2020-04-05, 20:39
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag har trott enda sedan början att det här skulle landa på Spanska sjukans dödstal. Men jag tror nog inte det längre. Det här kommer bli mildare än spanskan. Och kommer det en ny våg nästa år kommer vi stå betydligt bättre rustade, både kapacitetsmässigt och förhoppningsvis även med ett vaccin.

Tror faktiskt Sverige kommer rida ut det här ganska bra. Och övriga europeiska länder också

Jag tror fortfarande det dör fler av det här än av spanska sjukan i Sverige, inte per capita men totalt antal döda. Det som kanske blir svårt är att bevisa det då pandemin är pågående om inte myndigheterna redovisar alla som dött med pågående covid-19 infektion i kroppen. Det finns egentligen inga bevis idag för att det är något stort okänt mörkertal med smittade. Förekomsten av det där isberget som pratades om förrut är känd information idag. Det finns ingenting som tyder på att dödligheten är mycket lägre än för en vecka sedan. Om hälften av landets invånare smittas dör 35 000 om 0,7% smittade dör. I storbritannien tror dom att antalet infekterade innan det finns något vaccin kan bli mycket lägre än först befarat om folk stannar hemma. Men då krävs det att folk verkligen stannar hemma . Det är bra om dom lyckas med det innan ekonomin förstörs helt.

Vi kan välja mellan pest och kolera. Antingen lyckas åtgärderna i samhället minska smittspridningen och smittan tynar bort med vaccin men då kanske samhällets ekonomi förstörs helt. Sentinelövervakningen visar ju att det inte är en massa människor med ett jättestort hypotetiskt mörkertal av smittade. Det är både bra och dåligt. Det som är bra är att om den här smittan ger eftersläpande skador på folkhälsan vill ingen ha många smittade, inte ens med lindrig sjukdom.

Citat:
I Sverige, vars befolkning vid den här tidpunkten bestod av knappt 6 miljoner människor, dog 37 573 personer i spanska sjukan under åren 1918–1920 enligt den officiella statistiken. Till det ska läggas ytterligare något tusental där dödsorsaken sannolikt var influensa.

Den BBC-producerade dramadokumentären Spanish Flu - The Forgotten Fallen (Spanska sjukan 2009)[24] berättar om läkaren och hälsovårdschefen James Niven, spelad av Bill Paterson. Genom Nivens åtgärder mot smittspridning räddades många liv i Manchester. Av stadens 1 miljon innevånare dog cirka 2 500, vilket motsvarar cirka 0,25 % dödlighet, jämfört med genomsnittliga 2,5 %.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
Senast redigerad av singularitet 2020-04-05 kl. 21:03.
Citera
2020-04-05, 20:40
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Företaget Getinge är kan väl själva fatta beslut,
Som företag med tillverkning av sådan utrustning så har jag svårt att se varför de skulle prioritera Sverige framför något annat land. Det är ju människor i andra länder med, och för ett företags vidkommande är det väl värt lika mkt. Skulle de börja bryta kontrakt så är de nog ganska körda efter den kär krisen.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustMeh
Vet någon om fru får åka till sin man från sverige till tyskland i detta kaos. Bor för tillfället särbo pga jobb.

Kolla med Tysklands ambassad. Du kommer antagligen att sättas i någon form av hård karantän och testas innan du släpps ut i samhället. Fråga även om det kostar dig något, så du har råd med det. Det är inte självklart att tyskarna kommer att betala för din karantän och testning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Jag trodde provtagningen skulle vara på 700 helt slumpmässigt utvalda personer, inte bara på de som söker vård. Har du någon länk, källa?

Oroväckande, då tyder det på att vi är i början av pandemin fortfarande. Det kom ju rapporter tidigare idag om att en miljon svenskar kan vara smittade nu eftersom många inte får symtom.

Ligger i deras veckorapport. Ja det är rätt lite, i synnerhet eftersom vanliga influensan snart är över. De testar folk med influensasymtom för Covid samt influenza a och b.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-13-2020_final.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
På C19.Se står det längst ner okänd.
Vad menar man med det? Att det är en icke folkbokförd människa. En illegal, tiggare eller vad?
Det är ju noll där förstås men i början på expressen hade man med statistik från olika län och då stod det 1 på okänd. Vart tog den vägen då undrar jag.

Det är när det inte är officiellt vilken region. Så snart det är klarlagt, lägga den till rätt plats.
Citera
2020-04-05, 20:41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Jo visst ska man om man kan dela med sig men det står i artikeln att sjukhuset måste "damma av sina gamla" trots att det görs nya...

Det skrivs otroligt mycket men vi vet inte ens hälften av bakgrunden. Regionen kan ha valt att ta dem i bruk billigare än nya. Hade dom varit dåliga hade dom väl skrotat partiet inte lagrat dem. Eller ??
Citera
2020-04-05, 20:41
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Sluta med ditt ordbajseri och visa på en källa som styrker ditt påstående?

Det är du som antingen måste sluta trolla eller försöka inse din egen intellektuella begränsning.
Du har pratat som att du tror mörkertal och mörkning är samma sak. Dina källor säger INGET om medveten mörkning. Nada. Alltså sitter du bara här som den finnige obstinata tonåring du är och vägrar ge dig, trots att jag och andra förklarat för dig att du har fel.
Citera
2020-04-05, 20:42
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
antar att vi är "their neighbors"

Tja, hela Norden menar de, iag skriver de det, men de kunde ju lika gärna nämnt resten av Europa m fl också.
Citera
2020-04-05, 20:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Vad ÄR detta? När vi koller på film här hemma, amerikanska filmer, brukar jag alltid säga till min man- fan det där skulle jag klara bättre. hur kan dom göra så?

Exakt så känner jag ang detta med corona i Sverige.. inget skydd, inga respiratorer för dom skickar vi utomlands osv osv.. What the actual fuck?

På Karolinska universitetssjukhuset tvingas man nu damma av gamla respiratorer för att möta den väntade anstormningen av svårt sjuka coronapatienter.

Samtidigt varnar Socialstyrelsen nu för att det inte finns utrustning nog i landet.

Ett stenkast från Karolinska sjukhuset i Solna tillverkar det svenska medicinteknikföretaget Getinge tusentals nya respiratorer – för export.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/risk-for-respiratorbrist-da-sands-nya-utomlands/

Vi skulle kunna göra som andra länder, stoppa export av för landet viktig utrustning.
Fast nej, Sverige ska som vanligt vara världens samvete. Lite "godare" än andra. Som när "våra" styrande har gett bort fältsjukhusen. Det är lätt att vara givmild med andras pengar. Skänker man bort något så borde det givetvis ersättas. Fast det kostar ju.
Citera
2020-04-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det skrivs otroligt mycket men vi vet inte ens hälften av bakgrunden. Regionen kan ha valt att ta dem i bruk billigare än nya. Hade dom varit dåliga hade dom väl skrotat partiet inte lagrat dem. Eller ??

ja visst är det så, vi vet nog inte så mycket...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
en sak är i alla fall säker
vår värld kommer aldrig att
vara densamma efter denna
pandemi ¯\_(ツ)_/¯

Instämmer. Har du några exempel på vad som kommer förändras? I Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustMeh
Vet någon om fru får åka till sin man från sverige till tyskland i detta kaos. Bor för tillfället särbo pga jobb.

Tips, det kan ni säkert kolla med tysk ambassad eller UD, kanske finns olika regler om det är make/familj, eller bara turist etc..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in