2020-04-06, 00:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Anders Tegnell vet bäst. T.ex:

- "Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt."

- "Jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt."

(källa)
Ja, det kommer bara att hoppa lite hit och dit. 🤦🏼‍♀️
Citera
2020-04-06, 00:19
Medlem
Citat:
Ifølge BBC sier en talsperson at statsministeren har hatt vedvarende corona-symptomer, inkludert feber, siden han fikk påvist viruset. Innleggelsen er ikke akutt og er tatt av forsiktighetshensyn etter råd fra lege.

- Dette er for å være føre-var fordi statsministeren har hatt symptomer i ti dager siden han testet positivt, sier talspersonen.

Ifølge The Guardians opplysninger har Johnson vært sykere enn det han og hans rådgivere har ønsket å innrømme. Ifølge den troverdige avisa skal leger ha vært bekymret over statsministerens pusting.
https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=30813
Citera
2020-04-06, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
EU är ju för fan den mest värdelösa unionen i världshistorien.
Var i HELVETE har den unionen hållt hus under denna kris???
De har lagar, regler och paragrafer att ta hand om. Viktiga saker. Att Frankrike struntade i samarbetet och tänkte stjäla skyddsutrustningen från Mölnlycke kan inte EU göra något åt i efterhand. Blir det fortsatt problem med transporter så väntar en riktigt tung tid om någon månad.
Citera
2020-04-06, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LL9
Det känns som det har blivit ett spel för Sverige. Att hela världen uppmärksammat Sveriges strategi. Och nu vill inte Sverige göra bort sig och vika sig att man har fel. Utan man står kvar stolta att man sticker ut med sin strategi. Just nu kan man inte säga att Sveriges strategi är fel. Men den lutar definitivt mer åt fel än rätt.

Skulle vi pga strategin ta emot extrema smällar pga detta som andra länder undvikit pga sina restriktioner så är det hej då för förtroendet för Sverige. Förvånar mig inte om någon som förlorat sina rätt unga föräldrar pga brist på vård går loss vid Riksdagshuset eller folkhälsomyndigheten

Jag vet precis vad som kommer hända: Vi kommer fortsätta med vår strategi rakt in i kaklet men mörka siffrorna(dödsorsaken är något annat/ att mäta döda vore skräckpropaganda/ en enorm eftersläpning så att det rapporteras en död om dagen i 35 år- Vadsomhelst!) och precis som i Nordkorea kommer den inhemska befolkningen till stor del gå på det och trots att vi kommer ha flest dödsfall per capita så kommer Löfvén/Tegnell hyllas!

Har bekanta som jobbar på sjukhus- dör någon i corona kommer jag själv se till att Löfvén inte kan bli omvald
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hos katter finns coronaviruset i två former. Den ena formen FIP är obotlig och slutar med döden.

http://www.kattsjukdomar.se/Coronavirus
Men det som ger covid-19 är nytt så det vet de inte än hur eller om det påverkar djuren.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ännu inga rapporter om social oro. Det vore det värsta tror jag. Om arbetslösheten blir för stor och till slut orkar inte samhället prånga ut pengar till dom som blivit utslagna. Men vi får se. Någon här trodde att viruset kunde försvinna av sig självt eller att så många blir immuna att verkningarna inte blir katastrofala. Vi får se när Italien och Spanien kommer igång. Deras ekonomier går säkert i botten snart.

Som en konsekvens av corona-pandemien, så kommer nog mycket av EU`s-budgetdisciplin att skrotas under flera år. Sen vetti-tusan.., Bryssel vill ju att medlemsländerna skall ta Storbritanniens räkning, "lycka till" med det nu !
Citera
2020-04-06, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
Det är Pinsamt! Hur I Helvete Har Detta Landet Monterat Ner Sig Självt??? Inga Beredskapslager, Inga Planer, Inga Idéer.

Oj, Hoppsan, Ja Det Var Dumt Att Montera Ner Beredskapslagren Sitter Kossorna Till Politiker Och Säger I Tv.

Jag Har Förlorat Hoppet För Detta Land.

Vad Faan Får Man För Skattepengarna??????
Lena Hallengren visar tydligt i Agenda att hon bryr sig inte och för övrigt skulle vi inte klara av en större kris om vi blir anfallna av en främmande makt.

Sverige är så jävla kört när det gäller få stopp på viruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst man kan kritisera regeringen (eller egentligen riksdagen som stiftar lagar) även om det här är fel tråd (det finn ju en politikdel i forumet, detta är en vetenskapstråd).

Men jag blir så trött på IDIOTER som uttalar sig i starka ordalag om saker som de uppenbarligen inte har en susning om.

Jag röstar inte på nåt av regeringspartierna. Inte heller på oppositionen men väl på ett av regeringens stödpartier.

Men jag tycker att regeringen har skött sig OK (men kanske inte mer än så). Jag har skrivit tidigare i tråden att jag tycker Tegnell varit saktfärdig men jag tror att vi reder ut det här.

Regeringen var snabba med att ändra smittskyddslagen (t o m under en helg) och de har gett 100 miljarder till regioner och kommuner.

Det tror jag är viktigare än signalpolitik.

Är det så svårt att se inkompetensen?

31. december 2019, Taiwan rapporterar att kinesiska sjukvårdspersonal är smittade. Indikation på smitta från människa till människa.

WHO vill inte använda sig av källor från Taiwan, då "Taiwan inte är ett land, men en del av Kina".

ALLA VET ATT WHO INTE LYSSNAR PÅ TAIWAN!

16. januari 2020, FHM:

Citat:
Det finns ännu inga säkra bevis för överföring från människa till människa.

– För att det ska bli stora utbrott krävs att viruset är bra på att sprida sig från människa till människa. Så verkar det inte vara i det här fallet, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/januari/nytt-coronavirus-upptackt-i-kina/

Kina väntade sannolikt minimum i 4 veckor med att rapportera att viruset sprider sig från människa till människa.

Det är en sak att WHO ignorerar Taiwan, men att FHM ignorerar Taiwan är ren inkompetens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Knappast någon som förespråkat fri spridning överhuvudtaget.
Flockimmunitet är inte ett mål eller en strategi. Strategin från svensk sida är att minska smittspridningen så att vården hinner med utan att stänga ner mer än nödvändigt av samhället för att undvika en ekonomisk katastrof som följd. Flockimmunitet kommer vi få tids nog, det är oundvikligt.

Det låter skitsmart!
Hur många år tar det där?
Citera
2020-04-06, 00:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Ni som säger att det inte vänder, utan att det kommer bli ännu värre, vad baserar ni det på?

Vi använder Italien som facit, de gjorde ingenting sen blev det kaos i Lombardiet. Då införde de karantän där, men gick samtidigt ut med en kampanj: "Krama en kines på stan". Sen ökade det överallt då sa man att man skulle utöka karantänen och då smet Italienarna söderut, inom 24h satte man hela landet i karantän, med utegångsförbud. Just nu smiter Stockholmare (kanske de pestsmittade) till sina sommarhus på Österlen och i Höllviken t.ex. Det känns som vi kör en blåkopia på Italien, helt galet.
Citera
2020-04-06, 00:23
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Så 250 000 döda är rätt enligt dig?
I Sverige?
Citera
2020-04-06, 00:23
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
I Sverige?

Enligt Englands uträkning om de fullföljde flockimmunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in