Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Man kan inte låta bli att fundera på vad Norrmalmspiketen gjorde som medförde att det tog så lång tid att ta sig till mordplatsen
Stefan Sauk som pryade på norrmalmspolisen denna kväll säger följande:
”Gruppen jag åkte med hade med sig mat hemifrån men jag var tvungen att stanna till vid Restaurang Röda Rummet på Norra Bantorget och köpa med mig en Pytt i Panna upp på stationen som då låg där Hotel Royal Viking ligger idag. När jag hade fått min pytt och satte mig i polisbilen kom det ett ”all-anrop från 70” (ett anrop till samtliga enheter från ledningscentralen) om att det just hade varit skottlossning i hörnet av Tunnelgatan, Sveavägen. Jag hade precis satt mig i bilen med en varm pytt i handen och gruppen jag åkte med skulle spela kille på avbrottet. En av poliserna, vi kan kalla honom Peter, med tog tag i mikrofonen för att eventuellt svara på anropet, men han väntade några sekunder för att se om någon annan enhet skulle hinna före. Just som han skulle svara på anropet hörde vi Piketen svara, de låg på Kungsgatan och skulle ta uppdraget. Nu kommer det märkliga; vi åkte den lilla sträckan från Norra Bantorget till Norrmalms polisstation, gick upp och åt mat och spelade Kille i en timme. Poliserna hade hela tiden med sig sina bärbara radioapparater. Vi hörde inte ett ljud på radion.”
Om Piketen stod och tankade vid detta tillfälle befann de sig inte ens 100 meter från Röda rummet, och det är konstigt att de inte visste om varandras närvaro.
Men Stefan Sauk säger att Piketen befann sig på Kungsgatan.
Det vore väl ganska osannolikt att de låg på Kungsgatan när de fick anropet, men valde att åka och tanka i stället.
Att det tog 5 minuter innan de kom tyder på att de gjort något annat än åkt direkt.
Den ena åker och tankar och den andra åker och spelar Kille när det varit skottlossning?
Var det södermalmspiketen som svarade kanske?
http://www.sauk.se/i-lagens-namn/