2020-04-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det är redan en överdödlighet pga av Corona, frågan är hur stor den blir.

Har du en källa på det? Läste nyss härinne har jag för mig att det inte var fler som dog i mars förra året än detta? Men kan ju ha läst fel eller tolkat fel, är rätt så trött, jobbat två 14 timmars pass i helgen
Citera
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Esboo utanför Helsingfors har infört Drive In teststationer, för frivilliga, de tycker jag är ett bra initiativ.

https://is.mediadelivery.fi/img/658/38c199c616d443f89418f4378ee906e6.jpg.webp

Mycket bra initiativ

Masktvång är något annat som borde införas.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det släpar efter i Sverige som i alla länder. Se på Frankrike som "mörkat". Det kommer dock att redovisas och skjuta iväg i början av veckan. Och det går att jämföra med överdödlighet som jag nämnt 100 ggr nu. Hittills ingen ökning i Sverige.

Antar att du var för sen på bollen. De "reviderade" texten såg jag nu. Detta var originaltexten. En uppskattning om att den verkliga siffran är 750 döda, som de tvingades ta bort av Tegnell.

Citat:
/.../Nu finns reviderade, uppdaterade siffror från myndigheten. De visar att dödstalet, dag för dag, har varit betydligt högre än de tidigare uppgifterna.

Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på.

På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Om eftersläpningen blir lika stor för den noteringen betyder det rent matematiskt att den verkliga siffran skulle visa sig vara cirka 750 döda.
Statsepidemiolog Anders Tegnell hymlar inte med att statistiken släpar efter, och att även de senaste totalsiffrorna kommer att stiga. Men kanske inte till det dubbla, som exempelvis den 26 mars.

– Jag tror inte det. Nu jobbar vi med det här mer systematiskt. Då borde eftersläpningen bli mindre, säger han.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-04-05 kl. 18:04.
Citera
2020-04-05, 18:02
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det vore förvånande om måndagens siffra ligger under 500.

Det beror på. Idag är det en sämre dag än igår om vi tittar på antal nya fall.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Tänk om hela flock-immun-strategin kom till i brist på annat. Vi hade inga:

test-kit (Kina vägrade ge Sverige men gav till många andra länder i Europa)
munskydd
skyddsutrustningar
mediciner (just in time)
fältsjukhus
ventilatorer
lungmaskiner
vårdplatser

Så, då ingen ville leverera de redskap som vi behövde för att göra som andra länder, fanns det inte mycket annat att göra än att gå smitta-hela-befolkningen-peu en-peu. (Visserligen mot Sveriges lag men ändå)

Man iscensatte det hela med att dra igång med finalen i Melodifestivalen (27 000), sedan Vasaloppet, bunkerhelg, överfull SL-buss, datahaverier på Arlanda, vinlansering på systemet och så vidare.

Jag hoppas att jag har fel. Men tiden kommer utvisa. Det enda jag med säkerhet vet är att tjänstemannaansvaret måste införas i Sverige.
Plus att Sverige har nedmonterad och svag poliskår som inte mäktar med att följa upp och sanktionera de som bryter mot regler och förbud. Och ett labilt läge i "utsatta områden" som komplicerar saken ytterligare.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Överdödlighet är siffror ditt miffo.

Hans grundargument är att det inte går att rädda människor från Covid19.

Därav hans ständiga skitnödiga uttalanden om att det dör 90000 så då skulle alla i covid19 dö i alla fall.
Citera
Medlem
drvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
De senaste siffrorna från idag visar en nedgång i antalet nya smittade. Det är det enda sättet att få stopp.

Den parametern, nya smittade, är inte en rättvisande parameter. I bästa fall är den en fingervisning om trend, men utan att väga in antal utförda test samt antalet testade personer per patientgrupp (eller annan kopplad data om sammhällsspridningen på de testade, t.ex ålder och annan indelning i sådana som testats pga. att de sökt för besvär kontra de som testats trots att de inte uppvisat symptom).

Sen har du helt rätt i att det är med färre smittade vi får stopp på en eventuell sjukvårdskris.
Att få stop på den här versionen av viruset borde kräva ett vaccin eller allmän immunitet efter överlevd smitta.
Citera
2020-04-05, 18:03
Medlem
Swetis avatar
Min högst personliga gissning är att virusets spridning kommer börja avta och att Europa kommer öppna upp sina gränser inom 2-3 månader.
Citera
2020-04-05, 18:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det är redan en överdödlighet pga av Corona, frågan är hur stor den blir.

Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Har du en källa på det? Läste nyss härinne har jag för mig att det inte var fler som dog i mars förra året än detta? Men kan ju ha läst fel eller tolkat fel, är rätt så trött, jobbat två 14 timmars pass i helgen

Nej, det går inte att se om det är någon överdödlighet på årsbasis nu. Det är lika galet som att påstå att årstemperaturen är högre bara för att de tre första månaderna var högre.

Det som förmodligen nu sker är att personer som skulle dött senare dör tidigare, men det är först i januari vi ser om det var en överdödlighet och i så fall hur hög.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Karantänen levererar i Spanien.

670 döda och nedgång för 3:e dagen på raken

Om det håller i sig så är det goda nyheter. Rent logiskt så borde det naturligtvis ha effekt.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Framkommer i SVT Rapport att svenska myndigheter vägrar köpa in skyddsutrustning från Kina. Misstänkte det att man gör så.
Citera
Medlem
"Researchers at Peking University's School of Life Sciences and the Institut Pasteur of Shanghai, discovered the virus has evolved into two major lineages - dubbed ‘L’ and ‘S’ types." https://www.telegraph.co.uk/science/2020/03/04/coronavirus-has-mutated-aggressive-disease-say-scientists/?utm_content=telegraph&utm_medium=Social&utm_campa ign=Echobox&utm_source=Twitter#Echobox=1583342350

Jag säger bara att det kan cirkulera olika typer av viruset. Detta har forskarna pratat om ganska mycket i världen men inte så mycket i Sverige. Enligt vissa forskare ska den ena varianten vara lite mer aggressiv och den andra snällare. Man har också identifierat vissa som smittats med båda. Jag undrar lite här, kanske någon i forumet kan svara.

Hur fungerar flock-immuniteten om det är olika "strains" som cirkulerar?
Om viruset muterar, vilket den nog gör, kommer vår flock-immunitet fungera då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in