2020-04-05, 21:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
France can we get your points ,s'il vous plaît ?
https://www.lemonde.fr/les-decodeurs/article/2020/02/27/en-carte-visualisez-la-propagation-mondiale-de-l-epidemie-de-coronavirus_6031092_4355770.html
Citera
2020-04-05, 21:22
Medlem
Alla vet att Sverige inte har tillgång till tester, men ingen frågar VARFÖR.
Varför gav Kina leveranser till nästan alla länder i Europa, men inte till Sverige? (KällaI)
Borde den frågan inte utredas?
Citera
2020-04-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjhame
https://www.expressen.se/nyheter/qs/risk-for-respiratorbrist-da-sands-nya-utomlands/

Frankrike och Tyskland har infört exportförbud på sina medicinska företag. varför har inte samma förbud lagts på Getinge som producerar 10000 respiratorer per år i Solna. åtminstone borde Sverige få förtur. varför är det ens tal om prioriteringar mellan patienter när en av Europas största respiratortillverkare finns i Stockholm! många dör när de inte ska göra det. vad tycker ni?

Jag känner mig stolt som svensk över att Getinge är svenskt och producerar respiratorer till människor vars liv de räddar.

Håller med dig om att det borde sättas ett tillfälligt stopp för utlandsexport av respiratorer och att alla dessa först går till Sverige.
Citera
2020-04-05, 21:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Hur ligger det till med matlagning och covid-19? Så jävla sugen på take-away men fan vet vad kocken står och hostar på i köket.

Coronasmittad kock hostar på pizza, jag äter pizzan 30 min senare. Smittad?

Jag har samma funderingar som dig där. Men jag kommer att stoppa in Pizzan i ugnen igen och köra den ett varv till. Inte kvalitetshöjande men borde borga för att inte smitta överförs?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det har varit enkelt om du erkände på en gång att du har ingen källa som styrker ditt påstående att folk som dör i hemmen mörkas inte.

Men nu är vi ju där igen... Du måste lära dig skillnaden på "att mörka" och mörkertal. Det är inte samma sak. Snälla rara människa. Dessutom tas många dessa upp i statistiken senare givetvis, och om inte annat när allt är över. Det finns liksom annat att fokusera på under en pandemi än statistisk, eller hur?
Skulle du gorma som en galning om du var italienare nu också om att det fan mörkas för att folk dör i hemmen i Bergamo också, inte bara på sjukhusen, och en del testas inte ens?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jpegs
Nej, men om han har det denna gång. Är reaktionen då rimlig enligt dig?

Ja, många har väl sagt att vi hoppas på det bästa, men förbereder oss för det värsta. Och det är vad man bör göra.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Där ser man till och med viktiga damer i Expressen påpekar det damen Gabrielle påpekade. Kungen kunde ha gjort det bättre. Pratat ur hjärtat tex....
Så dum är jag inte alltså 😂😂
Citera
2020-04-05, 21:25
Medlem
I Finland enas folk av denna kris.
I Sverige splittras vi.
Varför?
För att majoriteten i detta land är för Tegnells strategi som går ut på att vi ska bli smittade allesamman och de som dör, dör.
Cyniskt, iskallt och man värderar pengar över människoliv.

Som enda land i världen har vi de prioriteringarna. Är inte det ironiskt? Vi som är ett gäng goda, solidariska sossar allihopa!

Vidrigt.
Citera
2020-04-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Sprängningar och skjutningar kanske fortsätter men i mindre skala men övrigt utgår jag ifrån att det minskar förutom problem i hemmen, där kommer många lida.

Jag tror motsatsen, corona har indirekt påverkat marknaden för droghandel. Bla hade Marocko räder mot hasch tidigare så det gjorde torka i övriga Europa och nu med strikta gränser är det svårt att få in någonting alls in i landet. Brotten kommer att bli grövre nu och det finns människor med skulder men inga produkter. Och med operation rimfrost pågående just nu så lär marknaden strypas ännu mer och de kriminella kommer att göra allt för att kunna tjäna ikapp sina pengar.

Covid-19 påverkar laglig och illegal handel.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Eller mer än dubblerade antalet IVA-platser i Stockholm.

Eller triggade krisavtalet i Stockholm.

Etc etc

Älvsjömässan är ett karantänsjukhus där man skickar de som inte behöver intensivvård och de som får svårare andningsproblem kommer man hämta. I Kina kom militären och hämtade dem men vi är inte Kina så det kommer förmodligen finnas en avskild avdelning för palliativ vård för äldre beroende på flytt till eventuella lediga intensivvårdsplatser på andra ställen.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jpegs
Jag har samma känsla. Om detta är över nu kommer luften gå ur alla domedagsprofeter.

Vissa kommer gå tillbaka till klimatsekten, andra återgå till sitt hat mot invandrare och minoriteter. De kommer inte vara sysslolösa.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Men nu är vi ju där igen... Du måste lära dig skillnaden på "att mörka" och mörkertal. Det är inte samma sak. Snälla rara människa. Dessutom tas många dessa upp i statistiken senare givetvis, och om inte annat när allt är över. Det finns liksom annat att fokusera på under en pandemi än statistisk, eller hur?
Skulle du gorma som en galning om du var italienare nu också om att det fan mörkas för att folk dör i hemmen i Bergamo också, inte bara på sjukhusen, och en del testas inte ens?

Ordbajseri igen och ingen källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in