2020-04-06, 06:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag skulle i normalfallet hålla med dig, men just det där är rena, rama sanningen. När par och familjer sitter inlåsta med varandra, inte kan gå ut, inte får några impulser utifrån, och ingen har insyn - växer irritationen, och leder till våld emot i synnerhet kvinnor och barn. Våld mot män från kvinnor, mammor som slår sina barn, samt våld i samkönade relationer förekommer såklart också, men i majoriteten av alla fall av misshandel (och även sexuellt våld), så är det män som ÄR förövarna. Det här är djupt oroande i dessa tider...

Jag lägger inga aspekter på innehållet, men konstaterar att det uppenbarligen är så att fokus börjar ligga på sidoeffekter i medierapporteringen.
Citera
2020-04-06, 06:18
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ett normalt år: Hur många personer i Sverige dör av lunginflammation för att landets sjukvårdsresurser inte räcker till?
Hur många har dött av Corona för att resurserna inte hjälpt till? För som jag förstår har vi inte slagit i taket än så alla bör ha fått adekvat vård.
Citera
2020-04-06, 06:19
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/landernas-forvirrande-budskap-om-munskydd/

Alltså, detta med maskerna. Jag retar mig på, att svenska "experter" hela tiden måste vara så KATEGORISKA vad det än gäller. "Det finns inget som tyder på att det har någon effekt." "Det är inte vetenskapligt bevisat att det gör någon nytta."

Så länge som det inte är bevisat, heller, att en viss åtgärd GÖR SKADA, så kan väl folk få välja själva..? Det kanske gör LITE nytta - och every little helps, när man har att göra med en fara som växer exponentiellt. Smittar man EN person mindre när man går och handlar, så kan det göra stor skillnad i belastningen på det lokala lasarettet tre veckor senare.
Citera
2020-04-06, 06:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Samtidigt finns det även en stor grupp barn som mår dåligt i skolan, och lär sig bättre hemma där de slipper vara rädda för andra barn, slipper problemen med hierarkier och klassens kung och drottning, slipper grupparbeten o.s.v..

Fast det är en annan fråga som inte löses genom att hålla barnen hemma. Det är ju nu så att man i Storbritannien alltmer börjar ifrågasätta nedstängningen eftersom den metoden bara ser ett problem. Samhället innehåller dock så många delar att man måste ha en större helhetsbild och framför allt vara bättre på att ge tidsrelaterad information.
Citera
2020-04-06, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det dör flera miljoner varje år på grund av lunginflammation... Siffrorna är droppar i ett hav.
Det stämmer bra. Den stora dödligheten gällande covid-19 i tex Italien och Spanien har sitt ursprung i missbruk av antibiotika. När de coronasmittade drabbas av lunginflammation är de dödsdömda till följd av antibiotikaresistens.
Citera
2020-04-06, 06:22
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med. Och PK-media jamsar hela tiden med. Även Expressen (som ändå är en liberal tidning) är regimtrogen när det kommer till corona-frågorna.

Kudos till alla föräldrar som håller sina barn hemma i alla fall! Det skulle jag också ha gjort om jag haft barn i grundskolan fortfarande. Vi är, som folk, alldeles för godtrogna och lydiga. Men jag har en känsla av, att när vi har överlevt det här (de av oss som gör det...), så kommer det att se annorlunda ut.

Tänker du på oss 99,999% som kommer att överleva? Ja vi borde lära oss en del som vad som är värt något, om vi nästa gång multisjuka och 80+are som ändå ska dö ligger i farozonen ska göra halva jordens befolkning arbetslösa eller om vi ska acceptera att sköra och gamla dör förr eller senare. Kanske även att feta människor och rökare själva är ansvariga för sin hälsa. Kanske blir en rätt härlig värld där vi nyktrar till och förstår att ekonomiskt välstånd är det enda som är viktigt. Jag är inte ironisk.
Citera
2020-04-06, 06:24
Medlem
AnonymLFCAREs avatar
Jag läser fan ingeting om detta virus.. hänger inte med alls.. är det farligt eller
Citera
2020-04-06, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Hur många har dött av Corona för att resurserna inte hjälpt till? För som jag förstår har vi inte slagit i taket än så alla bör ha fått adekvat vård.
Det finns ingen statstik för att det hela är nytt. Men säkert är att flera personer som har dött på äldreboenden av coronavirus skulle ha sänts in till sjukhus om resurserna inte var överansträngda.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-04-06 kl. 06:32.
Citera
2020-04-06, 06:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Tänker du på oss 99,999% som kommer att överleva? Ja vi borde lära oss en del som vad som är värt något, om vi nästa gång multisjuka och 80+are som ändå ska dö ligger i farozonen ska göra halva jordens befolkning arbetslösa eller om vi ska acceptera att sköra och gamla dör förr eller senare. Kanske även att feta människor och rökare själva är ansvariga för sin hälsa. Kanske blir en rätt härlig värld där vi nyktrar till och förstår att ekonomiskt välstånd är det enda som är viktigt. Jag är inte ironisk.

Fast ingen går ju säker - inte du heller. Boris Johnson är intagen på sjukhus nu, och han är inte gammal, inte (särskilt) fet, inte rökare, dynamisk till sin personlighet, i farten, och har alltid levt ett privilegierat liv med god näringsstatus, möjlighet att få den bästa vården o.s.v.. Inget av detta hjälpte honom.

Med detta sagt, så skulle jag tycka att du var cynisk ÄVEN om det "bara" vore gamla samt ohälsosamma WT som dog.
Citera
2020-04-06, 06:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jävlar vad vidriga myndigheterna är. Under den värsta epidemin sedan Spanska sjukan tjafsar man om skolplikten och kräver att oroliga föräldrar ska gambla med sina och sina barns liv. Jävla horungar. Politikerna ska passa sig för sånt här. Det är vad som kan få vanliga medborgare att vända vapen mot dom. Riktigt vidrig läsning. Ingen håller sina barn hemma i detta läge för att det är kul, utan för hänsyn till sina barn, familjer, medmänniskor och kanske till och med för lärarnas skull.

Tegnell, Löfven och alla de andra svinen bör ställas inför folkrätt efter detta.

https://www.expressen.se/gt/friska-barn-halls-hemma-halva-klassen-saknas/

Gamblar med barnens liv, vad menar du? Risken att något barn dör i Corona är nära nog obefintlig. De barn som räddas isåfall är de som inte blir överkörda av en bil på väg till skolan.

Att försätta skicka barnen till skolan är ett extremt bra beslut som kommer att hyllas internationellt i generationer.
Senast redigerad av Snuttis73 2020-04-06 kl. 06:31.
Citera
2020-04-06, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det dör flera miljoner varje år på grund av lunginflammation... Siffrorna är droppar i ett hav.
Inte i USA och speciellt inte på grund av vanlig influensa.
Citera
2020-04-06, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE

Så om man spinner vidare på det , så kan man skita i att rädda även den som råkar somna vid ratten och hamnar i en bilolycka.. eller den som får skylla sig själv för att den går i en mörk gränd och blir skjuten av en rånare. Eller eller.. 1000 andra situationer där människor gjort "fel" val. Eller drog du gränsen vid rökare, just?

Vilken tur att du verkar vara en ubermensch då som aldrig gör något fel och därmed aldrig kommer behöva sjukvård, då kan man ju lägga ner sjukvården helt, i princip...

Sjukaste resonemang jag läst.. sorgligt att se att människor har så lite empati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in