2020-04-05, 14:57
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Än så länge har priserna rört sig inom *brusmarginalen* om man kikar på Stockholm. Däremot negativ riktning de fyra senaste veckorna. Gissningsvis kommer vi att se en del skriverier om det fortsätter en vecka till. Då kan vi prata om utbrott nedåt (tekniskt). Att marknaden skulle krascha (20% lr mer) lär vara högst osannolikt.

För fyra veckor sedan var corona en ickehändelse i Sverige. Nu pratas om arbetslöshet på 10+% och stimulanspaket på hundratals miljarder. BNP i Sverige kommer falla skarp i Q2, förmodligen en hel del även för hela 2020. Den globala ekonomin går snabbt mot recession.

Att titta på mars och säga "ah bara lite brus" tar inte det extremt snabba händelseförloppet i beaktning. Gissningsvis skriverier i en vecka till? Det kommer bli bra mycket värre skriverier nu framåt i april då dödstalen kommer gå upp emot tusentals, vilket egentligen inte är något att bli så upprörd över men psykologin kring allt nu är rätt extrem.
2020-04-05, 15:15
Medlem
Citat:
Än så länge har priserna rört sig inom *brusmarginalen* om man kikar på Stockholm. Däremot negativ riktning de fyra senaste veckorna. Gissningsvis kommer vi att se en del skriverier om det fortsätter en vecka till. Då kan vi prata om utbrott nedåt (tekniskt). Att marknaden skulle krascha (20% lr mer) lär vara högst osannolikt.

Inte alls. Coronan har slagit hårt mot branscher som många trodde var fredade mot påverkan. Kommer att bli omfattande neddragningar inom i princip alla sektorer utom vården. De bostadsaffärer man ser gjorts upp nyligen har köpare som ännu har anställning. Tyvärr tror jag att Anders Borg har rätt när han spår 20% arbetslöshet inom en snar framtid.

Jag minns början av år 1991 när bopriserna här i Sthlm började att ”brusa” lite nedåt. De flesta sa: ”ingen fara, centrala Sthlm är så attraktivt att det går inte ned”. Två tre år senare hade BR-priserna gått ned 40%. Ibland mer; Reinfeldt berättade i nån intervju att den BR han köpte i Sthlm för en miljon år 1990 gick ned till 500 tkr. Runt 1994 tror jag. Orsaken var såklart stor utslagning av jobb i kombo med osäkra tider. Och utslagning av jobb och osäkra tider, det är ju precis vad vi har fått nu igen.
2020-04-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Inte alls. Coronan har slagit hårt mot branscher som många trodde var fredade mot påverkan. Kommer att bli omfattande neddragningar inom i princip alla sektorer utom vården.

Vården kommer inte vara fredad utan den skulle tvingas skära ned även bortsett från corona. Samhällets kostnadsmassa är för hög för att kunna upprätthållas.
2020-04-05, 15:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Precis, markpris i Västertorp är alltså över 10k/kvm. Det kan ju vara intressant att diskutera hur rimligt det är i en bubbeltråd.
Trådens existens beror på att vissa personer inte kan förlika sig med andra människor preferenser.

En del är ok med att betala för att bo där. De i tråden vill också bo där men vill inte betala lika mycket. Och är arga för att det finns andra som betalar.
Och så för man resonemang på nivån att om vi trillar tillbaka till stenåldern så kommer de som köpte att förlora.

Citat:
Sen kostar nya hus från husleverantörer inkl totalentreprenad ca 20k/kvm. Ett torp på 84 kvm som är 70 år gammalt borde alltså värderas till runt 1 MSEK.
Jag kan rekommendera byggahusforum för de som är intresserade om sådant. Ett exempel som kan vara relevant här är en som redovisade alla kostnader då han varit byggherre själv.
Det var i Stockholm. Tomten gick på 3 MSEK. Husbyggsatsen på 2.5 MSEK. Slutkostnad 8.5 MSEK. Det har alltså tillkommit 3 MSEK.
2020-04-05, 15:54
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Trådens existens beror på att vissa personer inte kan förlika sig med andra människor preferenser.

En del är ok med att betala för att bo där. De i tråden vill också bo där men vill inte betala lika mycket. Och är arga för att det finns andra som betalar.
Och så för man resonemang på nivån att om vi trillar tillbaka till stenåldern så kommer de som köpte att förlora.

Jag kan rekommendera byggahusforum för de som är intresserade om sådant. Ett exempel som kan vara relevant här är en som redovisade alla kostnader då han varit byggherre själv.
Det var i Stockholm. Tomten gick på 3 MSEK. Husbyggsatsen på 2.5 MSEK. Slutkostnad 8.5 MSEK. Det har alltså tillkommit 3 MSEK.

Varför skriver du alls i denna tråd om det inte kan anses rimligt att diskutera eventuella prisanomalier? Kan preferensen att betala 4 MSEK för en tomt i Västertorp (som verken är ett attraktivt område eller centralt) inte vara ett tecken på att det finns en risk för en korrigering från ett bubbelläge?

Istället för en anekdotisk post på ett internetforum kan vi väl kolla vad husbyggarna själva säger:

https://www.eksjohus.se/bygga-hus/bygga-hus-kalkyl/
2020-04-05, 16:11
Medlem
Citat:
För fyra veckor sedan var corona en ickehändelse i Sverige. Nu pratas om arbetslöshet på 10+% och stimulanspaket på hundratals miljarder. BNP i Sverige kommer falla skarp i Q2, förmodligen en hel del även för hela 2020. Den globala ekonomin går snabbt mot recession.

Att titta på mars och säga "ah bara lite brus" tar inte det extremt snabba händelseförloppet i beaktning. Gissningsvis skriverier i en vecka till? Det kommer bli bra mycket värre skriverier nu framåt i april då dödstalen kommer gå upp emot tusentals, vilket egentligen inte är något att bli så upprörd över men psykologin kring allt nu är rätt extrem.

Jag tror du misstolkar mig helt.

Det jag menar är att om nedgången fortsätter en vecka till med samma hastighet som de fyra senaste veckorna så kommer tidningarna börja skriva om att det pågår en nedgång på marknaden. Det börjar redan nu komma lite artiklar i frågan.
2020-04-05, 16:16
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag tror du misstolkar mig helt.

Det jag menar är att om nedgången fortsätter en vecka till med samma hastighet som de fyra senaste veckorna så kommer tidningarna börja skriva om att det pågår en nedgång på marknaden. Det börjar redan nu komma lite artiklar i frågan.

Okay, ja det gjorde jag.

Skriverier om bostadsmarknaden kommer nog en del i skymundan från allt kring corona och arbetslösheten. Blir eventuellt inga stora artiklar förrän april kan summeras.
2020-04-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Inte alls. Coronan har slagit hårt mot branscher som många trodde var fredade mot påverkan. Kommer att bli omfattande neddragningar inom i princip alla sektorer utom vården. De bostadsaffärer man ser gjorts upp nyligen har köpare som ännu har anställning. Tyvärr tror jag att Anders Borg har rätt när han spår 20% arbetslöshet inom en snar framtid.

Jag minns början av år 1991 när bopriserna här i Sthlm började att ”brusa” lite nedåt. De flesta sa: ”ingen fara, centrala Sthlm är så attraktivt att det går inte ned”. Två tre år senare hade BR-priserna gått ned 40%. Ibland mer; Reinfeldt berättade i nån intervju att den BR han köpte i Sthlm för en miljon år 1990 gick ned till 500 tkr. Runt 1994 tror jag. Orsaken var såklart stor utslagning av jobb i kombo med osäkra tider. Och utslagning av jobb och osäkra tider, det är ju precis vad vi har fått nu igen.

Det jag skrev var att än så länge har priserna inte rört sig så mycket att man med säkerhet kan säga att dem har gått ner. Däremot fortsätter nedgången en vecka till då börjar man kunna prata om en riktig nedgång. Och då lär tidningarna också snappa upp det och börja skriva om det.

Angående arbetslösheten är ju det rätt svårt att sia om i dagsläget.
2020-04-05, 16:42
Medlem
urgts avatar
Undrar om man kan få en lite mer vettig deal på en bostad om ett tag.

Hoppas många mäklarfirmor får det ordentligt struligt i det här. Det är slibbigt osympatiskt folk överlag.
2020-04-05, 18:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Varför skriver du alls i denna tråd om det inte kan anses rimligt att diskutera eventuella prisanomalier?
Tråden ställer frågan om det råder en bostadsbubbla i Sverige.
Då är det intressanta att försöka sluta sig till om något kort efterfrågeöverskott gäller eller någon spekulation där folk hoardar tomma bostäder eller något annat pågår.

Citat:
Kan preferensen att betala 4 MSEK för en tomt i Västertorp (som verken är ett attraktivt område eller centralt) inte vara ett tecken på att det finns en risk för en korrigering från ett bubbelläge?
Det är väl inte dina privata preferenser som avgör om en bubbla råder.

(Sedan får nog detta räknas som centralt för småhus. I Bromma lär det vara dyrare).

Citat:
Istället för en anekdotisk post på ett internetforum
Det är inte en post. Det är många från folk som köpt husbyggsatser. Och som varnar andra för att det tillkommer kostnader.

Men skriv till hustillverkarna och kolla hur många som tar deras hus utan att göra en endaste ändring. Om dom bryr sig att svara så lär svaret vara 0.

Hus som faktiskt byggs är något annat än vad du ser i katalogen.
2020-04-05, 18:54
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tråden ställer frågan om det råder en bostadsbubbla i Sverige.
Då är det intressanta att försöka sluta sig till om något kort efterfrågeöverskott gäller eller någon spekulation där folk hoardar tomma bostäder eller något annat pågår.

Det är väl inte dina privata preferenser som avgör om en bubbla råder.

(Sedan får nog detta räknas som centralt för småhus. I Bromma lär det vara dyrare).

Det är inte en post. Det är många från folk som köpt husbyggsatser. Och som varnar andra för att det tillkommer kostnader.

Men skriv till hustillverkarna och kolla hur många som tar deras hus utan att göra en endaste ändring. Om dom bryr sig att svara så lär svaret vara 0.

Hus som faktiskt byggs är något annat än vad du ser i katalogen.

Bostadsmarknaden i Sverige har få inslag av spekulation, därför är det knappast korrekt att prata om någon generell bubbla. Dock verkar många mena bubbla = "osunt höga priser" eller "priser som avviker från fundamenta", så man kan ju diskutera "bubblan" utifrån det perspektivet.

Här är ett slutpris (7M) på något liknande i Bromma, betydligt större tomt till och med.

https://www.booli.se/bostad/2203591

Här är en försäljning i närheten: https://www.booli.se/annons/3776997

Västertorp eller Bromma?

Husbyggena du pratar om verkar vara att man köpt en byggsats och sen gjort entreprenaden själv? Jag länkade till ett totalpris. Givetvis finns det dyrare hus men att det inte skulle gå att bygga för under 23k/kvm stämmer inte.
2020-04-05, 19:18
Medlem
urgts avatar
Citat:
Bostadsmarknaden i Sverige har få inslag av spekulation, därför är det knappast korrekt att prata om någon generell bubbla. Dock verkar många mena bubbla = "osunt höga priser" eller "priser som avviker från fundamenta", så man kan ju diskutera "bubblan" utifrån det perspektivet.

Kan bara tala för mig själv, men skulle jag köpa en bostad i nuläget (eller före krisen) vore det nog ren spekulation, för värdet motsvaras knappast av annat man skulle kunna lägga pengarna på. Skulle ju t.ex. kunna ta ledigt i femton år för vad vissa lägenheter i Stockholm kostar.

En del spekulation förekommer nog ändå. Kan bli riktigt jobbigt för många om priserna börjar sjunka.
Senast redigerad av urgt 2020-04-05 kl. 19:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in