2020-04-05, 17:38
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vi vet ju inte heller exakt position för mötet m LJ, men prova att gå ner för åtminstone 75 trappsteg i klackstövlar och troligtvis delvis isbelagda trappsteg.
En minut är ganska rimligt.
Det tar en minut att åka rulltrappa uppför som en jämförelse.

Slutsatsen blir ju att polisen åtminstone är 2 min efter LJ.
Håller inte med

Det blir otroligt spännande att se vilka positioner alla dessa vittnen har i KPs lösning. PU har gjort exakt samma sak som vi, flyttad vittnen och GM fram och tillbaka, upp och ner, tills de fick rätt bild. Skillnaden är att de har lite mer information om olika detaljer här och där.
Citera
2020-04-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Håller inte med

Det blir otroligt spännande att se vilka positioner alla dessa vittnen har i KPs lösning. PU har gjort exakt samma sak som vi, flyttad vittnen och GM fram och tillbaka, upp och ner, tills de fick rätt bild. Skillnaden är att de har lite mer information om olika detaljer här och där.

1min för LJ upp och 1min för YN/AZ ner.
1+1=2
Ja vi får se. Inget av detta kommer att spela någon roll i slutändan..😀
Citera
2020-04-05, 18:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tiderna stämmer dåligt. Jämför man med vittnesmål från Lars Jeppsson och Yvonne Nieminen måste GM hålla sig passiv uppe på krönet i ca minuten innan han fortsätter ner på David Bagares gata, Det har jag svårt och tro att han gör.

Tidsaspekten är grundligt tröskad av både mig och andra i tråden. Finns massor i sökfunktionen.
Du skriver att tiderna inte stämmer, men är det rimligt att värdera dessa före mycket tydliga vittnesmål i det här fallet?
- YN säger redan i det allra första förhöret 860302 att hon mötte en springande man på David Bagares gata (FUP P=III s.554)
- Dessutom vittnar LJ om att ”kvinnan” (YN) säger ”han sprang rakt fram” (dvs på David Bagares gata (FUP P-III s.525)
Om denna springande man inte är GM, vem är det då? LJ har bara sett en person passera, så det kan inte vara SE.
Citera
2020-04-05, 19:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ni som har bra koll på avstånd i Stockholm med mera , hur kan det komma sig att Norrmalmspiketen som det verkar, anlände brottsplatsen så sent?

"Norrmalmspiketen 1230

Polisinspektör Christer Persson var befäl i polispiketen 1230 från Norrmalms polisdistrikt, vilken var först med att besvara områdesanropet. De övriga i manskapet var Kent Bäcklind, Lena Löhr, Ulf Hellman och Per Borg. (Poutiainen, s 840) Denna polispatrull var den andra av de två piketer som först beordrades till mordplatsen, kl 23.23, enligt det officiella tidsschemat.

När larmet kom befann sig patrull 1230 vid Norra Bantorget, där man höll på att tanka bilen. Kort därefter fick piketen alltså order om att bege sig till korsningen Sveavägen-Tunnelgatan. men det råder alltjämt ovisshet om när denna piket egentligen kom fram till brottsplatsen. Befälet Christer Persson gör gällande att man kom fram i samma skede som ambulanspersonalen höll på att lasta in båren med den skjutne statsministern.

Persson beordrade omedelbart därefter kollegan Lena Löhr att hjälpa till med att ta vittnesuppgifter och tog själv itu med avspärrningen av brottsplatsen. (Juristkommissionens förhör med Christer Persson, 1986-07-24) Detta betyder att Norrmalmspiketen behövde fyra-fem minuter för att ta sig den ca 450 meter långa sträckan från Norra Bantorget till mordplatsen - en färd som med påslagna blåljus inte borde ha tagit längre tid än runt en minut. Frågan är varför det dröjde så lång tid innan denna piket kom fram till mordplatsen.

En annan märklig omständighet, som vi får återkomma till, är att operatören Ulf Helin på SBC en minut efter den officiella tiden för områdesanropet, d v s kl 23.24, tar en förnyad kontakt med Perssons piket, som då beordras att bistå kommissariebil 1520 med att ta hand om en fyllerist! (Poutiainen, s 309)."

http://www.politiskamord.com/p4polispatruller.html
Från gamla macken på Bantorget (låg där Clarion ligger idag) är det 600 m till MP.
1 minut körtid, inte mer.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-04-05 kl. 19:12.
Citera
2020-04-05, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Från gamla macken på Bantorget (låg Clarion ligger idag) är det 600 m till MP.
1 minut körtid, inte mer.

Man kan inte låta bli att fundera på vad Norrmalmspiketen gjorde som medförde att det tog så lång tid att ta sig till mordplatsen
Citera
2020-04-05, 19:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Jag läste igenom JÅS. Utdrag.

- Säger att gm sprang spänstigt
- Har koll mellan 1:a och 2:a skottet
- Tar kontakt med AB strax efter för att hålla kvar honom som vittne.

Inte någonstans nämner han att det skulle ha varit någon ytterligare person i närheten mellan honom (JÅS) och AB.

JÅS verkar vara en skärp person som har koll över läget. Bra vittne m.a.o.

Det jag dock undrar över om det är möjligt att han då kan ha missat NF med sin ryggsäck den där kvällen?

Jag är tveksam dvs att NF verkligen stod där mittemot AB ute på trottoaren.
Var NF verkligen klädd som han påstod? JÅS, AB, LP, IM såg inte någon man med ryggsäck den där kvällen. Ändå bekräftar hans berättelse att han var där (FUP 91)
Citera
2020-04-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Man kan inte låta bli att fundera på vad Norrmalmspiketen gjorde som medförde att det tog så lång tid att ta sig till mordplatsen

Stefan Sauk som pryade på norrmalmspolisen denna kväll säger följande:

”Gruppen jag åkte med hade med sig mat hemifrån men jag var tvungen att stanna till vid Restaurang Röda Rummet på Norra Bantorget och köpa med mig en Pytt i Panna upp på stationen som då låg där Hotel Royal Viking ligger idag. När jag hade fått min pytt och satte mig i polisbilen kom det ett ”all-anrop från 70” (ett anrop till samtliga enheter från ledningscentralen) om att det just hade varit skottlossning i hörnet av Tunnelgatan, Sveavägen. Jag hade precis satt mig i bilen med en varm pytt i handen och gruppen jag åkte med skulle spela kille på avbrottet. En av poliserna, vi kan kalla honom Peter, med tog tag i mikrofonen för att eventuellt svara på anropet, men han väntade några sekunder för att se om någon annan enhet skulle hinna före. Just som han skulle svara på anropet hörde vi Piketen svara, de låg på Kungsgatan och skulle ta uppdraget. Nu kommer det märkliga; vi åkte den lilla sträckan från Norra Bantorget till Norrmalms polisstation, gick upp och åt mat och spelade Kille i en timme. Poliserna hade hela tiden med sig sina bärbara radioapparater. Vi hörde inte ett ljud på radion.”

Om Piketen stod och tankade vid detta tillfälle befann de sig inte ens 100 meter från Röda rummet, och det är konstigt att de inte visste om varandras närvaro.

Men Stefan Sauk säger att Piketen befann sig på Kungsgatan.
Det vore väl ganska osannolikt att de låg på Kungsgatan när de fick anropet, men valde att åka och tanka i stället.
Att det tog 5 minuter innan de kom tyder på att de gjort något annat än åkt direkt.
Den ena åker och tankar och den andra åker och spelar Kille när det varit skottlossning?
Var det södermalmspiketen som svarade kanske?

http://www.sauk.se/i-lagens-namn/
Senast redigerad av MacMackay 2020-04-05 kl. 20:00.
Citera
2020-04-05, 20:08
Bannlyst
Citat:

”Gruppen jag åkte med hade med sig mat hemifrån men jag var tvungen att stanna till vid Restaurang Röda Rummet på Norra Bantorget och köpa med mig en Pytt i Panna upp på stationen som då låg där Hotel Royal Viking ligger idag. När jag hade fått min pytt och satte mig i polisbilen kom det ett ”all-anrop från 70” (ett anrop till samtliga enheter från ledningscentralen) om att det just hade varit skottlossning i hörnet av Tunnelgatan, Sveavägen. Jag hade precis satt mig i bilen med en varm pytt i handen och gruppen jag åkte med skulle spela kille på avbrottet. En av poliserna, vi kan kalla honom Peter, med tog tag i mikrofonen för att eventuellt svara på anropet, men han väntade några sekunder för att se om någon annan enhet skulle hinna före. Just som han skulle svara på anropet hörde vi Piketen svara, de låg på Kungsgatan och skulle ta uppdraget. Nu kommer det märkliga; vi åkte den lilla sträckan från Norra Bantorget till Norrmalms polisstation, gick upp och åt mat och spelade Kille i en timme. Poliserna hade hela tiden med sig sina bärbara radioapparater. Vi hörde inte ett ljud på radion.”

Om Piketen stod och tankade vid detta tillfälle befann de sig inte ens 100 meter från Röda rummet, och det är konstigt att de inte visste om varandras närvaro.

Det vore väl ganska osannolikt att de låg på Kungsgatan när de fick anropet, men valde att åka och tanka i stället.
Att det tog 5 minuter innan de kom tyder på att de gjort något annat än åkt direkt.
Den ena åker och tankar och den andra åker och spelar Kille när det varit skottlossning?

Men 1230 har ju åkt till mordplatsen samtidigt som denne Sauk säger att 1230 åkte till polisstationen och spelade kille för att därefter åka till Rågsved.

Vad gäller egentligen?
Citera
2020-04-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Men 1230 har ju åkt till mordplatsen samtidigt som denne Sauk säger att 1230 åkte till polisstationen och spelade kille för att därefter åka till Rågsved.

Vad gäller egentligen?
Jag förstår det som att Sauk inte satt i en piket utan i en vanlig bil.
Citera
2020-04-05, 20:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

En skottlossning i city år 1986 och en polispatrull i bil 500 m bort åker och sätter sig och äter?
Det är något som inte stämmer med den där historien.

Jag påstår att antalet skottlossningar på kvällstid i City år 1986 uppgick till precis en (1).
Citera
2020-04-05, 20:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
En skottlossning i city år 1986 och en polispatrull i bil 500 m bort åker och sätter sig och äter?

Jag påstår att antalet skottlossningar på kvällstid i City år 1986 uppgick till precis en (1).

1230 chef Christer Persson berättade för juristkommissionen att dom höll på att tanka När dom fick larmet vid Norra Bantorget, åkte direkt till mordplatsen och Stefan Sauk var inte med.

https://drive.google.com/file/d/1Wrg-3mYJJXfvqT-H7PDhv6KSABfDLqDR/view
Senast redigerad av mvagrippa 2020-04-05 kl. 21:00.
Citera
2020-04-05, 20:32
Bannlyst
Citat:

Men det förklaras av att det redan var en patrull som skulle dit och ta hand om ärendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in