2020-04-05, 21:25
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Ja, mordvapnet kan vara en sådan typ av ficklampa, det har du rätt i. Jag har nu googlat och lärt mig att det verkar finnas modeller som utlovas hålla närmast evinnerlig tid trots att de utsätts för burdusa tag. Är vissa varianter av denna ficklampa geocacharnas yuppienalle tro?

Ja detta har diskuterats i tråden och jag tror det är den mest sannolika förklaringen.
Citera
2020-04-05, 21:29
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ja detta har diskuterats i tråden och jag tror det är den mest sannolika förklaringen.

Ja. Jag såg precis att du, @Remark m.fl. haft kloka funderingar kring ett eventuellt ficklampsvapen!
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2020-04-05 kl. 21:33.
Citera
2020-04-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ficklampa typ Maglite D6 känns helt naturligt i mörkret och på den platsen.

Håller en sådan för många hårda slag med tanke på materialet? Borde det inte bli skador som polisen skulle se på ficklampan? GM kan förstås ha haft mer än en …
Vore intressant att veta om polisen har en egen uppfattning om mordvapnet.
Senast redigerad av VigosRos 2020-04-05 kl. 21:41.
Citera
2020-04-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ja, mordvapnet kan vara en sådan typ av ficklampa, det har du rätt i. Jag har nu googlat och lärt mig att det verkar finnas modeller som utlovas hålla närmast evinnerlig tid trots att de utsätts för burdusa tag. Är vissa varianter av denna ficklampa geocacharnas yuppienalle tro?

Det är en "värsting"-lampa som används av polis, militär bl.a.
Används även som taktiskt vapen. Okrossbart glas, vattentät mm kallas ibland för batonglampa. Tung sak.

Den har han nog kvar på ett supersäkert ställe.
Citera
2020-04-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Håller en sådan för många hårda slag med tanke på materialet? Borde det inte bli skador som polisen skulle se på ficklampan? GM kan förstås ha haft mer än en ...

Enligt användaren Avel, som äger en dylik, skulle den klara dessa slag på LW samt göra dylika märken på träden.

Kan ej länka från mobilen, sorry. Han övertygade då mig.
Citera
2020-04-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
"Misstänkt människorov".
Jag tror att de skuggade SD för att de hoppades
att om möjligt hitta LW vid liv.
Kom inte ordern om avlyssningarna först efter att LW hittad död? Något tillstånd om skuggning har jag inte sett nånstans.
Citera
2020-04-05, 21:50
Medlem
Citat:

Geocachare har ficklampor galore om de är passionerade. Det är ett vapen som inte väcker uppmärksamhet, vare sig hos BO eller allmänhet, och som finns i tillräckligt robusta och tunga varianter.
Citera
2020-04-05, 21:50
Medlem
Liouvilles avatar
Citat:
Kanske därför det behövdes 17 slag?

Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2019-10-14 14:42 diarienr: 5000-K574218-18, sid 727

Förhörsledaren läser ur rättsmedicinska protokollet:
...
Av dessa våldsmoment är det tre som är kraftiga våldsmoment i form av slag med ett
hårt föremål mot huvudet .. sen dödsorsak .. undersökningsfynden talar starkt för att
dödsorsaken varit omfattande intrakraniella skadorna i kombination med skada på mellersta
hjärnhinneartär och åtföljande blödningar .. och dödssätt så har Al*xandra skrivit att
undersökningsfynden visar att dödsfallet har varit till följd av annan persons handaverkan.
...
Tre av de sjutton slagen var dödande.
Citera
2020-04-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är en "värsting"-lampa som används av polis, militär bl.a.
Används även som taktiskt vapen. Okrossbart glas, vattentät mm kallas ibland för batonglampa. Tung sak.

Den har han nog kvar på ett supersäkert ställe.

I bunkern han googlade ngn dag innan...?
Citera
2020-04-05, 21:52
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kom inte ordern om avlyssningarna först efter att LW hittad död? Något tillstånd om skuggning har jag inte sett nånstans.

Benägen att hålla med med reservation att jag inte minns helt rätt. De fick ju inte gå igenom SD hem helt fast de ville det och hittade tecken på att de borde - vid den tidpunkten då hon bara var försvunnen och ännu inte hittad mördad.
Citera
2020-04-05, 21:56
Medlem
Citat:
Det är lite därför jag tänkte ficklampa. Jag tänker att han ofta var ute med henne och letade burkar och säkerligen ofta hade både ficklampa och pannlampa med sig. Om han nu använt det som ursäkt. Annars tänker jag att han gömt vapnet där innan. Jag har också en fundering kring örhänget som är avslitet. Det känns lite mer som ngt som HD skulle kunna göra. Kan hon ha varit med först och sedan droppat av alternativt väntat vid bullerplanket?

Är det alltså hål / rispa i örat, som att ngn dragit av örhänget nedåt med våld?
Eller kan örat ha gått sönder ifall det blev träffat av basebollracket / ficklampa / hantel?
Ngn som minns skadan fr obduktionsprotokollet och har en teori om vilket av ovanstående som är mest rimligt.
Citera
2020-04-05, 21:59
Medlem
Citat:

Citat:
Ja. Jag såg precis att du också haft kloka funderingar kring ett eventuellt ficklampsvapen!

Slutledningsförmågan skiner inte direkt som en Superdupermaglite med extra allt. Alltså, bara för att det tydligen finns ficklampor ute på marknaden som också enligt reklamen skall vara alldeles förträffliga att nyttja när man skall slå ihjäl någon så betyder inte det per automatik att en sådan ficklampa i detta fall är det mest sannolika mordvapnet.
Tvärt om, tänker jag.
När och hur har tex SD införskaffat mordvapnet i fråga? Skulle det inte se lite skumt ut i hans kontohistorik med en sådan transaktion?
Borde man inte ha uppmärksammat detta?
Borde inte SD utsätta sig för risker/misstankar genom att tex köpa en begagnad och betala kontant?
En ficklampa består trots allt av en mängd olika delar; varför då vid ett planerat mord medvetet välja ett tillhygge som kan gå sönder och sprida delar/bevisning på BP?
Massor talar mot ficklampa.
Att man får miljoner fina googlebildträffar på Murder-Baseball-Torch och liknande är en annan sak.

Finns det tex något mordfall från detta land då en ficklampa har nyttjats?
Brukar man om inte annat i dessa fall tjata om någon gammal man med en rakhyvel, han lyser verkligen med sin frånvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in