommer kurvan att falla neråt. Den totala dödligheten ligger uppskattningsvis nånstans mellan 0.5% och 2%. Rätt svårt att veta just nu. Det betyder 30.000 till 120.000 döda

Hittils har knappt 1000 dött, så det betyder att vi har en bit kvar på kurvan....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Nu ska Sverige börja testa människor, 100 000 i veckan. Har man inte hört detta tidigare? Varför är Sverige femma på bollen?

Vi har inte kapacitet att testa så många. Om vi ska testa så många är det en process som ligger minst några veckor fram i tiden.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
De flesta virus dör vid hög värme, det finns ingen anledning att tro att detta inte gäller såväl detta virus, även om det hittills är något dåligt med forskning.

Över 50-60 grader i mer än 10-20 minuter är tillräckligt för SARS-viruset, du kan anta att det även gäller SARS-CoV-2.

Viruset måste finnas i lungorna för att orsaka sjukdom, mat hamnar i magen, i en annan kanal än luft, så risken är också mycket mindre om du skulle äta levande virus än om du hade andat in det.

Att äta varm mat, som pizza, är förmodligen säkrare än att gå ut, till exempel på en restaurang, där du kan andas inn virus.

Då borde det väl funka bra att bada rejäl finsk bastu då..
Citera
2020-04-05, 21:59
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Så om 0 noll människor skulle dö i år förutom i corona- skulle vi inte behöva bry oss om corona då eftersom dödsstatistiken i övrigt såg bra ut?

När skulle du börja ta corona på allvar? Vid 1000 döda? 10 000? Alla har en gräns. När din gräns passeras kommer det uppenbarligen vara försent...

Ett råd är att läsa på om vad dessa testkit egentligen är och hur dom fungerar.
Det kanske är så enkelt att alla dessa som dör inte alls dör Av corona utan snarare Med corona. Det är en avsevärd skillnad.
Och med statistiken till hands så kan vi konstatera att färre dör i år än exempelvis våren 2019, skillnaden är väl dödsorsaken i obduktionsprotokollet kanske?
Citera
2020-04-05, 22:00
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Din lank fungerade inte gör mig, men jag googlade titeln och fick fram denna länk:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32104915/

De hade ändrat länken.....

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jmv.25728
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Nu ska Sverige börja testa människor, 100 000 i veckan. Har man inte hört detta tidigare? Varför är Sverige femma på bollen?

För att det ska fungera så måste man vara i karantän från det att man provtagits tills man får svar om man är positiv eller negativ. Annars så kommer folk att springa runt positiva och riskera att smitta andra som just testats negativt för corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Vill inleda med att jag inte är någon alarmist, men..

Folk verkar anta att viruset mer eller mindre upphört enbart för att vissa siffror ser hyfsade ut de senaste dagarna.

Det känns dumt att börja pusta ut nu och dansa tidig segerdans när tex. Länder som indien och usa har stora coronautmaningar framför sig. Utmaningar som kommer att påverka deras befolkning samt självklart världsekonomin.
Självklart kan man inte blåsa faran över på länge än.
Emellertid, om de nya beräkningarna, som tyder på att antalet smittade är enormt mycket större än de redovisade, borde pandemin bli mindre långdragen.
Citera
2020-04-05, 22:01
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hade Italien varit ute tidigare så hade de säkert kunnat förskjuta förloppet lite till. Ponera att toppen skulle inträffa 1-2 veckor senare, med något lägre antal döda per dag eftersom de sprids ut, men det totala antalet döda vid vändningen borde vara ungefär detsamma. Det hade varit ekonomiskt mer smärtsamt för folket.

Du har tydligen inte förstått någonting, vad svamlar du om?
Citera
2020-04-05, 22:01
Medlem
severustheemperors avatar
[quote=outoftheblue|71063967]Din lank fungerade inte gör mig, men jag googlade titeln och fick fram denna länk

Denna är ochså intressant i sammanhanget.....

Coronavirus Shocker: Patients Die In Hours Without Showing Symptoms
https://www.medicaldaily.com/coronavirus-shocker-patients-die-hours-without-showing-symptoms-450295
Citera
2020-04-05, 22:02
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
I Finland enas folk av denna kris.
I Sverige splittras vi.
Varför?
För att majoriteten i detta land är för Tegnells strategi som går ut på att vi ska bli smittade allesamman och de som dör, dör.
Cyniskt, iskallt och man värderar pengar över människoliv.

Som enda land i världen har vi de prioriteringarna. Är inte det ironiskt? Vi som är ett gäng goda, solidariska sossar allihopa!

Vidrigt.
Svensken har drillats att vakta varandra, kasta onda ögat på varandra, uppmanat varandra att skämmas, och att vara tacksamma och hålla käften utanpå det. Absolut inte se ner på andra kulturer än sin egna. Absolut inte se ner på andra än sig själv och övriga svenskar.
Se ner på svenska män är också tillåtet.
Se bara hur media beter sig.
Schulman får sitta och håna människor i Sverige när det pågår en sjukdom i världen som dödar människor hej vilt.
Fullt normalt i Sverige att se ner på varandra. Förbjudet att se ner på andra..
Media skriver om alarmister precis som att svensken inte tillåts få vara rädda. Ifrågarsätter man Tegnell skickar folk blommor till honom. Lilla bubben...
Inte vaja dum ajabaja.
Sverige är sinnesjukt och människor som kallas idioter i Sverige är de som är mest friska utav alla..
Tyvär kommer inte det här att förändra något. Svensken kommer att slicka " landsfadern" Stefan i arslet, fortsätta betala ännu högre skatt, le och kasta onda ögat.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-05 kl. 22:05.
Citera
2020-04-05, 22:02
Medlem
Finland lyckas mycket väl med att hålla förtroendet uppe. Bra där!

Angående sjunkande siffror i Italien och Spanien så är det väl vanligt under helg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in