2020-04-05, 20:36
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Vad ÄR detta? När vi koller på film här hemma, amerikanska filmer, brukar jag alltid säga till min man- fan det där skulle jag klara bättre. hur kan dom göra så?

Exakt så känner jag ang detta med corona i Sverige.. inget skydd, inga respiratorer för dom skickar vi utomlands osv osv.. What the actual fuck?

På Karolinska universitetssjukhuset tvingas man nu damma av gamla respiratorer för att möta den väntade anstormningen av svårt sjuka coronapatienter.

Samtidigt varnar Socialstyrelsen nu för att det inte finns utrustning nog i landet.

Ett stenkast från Karolinska sjukhuset i Solna tillverkar det svenska medicinteknikföretaget Getinge tusentals nya respiratorer – för export.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/...nya-utomlands/

Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är ju det regeringen vill stoppa. Det dom söker extra makt om nu, för att kunna stoppa exporten av sjukvårdsmaterial...

Företaget Getinge är kan väl själva fatta beslut,
Citera
Medlem
Livshacks avatar
Varför verkar det inte finnas bårhus/sjukhus eller kollapsvideos från stockholm? Tänker att det borde finnas någon "läckare" iaf givet situationen vi har här.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Svara på mina då din obstinata fan. Och om du begripit bara hälften av dem och vad jag skrivit till dig idag skulle du förstå varför din är helt irrelevant och efterbliven. Hur fan bevisar man något som inte existerar i din mening? Räcker det med att FHM säger "Vi mörkar inte"? Knappast. Vill du att jag länkar till hur de sammanställer sin statistik, skulle det hjälpa? Vad, exakt, sklulle du se som bevis för att det inte mörkas?

Begriper du skillnaden mellan mörkertal och "att mörka" något ännu eller?

Sluta med ditt ordbajseri och visa på en källa som styrker ditt påstående?
Citera
2020-04-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Jag är ingen expert på masker men jag tror inte det handlade om clas ohlson-produkter utan sjukvårdsmaterial som inte uppfyller Socialstyrelsen strikta krav. Maskerna duger uppenbarligen till Polens sjukhuspersonal så helt värdelösa kan de inte vara.
Alltså jag spekulerar bara. Jag vet inget om masker, men jag pratade med en sköterska som påpekade att full mundering för corona också är lite jobbigt, rent ergonomiskt. Man kan ju inte vara petig, men det är ju ett misslyckande om personalen väljer bort att använda den. Det skulle oavsett inte skada att ha extra utrustning.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Vad ÄR detta? När vi koller på film här hemma, amerikanska filmer, brukar jag alltid säga till min man- fan det där skulle jag klara bättre. hur kan dom göra så?

Exakt så känner jag ang detta med corona i Sverige.. inget skydd, inga respiratorer för dom skickar vi utomlands osv osv.. What the actual fuck?

På Karolinska universitetssjukhuset tvingas man nu damma av gamla respiratorer för att möta den väntade anstormningen av svårt sjuka coronapatienter.

Samtidigt varnar Socialstyrelsen nu för att det inte finns utrustning nog i landet.

Ett stenkast från Karolinska sjukhuset i Solna tillverkar det svenska medicinteknikföretaget Getinge tusentals nya respiratorer – för export.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/risk-for-respiratorbrist-da-sands-nya-utomlands/

Bra de dammar av gamla maskiner. Är ju en svensk uppfinning.

Om vi kan förskjuta toppen någon månad till,så är nog italien inte i akut behov av maskiner då, så då kan vi få låna 1000 st maskiner som sen ska till italien.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag vill inte snacka influensa. Jag vill veta vad Läkaren ifrån Kuwait Africanized tycker om att pensionärer året runt dör i olika sjukdomar utan att något görs för att rädda dem.

Jag tycker det är synnerligen intressant eftersom just denne läkare från Kuwait (som timar sin vakna tid väldigt bra med vår tidszon) gärna påpekar att andra är cyniska och känslokalla när de pratar om coronaoffer som "gamlingar som ändå snart ska dö". Jag vill veta vad han tycker om gamlingar som dör i andra sjukdomar.

Det är du Gefundenes som är ett får i den här tråden. Du rider ut och försvarar dina tråd-idoler utan att ens veta vad det är du pratar om. Väx upp och skaffa en egen vilja.

Vad har Kuwait för annorlunda tidszon då,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Sverige har valt det solidariska vägen att tillåta export. Vi ska få en leverans i april på, jag tror det var 300 från Getinge. Vi kanske inte behöver 3000?

Jo visst ska man om man kan dela med sig men det står i artikeln att sjukhuset måste "damma av sina gamla" trots att det görs nya...
Citera
Medlem
Emolls avatar
Säga vad man vill om Kina men fy fan vad de lyckats bra med att strypa viruset i landet.

De har i princip inte haft några nya Coronafall på flera veckor. Endast enstaka. Men sett till den enorma folkmängden är det en droppe i havet. Titta man då på USA som ett exempel, med en betydligt lägre folkmängd, så håller det på att spåra rejält där. Över 350.000 smittade. Kina är kvar på sina 80.000.

Verkar som auktoritära styren behövs i kristider.
Senast redigerad av Emoll 2020-04-05 kl. 20:40.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
På C19.Se står det längst ner okänd.
Vad menar man med det? Att det är en icke folkbokförd människa. En illegal, tiggare eller vad?
Det är ju noll där förstås men i början på expressen hade man med statistik från olika län och då stod det 1 på okänd. Vart tog den vägen då undrar jag.
Citera
2020-04-05, 20:38
Medlem
Citat:
New York Times skriver lång artikel om Finland.

"Unlike their neighbors, the Finns never stopped stockpiling after the Cold War. Now Finland sits on an enviable supply of medical and survival gear in the Covid-19 era"

https://www.nytimes.com/2020/04/05/world/europe/finland-stockpile-coronavirus.html

antar att vi är "their neighbors"
Citera
2020-04-05, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livshack
Varför verkar det inte finnas bårhus/sjukhus eller kollapsvideos från stockholm? Tänker att det borde finnas någon "läckare" iaf givet situationen vi har här.

Vi är inte där än, och jag hoppas innerligt att vi inte kommer dit heller..
Den som inte får civil-19, får se. Som man säger 2020
Citera
2020-04-05, 20:39
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
New York Times skriver lång artikel om Finland.

"Unlike their neighbors, the Finns never stopped stockpiling after the Cold War. Now Finland sits on an enviable supply of medical and survival gear in the Covid-19 era"

https://www.nytimes.com/2020/04/05/world/europe/finland-stockpile-coronavirus.html

Något de tycks varit snudd på ensamma om i hela västvärlden (och tredje världen med kanske). Vi har lite att lära där och kommer väl göra så också förhoppningsvis. F ö borde vi också tittat på dem för 20 år sedan och sett hur de sköter sin skola, istället för att lyssnat till virrpannor som Björklund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in