2020-04-05, 21:27
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Alla vet att Sverige inte har tillgång till tester, men ingen frågar VARFÖR.
Varför gav Kina leveranser till nästan alla länder i Europa, men inte till Sverige? (KällaI)
Borde den frågan inte utredas?

Det har de väl inte riktigt gjort eller? Många har fått betala för dem och många har inte heller fått tester, och vissa, som Spanien, fick otillförlitliga. Men länka gärna direkt till källan att "nästan alla länder fick utom Sverige".
Dessutom var vi och hämtade en del material i Kina förra veckan, ett specialchartrat plan som du kanske minns?
Och vad exakt ska utredas menar du?
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Sverige är utan tvekan det land som hanterat det här bäst av alla.
Det är ju svårt att säga när vi har sämst beredskap och minst antal sjukhusplatser etc. Men utifrån våra nuvarande möjligheter gör väl i alla fall sjukvården så gott de kan.

Men myndigheter och politiker är ju ett totalt misslyckande. De har ju varit allt för slappa och senfärdiga med det mesta de gör. Bara det att missbedöma spridningen så fatalt, ett flertal gånger dessutom. Och att helt utan kontroll släppa in "Italiensresenärerna" så att de med milda sypmptom kunde sprida sin smitta när de direkt åkte till sina jobb måndagen efter. Snudd på kriminellt agerat av alla parter.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Sverige var och är inte redo för denna typ av kris, Sverige har nedrustat och idioter styr över krissituationer.

Detta med Corona är bara en av allt skit som kan drabba Sveriges befolkning, Räkna inte med hjälp ifrån samhället om du verkligen vill klara dig ur en krissituation.

Rörande Corona så är vi fortfarande bara i början av utvecklingen, sedan kan det komma till förändringar i viruset som gör det än jävligare.

Statens möjligheter är snart förbrukade och du kommer likt förbannat stå där mer eller mindre ensam att överleva.

Citat:
Sverige är utan tvekan det land som hanterat det här bäst av alla.

Sverige går ut med falska nyheter och smittspridningen fortgår, en viss procent av smittade kommer hela tiden att dö av smittan. Att tro att "flockimmunitet" år lösningen är en uppgivenhet, det leder bara till att fler dör i onödan.
Senast redigerad av Vasteras 2020-04-05 kl. 21:29.
Citera
2020-04-05, 21:28
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Ordbajseri igen och ingen källa.

Ok, jag blockerar dig nu, du har uppenbarligen snöat in på att bara säga emot mig vad jag än presenterar. Du bryr dig inte ens om att svara andra som påtalar att du har fel. Adjö, hoppas du växer upp.
Citera
2020-04-05, 21:29
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Vissa kommer gå tillbaka till klimatsekten, andra återgå till sitt hat mot invandrare och minoriteter. De kommer inte vara sysslolösa.
Folk kommer förmodligen göra det folk gjorde innan. Inte tror jag då att hjärnan raderats ut av covid- 19 sjukdomen och att man vaknar upp och blir en Jesus av något slag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Ja, många har väl sagt att vi hoppas på det bästa, men förbereder oss för det värsta. Och det är vad man bör göra.

Jag förstår vad du menar. Men det känns inte bra med alla som förlorat sina jobb, alla företag som gått i konkurs, den psykiska ohälsan som ökat, alla kvinnor och barn som blivit utsatta i hemmen osv osv. Tänk om vi överreagerat? Tänk om följderna nu blir värre än själva virusets framfart? Vi kommer få se.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Alla vet att Sverige inte har tillgång till tester, men ingen frågar VARFÖR.
Varför gav Kina leveranser till nästan alla länder i Europa, men inte till Sverige? (KällaI)
Borde den frågan inte utredas?

Tengele tycker det är onödigt att testa folk med symptom när man har allmän spridning.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Norge kommer att skicka medicinsk och logistisk personal till den hårt coronadrabbade staden Bergamo i Italien. 20-25 läkare, sjuksköterskor och logistikpersonal kommer att hjälpa till där i fyra veckor, det som ett svar på Lombardiets vädjan om intrenationell hjälp den 31 mars.

– Solidaritet i Europa är inte en teoretisk övning – nu är det dags att visa det i praktiken, säger Norges hälsominister Bent Høie.

===

Way to go Norge!

Edit: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

- Underbart Norge!

Norge har lyckats hålla dödligheten nere hos den egna befolkningen. Och på så sätt har Norge resurser att hjälpa andra länder. Det enda Sverige kan exportera är smittbärare. Ifall Anders Tegnell hade agerat kraftfullare tidigt, hade Sverige då haft resurser att hjälpa Italien, Spanien och Frankrike?
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Aha!
Två omvända tvivlare har skådas ljuset.
Och professorn har slutat skriva.

Någon skrev igår om minst 150k döda i Sverige och 100M i världen.
Man vet ju aldrig. Men inget tyder på det.

Jag har inte tvivlat på allvaret med viruset. Det jag tvivlar på är regeringens och FHMs efterblivna rekommendationer. Många följer inte dem. Många, inklusive jag, tycker att de är löjliga (hålla 2-3 meters avstånd, tvätta händerna lite längre med mera).

Istället bör gamlingar isoleras och människor masstestas. De som är friska och arbetsföra bör arbeta och betala skatt. På så sätt skulle vi kunna minska dödligheten och virusets negativa påverkan på ekonomin. Tyvärr är mina önskningar inte realiserbara.
Citera
2020-04-05, 21:30
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
I Finland enas folk av denna kris.
I Sverige splittras vi.
Varför?
För att majoriteten i detta land är för Tegnells strategi som går ut på att vi ska bli smittade allesamman och de som dör, dör.
Cyniskt, iskallt och man värderar pengar över människoliv.

Som enda land i världen har vi de prioriteringarna. Är inte det ironiskt? Vi som är ett gäng goda, solidariska sossar allihopa!

Vidrigt.

Sverige är ett extremt splittrat land generellt. I många frågor.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ok, jag blockerar dig nu, du har uppenbarligen snöat in på att bara säga emot mig vad jag än presenterar. Du bryr dig inte ens om att svara andra som påtalar att du har fel. Adjö, hoppas du växer upp.

Har du bara redovisat en källa har allt varit lugnt.
Citera
Bannlyst
Emoll... Håller med.

Dom har strypt smittan till ett minimum.

Helt sanslöst bra gjort i ett land med miljarder i populationen.

I framtiden styr Bezos och Kina. Ja det gör dom ju redan...men ännu mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in