2020-04-05, 18:20
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
525 döda i italien idag...allt går åt rätt håll (konstigt då denna strategi inte fungerar enligt svenska myndigheter).

Har någon sett hur italien går vidare nu ?(bortsätt från förtäckt mun i lombardiet)
Hörde i förbifarten nämnas om ”steg 2”, så nåt har man givetvis. Men jag tror att det är lite tidigt för nåt sånt, ytterligare förlängning kan också komma ifråga. Släpper de på så kommer man att göra det stegvis.
Oppositionen har sen en tid tillbaka efterlyst mer stöd till småföretagen.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
det existerar inte det som han sa var foljande

https://web.archive.org/web/20200405140352/https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/formodligen-varldens-basta-dodsstatistik1/
Han kan inte heller svenska. Istället för bästa skulle han använt säkraste.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
"Researchers at Peking University's School of Life Sciences and the Institut Pasteur of Shanghai, discovered the virus has evolved into two major lineages - dubbed ‘L’ and ‘S’ types." https://www.telegraph.co.uk/science/2020/03/04/coronavirus-has-mutated-aggressive-disease-say-scientists/?utm_content=telegraph&utm_medium=Social&utm_campa ign=Echobox&utm_source=Twitter#Echobox=1583342350

Jag säger bara att det kan cirkulera olika typer av viruset. Detta har forskarna pratat om ganska mycket i världen men inte så mycket i Sverige. Enligt vissa forskare ska den ena varianten vara lite mer aggressiv och den andra snällare. Man har också identifierat vissa som smittats med båda. Jag undrar lite här, kanske någon i forumet kan svara.

Hur fungerar flock-immuniteten om det är olika "strains" som cirkulerar?
Om viruset muterar, vilket den nog gör, kommer vår flock-immunitet fungera då?

Ursäkta lite sent svar, din fråga var intressant, så jag blev tvungen att googla lite.

Det korta svaret jag hittat är om viruset förändras för mycket så hjälper inte flockimmunitet, allt verkar hänga ihop med R-värdet.

Kan rekommendera denna sida där beskrivs väldigt bra om just olika sjukdomars R-värden och vilka som leder till immunitet m.m.

https://towardsdatascience.com/a-data-science-view-of-herd-immunity-what-do-we-have-to-pay-to-stop-the-virus-3a05fc2ce720
Citera
Avslutad
https://youtu.be/-LqWX8D_Tns

Tycker who borde granskas och ställas till svar efter detta.

Våg 2 lär väll komma i sommar eller början av hösten?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Nä nu ska spelet göras om.

"Utvecklarna på Ndemic Creations har tagit fram ett nytt spelläge för Plague Inc där du istället för att sprida sjukdomar är med och bekämpar dem."
https://m3.idg.se/2.1022/1.732365/nytt-plague-inc-lage-later-dig-bekampa-en-pandemi
😂
Låter ju lite bättre. Hostljudet kan man ju utesluta tycker jag.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kul att du säger det, för jag har också slagits av en mycket stor likhet mellan Tegnell och Trumps sätt att argumentera. När någon tar upp något som tegnell inte tycker låter bra, så svarar han med en bisarr 180-graders motsägelse, tagen rakt ur luften, och utan att underbygga den alls. Han säger helt enkelt precis vad som helst.

Exempel:
Reporter: Kan det egentligen ligga på 500 eller något sådant?
Tegnell: Det har jag väldigt svårt att tro, jag tror att det handlar om ett tiotal hit eller dit. Vi vet att de sista dagarna är osäkra, men går vi tillbaka två, tre dagar så blir siffrorna väldigt säkra.

Och sen detta bisarra uttalande om att Sverige har världens högsta och bästa dödsstatistik!

Han är en märklig man och utnyttjar sin maktposition. Det behövs en benhård journalist som fortsätter ifrågasätta allt han säger och ställer följdfråga på följdfråga. Men jag tror ändå inte det kommer att hjälpa. Han är hal som en ål och all kritik rinner av honom som vatten på en gås. Men det skulle var kul att se någon försöka.
Citera
2020-04-05, 18:21
Avstängd
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
1. Var sjukhusen fulla vid det gällande tillfället då det påstods råda apokalyps? Nej. Det finns fler exempel på fake news om detta.

2. Gäller hans uttalande specifikt sjukhusen i New York? Nej. Hans uttalande gällde specifikt demokraternas politisering av viruset.

3. Har demokraterna politiserat frågan? Ja. De satsar miljoner på att göra just detta. Inte minst med påståenden som ekar i ditt "argument".

4. Har Trump "ändrat retorik"? Nej. Han kallar fortfarande fake news för vad det är.

Du kommer inte någon vart med ditt röda sillargument din pajas. Hela ditt resonemang utgår ifrån ett fake-news narrativ som insinuerar att hans uttalande gällde viruset i sig och inte demokraternas politisering utav det.

Gå och snyt dig.

Du verkar upprörd och förvirrad.

Detta är vad jag skrev:

Citat:
Intressant video, det som saknas är ett klipp från Åre där svenskar vevar arm på afterski.

Comforts syfte är väl att erbjuda plats till de som behöver IVA ickerelaterat till Corona för att separera dessa patienter från coronasmittade. Att båten är tom och sjukhusen överfyllda säger väl ganska mycket om situationen i NYC just nu.

Ditt svar (allt finns i inlägg #196950 innan du börjar skrika fake news eller förvränga historien):

Citat:
Att sjukhusen är överfyllda är en medialögn.
Citizen journalists exposing the fraud
https://www.youtube.com/watch?v=TzoxrOJ1st4

Ta nu ett djupt andetag och låt det sjunka in.
Donald Trump has lashed out at Democrats who have questioned his handling of the coronavirus threat, calling it their new "hoax".
https://www.youtube.com/watch?v=G5TZ6fTYrsE

Sjukhusen är fyllda, det är därför Trump beordrat att bygga nya mobila sjukhus, skickat ett krigsfartyg, fortlöpande skickar respiratorer och övrig utrustning samt senast igår beordrat 1 000 militära läkare och medicinsk personal till NYC.

Senast igår bekräftade president Trump även att båten fortsatt tjänar patienter som är i behov av intensivvård men inte är drabbad av Corona. ”Behovet är dock inte lika stort som vanligt eftersom ingen längre är ute och åker motorcykel eller skadar sig på annat vis” var ungefär hans ord. Allt från den länk du tidigare fått.

Så. Hur var ditt svar relevant till mitt inlägg? Är sjukhusen fyllda eller är det en medialögn? Var påståendet om båten felaktigt? Varför hänvisar du till Trump när han senast för ett par timmar sedan bekräftar allt som står i mitt inlägg? Du är fake news eller illa påläst.

Hur du får fakta till vänster förstår jag inte.
Citera
2020-04-05, 18:21
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Detta är inte värre än svininfluensan. Mina äldre släktingar håller sig inomhus. Under tiden måste vi leva som vanligt för att reducera den ekonomiska utvecklingen.

Vi SKALL leva som vanligt

Jasså du säger det. När stängde svininfluensan ner hela planeten senast?
Citera
2020-04-05, 18:22
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Detta är inte värre än svininfluensan. Mina äldre släktingar håller sig inomhus. Under tiden måste vi leva som vanligt för att reducera den ekonomiska utvecklingen.

Varför ska vi reducera den ekonomiska utvecklingen.

Citat:
Vi SKALL leva som vanligt

Nejdå, det ska vi inte alls. Vi ska genomföra en storskalig nedstängning.
Citera
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/formodligen-varldens-basta-dodsstatistik1/
"401 personer har dött efter att ha smittats av corona i Sverige, enligt Folkhälsomyndigheten.

Något färre fall har rapporterats det senaste dygnet jämfört med i går.

Statsepidemiolog Anders Tegnell tror att Sverige snart kan ha en av världens säkraste siffror kring dödsfall."

Det tog mindre än 5 sekunder att hitta detta.. Så han är väldigt lat eller dum den där Richard-III

var nanstans star det att anders tegnell har uttalat foljande
Citat:
”Vi kommer att ha världens högsta och bästa dödsstatistik”
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Antar att du var för sen på bollen. De "reviderade" texten såg jag nu. Detta var originaltexten. En uppskattning om att den verkliga siffran är 750 döda, som de tvingades ta bort av Tegnell.

Antagligen träffade TT's beräkningar ganska rätt. Tegnells fantasier trumfar yttrandefriheten nu!

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Framkommer i SVT Rapport att svenska myndigheter vägrar köpa in skyddsutrustning från Kina. Misstänkte det att man gör så.

Helt uppenbart är det så! Man fördröjer, strular till det, fastnar i lagparagrafer etc. Allt för att spendera så lite pengar som möjligt på att motverka epidemin och hjälpa de människor som blir allvarligt sjuka.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Framkommer i SVT Rapport att svenska myndigheter vägrar köpa in skyddsutrustning från Kina. Misstänkte det att man gör så.

Långärmade rockar, 1.2 miljoner FFP2 masker och klar leverans,

vad har hänt?

Maskerna håller för låg kvalitet? De måste uppfylla vissa krav för att kallas FFP2,

var det bluff alltså? Hur vet de att maskerna är dåliga härifrån Sverige?

Edit: jag tappar hakan!

Skulle inte maskerna gå att ge till hemtjänstpersonalen?
Senast redigerad av gloffgloff 2020-04-05 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in