2020-04-05, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Låt oss leka med tanken på en lagom bit armeringsjärn och hur man gömmer det. Lätt att släppa ner i valfri dagvattenbrunn (medan en hammare nog inte går genom gallret på brunnslocket); hur noga har man eg. kunnat undersöka brunnarna i närheten? Tror ett järn kan ligga oupptäckt i åratal även om man slamsuger och har sig. Eller varför inte en plats med lite mjuk mark och trycka järnet rakt in? Eller snett om det behövs. Vem hittar det långt i efterhand...

Men nu spekulerar jag förstås bara

Han fick lång tid på sig att göra sig av med vapnet. Kan ha droppats i Vivallaskogen och hämtats senare för vidarebefordran till Nangialia eller Fangorn eller varsomhelst.
Citera
2020-04-05, 17:31
Medlem
Citat:
Men jag besvarade ju bara en användare som spekulerar i en 25-30 cm lång rundstav i trä, och varför jag inte riktigt tror på det.
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nån rundstav är det inte. Om den inte är av järn eller solitt stål (typ armeringsjärn).
Huvudet var inte totalt inmosat som jag förstått det? 400 gram i en så pass solid form skulle inte göra mig så värst förvånad om det gjorde jävligt stor skada med 17 slag. Men säg att den vägde 600 gram med lite andra dimensioner då?

Armeringsjärn går bort för mig då jag är helt säker på att det skulle ha lämnat karakteristiska märken.

Sen är det som sagt det där med pelletsbrännaren och att han känner sig så säker. Men ääähh. Jag orkar fan inte spekulera mer i detta 😅
Citera
2020-04-05, 17:33
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ja det var därifrån jag citerade. Jag har bara lite svårt att se att ett så fjuttigt vapen som en rundstav på ett par hekto skulle förorsaka såna skador.

Kanske därför det behövdes 17 slag?
Citera
2020-04-05, 17:37
Medlem
Zisselas avatar
Att komma in i tråden nu och be om en sammanfattning är lite som att komma in i avsnitt fem av sista säsongen av Rederiet och fråga ”Vad har hänt?” 🤣
Citera
2020-04-05, 17:40
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Låt oss leka med tanken på en lagom bit armeringsjärn och hur man gömmer det. Lätt att släppa ner i valfri dagvattenbrunn (medan en hammare nog inte går genom gallret på brunnslocket); hur noga har man eg. kunnat undersöka brunnarna i närheten? Tror ett järn kan ligga oupptäckt i åratal även om man slamsuger och har sig. Eller varför inte en plats med lite mjuk mark och trycka järnet rakt in? Eller snett om det behövs. Vem hittar det långt i efterhand...

Men nu spekulerar jag förstås bara

Men han har väl haft dagar på sig att göra av med ev mordvapen? Varfär skulle han släppa det i närmaste brunn om han kan ta bilen en mil el två och dumpa i ex en sjö?
Citera
2020-04-05, 17:42
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Kanske därför det behövdes 17 slag?

Men fast det var ett redigt objekt så slutar man inte att slå för att man tycker att det borde räcka, vill man att nån ska dö så slår man tills man inte orkar mer. Oavsett tyngd på vapnet.
Citera
2020-04-05, 17:43
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag har tvärt emot andras uppfattningar tänkt att han nog har en intelligens under genomsnittet men att han kompenserar detta med sin intensitet, framåtanda och förmåga att klara sig med minimalt med sömn. Men jag är i minoritet, tror jag, och du har ju sett honom i verkliga livet. Det kan ju tänkas att det är hans grandiositet som får honom att framstå som dum. Han verkar ju vara en stjärna på att lösa mystar och för det krävs ju en hel del hjärna. Om han nu inte löser dem med hjälp av andra.

Jag är inne på normalbegåvad med en övertro på sin egen intelligens.
Citera
2020-04-05, 17:45
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Men han har väl haft dagar på sig att göra av med ev mordvapen? Varfär skulle han släppa det i närmaste brunn om han kan ta bilen en mil el två och dumpa i ex en sjö?
Dagar och dagar. Han blev ju rätt raskt inplockad på förhör och sen följde den misslyckade resan till U.S.
Men jag håller med, finns ingen anledning att hänga upp vapnets försvinnande till pelletspannan. Även om det inte är uppeldat kommer det aldrig att återfinnas
Citera
2020-04-05, 17:49
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Dagar och dagar. Han blev ju rätt raskt inplockad på förhör och sen följde den misslyckade resan till U.S.
Men jag håller med, finns ingen anledning att hänga upp vapnets försvinnande till pelletspannan. Även om det inte är uppeldat kommer det aldrig att återfinnas

Ja men iaf en hel natt efter mordet, som du säger så är mordvapnet borta för att aldrig mer finnas igen.
Citera
2020-04-05, 17:53
Medlem
Med tanke på att de skulle resa till USA är jag säker på att han gjorde sig av med bevismaterial under natten. Och för att inte synas ute något mer, brände han de i pelletsbrännaren.
Citera
2020-04-05, 17:54
Medlem
ANG. VAPNET:

Jag är tämligen övertygad om att SD (med HD i bilen) gjorde sig av med vapnet natten mellan 15 och 16 maj någonstans lååångt från närområdet i Örebro. TROLIGTVIS (min gissning) någonstans nära Arlanda, eller längst vägen dit (som ju till stor del är skog/glesbygd). Utifrån följande:

- De hade bokat hotell vid Arlands natten 15/16 maj. De dök aldrig upp. Deras ursäkter om varför de aldrig checkade in på hotellet håller inte. SD har väl hävdat att de glömde lappen med koden på köksbordet hemma. Minns ej vad HD drog till med för ursäkt.

SD's tel.nr slutade på 7666. Koden till rummet/stugan vid Arlanda var för deras vistelse 7666.

Det är uppenbart för mig att detta hotell har "självincheckning", där den som städar rummet inför gästernas ankomst senare samma dag ändrar koden till nyckel-dosan eller rumsdörren/stugdörren till en fyrsiffrig kod. Har själv flera ggr bott på hotell som har som system att de ändrar koden till de fyra sista siffrorna i bokarens telefonnummer (uppges vid bokningen). På så vis garanteras varje gäst en individuell kod (byter man kod mellan varje gäst slipper oroa sig över att någon tidigare gäst skulle få för sig att smita in i rummet/stugan när nån ny gäst bor där).

Fördelen med att den fyrsiffriga koden är de fyra sista siffrorna i bokarens telefonnummer är också att gästen inte riskerar glömma bort koden och låsa sig ute/inte komma in. Hotell/stuguthyrning med detta system brukar vara tydliga i bokningsbekräftelsen att koden till stugan/rummet kommer vara just de fyra sista siffrorna i bokarens telefonnummer. SD's vals om att de glömt lappen och därför inte visste koden tror jag inte ett smack på.

Tror ej heller de sov i bilen. Tror de spenderade timmarna innan deras flyg gick i ottan med att ta en liten avstickare på vägen till Arlanda och dumpade vapnet i nån skog där. Om en avstickare eller ett stopp påväg mot Arlanda skulle upptäckas eller ifrågasättas senare kunde de bara säga att de letade efter nån geocache på vägen mot flygplatsen eftersom de hade flera timmar på sig.

Vapnet kommer troligen ej hittas eller kunna kopplas till SD om någon skulle se det ute i naturen. Man hittar ju allt möjligt gammalt rostigt skräp, verktyg, gamla cykellås och dylikt när man är ute i skog och mark.

(Ovanstående är mina subjektiva spekulationer)
Citera
2020-04-05, 17:56
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ingen har påstått att kvinnor är viljelösa offer.
Problemet är att LW råkade ut för en person med psykopatliknande beteende.
Om du läser tråden så ser du att inte bara LW utan även HD, JG och HD:s pappa också råkade ut för SD och nu gärna står och ljuger under rättegången för hans skull.
Fast SD inte har haft någon möjlighet att påverka dem det senaste halvåret så har de ännu inte lyckats frigöra sig från hans lögner och manipulationer.

Exakt, för de av oss som har haft att göra med narcissister/psykopater på nära håll och kunnat studera hur människor i deras närhet har sugits in och bearbetats under flera års tid så är inte LWs beteende så konstigt. Som jag ser det hade hon ändå kommit ganska långt men inte hela vägen tyvärr. Sen får man nog säga att hennes motangrepp och alltför offensiva beteende mot alliansen SD-HD antagligen var det som fick SD att mörda henne, hade hon klarat att lämnat de ifred och koncentrerat sig på att läka såren så tror jag att hon hade varit vid liv idag. Detta är på inget sätt något försvar för SD som jag tror och hoppas kommer få livstid. Mer hoppas än tror men det är vad han förtjänar.

En tanke kring HDs/annans inblandning före mordet:
Jag tror inte att någon annan har deltagit på något sätt innan mordet utfördes. Om någon hade varit med i planeringen så hade nog SD sett till att få hjälp med alibi, kanske med aktivitet på mobil, datorer eller annat. Men nog har HD fått allting berättat för sig och sedan beslutat sig för att hjälpa till med städning och att ljuga och förtiga fakta rörande det infekterade läget innan mordet. Som många redan skrivit så har SD med största sannolikhet sålt in det som att han gjorde det för HD och familjen. Hård vinkling mot LWs attack och svek mot sina tidigare vänner. Han har nog fått HD att känna sig delansvarig genom fortsatt manipulation och skuldbeläggning. Grunden för denna lyckade värvning av HD har lagts genom många år av nedbrytande narcissisttaktiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in