2020-04-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simma-Lugnt
Läs boken "Vargattacken på Kolmården" .
Se dokumentären Black fish om späckhuggare I djurparker. Filmen "Black fish" finns på SVT Play nu. Alla som vill besöka en djurpark - se den filmen först. Man storgråter. Hur kan man stänga inne djur i betongklumpar.??? Det är nget värdigt liv för något djur. Man kan ta djur från vildmarken/det vilda, men man kan aldrig ta vildmarken/det vilda ur ett djur.

Läs boken. Se filmen. Man får en stor insikt och en djup sorg och smärta för djur i fångenskap. Allt är bara ekonomiska intressen och vinstbringande företag. Det handlar inte om att se till djuren. Det handlar bara om pengar. "Närkontakt Varg" var en kassa-ko och mycket vinstbringande för Kolmården.

Instämmer fullt ut. Sådana här vidriga och avskyvärda handlingar gör ont inuti mig. Hur kan man livnära sig på - och eller besöka djurfängelser med gott samvete? Är det såhär man "tackar" djuren och naturen?! Jag bojkottar all industri och verksamhet som inte har respekt för djuren (som jag vet om). Zoon, djurparker och Arla är några exempel.
Citera
2020-04-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Skämtar du?
Klart som fan, att en människa har mer rätt än en varg att leva!
Om någon stått utanför hägnet med en bössa, när vargarna slet henne i stycken, tycker du då att denne skulle hålla med skottet, "eftersom vargarna har ju lika stor rätt att leva som hon"?

Vettiga människor värnar om andra människor före djur, man kan ändå vara djurvän, men människor går före.
Är du mot avmaskning också, kanske man inte skall ta bort stackars fästningar, eller avlusa människor heller?

Vänligen lär dig argumentera ordentligt innan du ska ge dig ut på Internet och försöka låtsas vara smart. Framförallt behöver du kanske lära dig försöka förstå vad andra menar.

Du kan inte sammanlikna att ingripa i en pågående situation med att långt i efterhand "straffa" den som utfört ett dåd.

Tycker du det är självförsvar om din syster blir misshandlad och du går hem till förövaren och misshandlar denna medan denne sover, flera dagar efter? Det är den logiken du använder just nu.

Självklart hade vilken jävla idiot som helst ansett det varit helt rätt att skjuta eller skada vargarna som gick till angrepp NÄR DET HÄNDE i syfte om att rädda skötaren. Det kallas nödvärn i dagligt tal, och detta är till och med skrivet i svensk lag även när människa angriper människa. Men vargar, precis som hundar, förstår inte att eller vad de blir straffade för efter de gjort något. Det måste göras exakt när det händer annars förstår de inte rätt och fel.

Men med tanke på hela situationen och hur Kolmården hanterat hela parken och skötnad av djur så borde hela jävla ledningen sparkas och ersättas istället för att avliva djur som bara gjort exakt det som man förväntar sig att rovdjur (även uppfödda i fångenskap) gör.

Att man haft guidade turer med skötare in hos rovdjur är bara i sig helt befängt från starten. Är extremt förvånad att inte folk har dödats tidigare. Att skötare överhuvudtaget får vistas själva och obeväpnade hos rovdjur talar för hur dålig ledning och riskvärdering parken har haft.
Senast redigerad av defor 2020-04-05 kl. 17:24.
Citera
2020-04-05, 20:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defor
Vänligen lär dig argumentera ordentligt innan du ska ge dig ut på Internet och försöka låtsas vara smart. Framförallt behöver du kanske lära dig försöka förstå vad andra menar.

Du kan inte sammanlikna att ingripa i en pågående situation med att långt i efterhand "straffa" den som utfört ett dåd.

Tycker du det är självförsvar om din syster blir misshandlad och du går hem till förövaren och misshandlar denna medan denne sover, flera dagar efter? Det är den logiken du använder just nu.

Självklart hade vilken jävla idiot som helst ansett det varit helt rätt att skjuta eller skada vargarna som gick till angrepp NÄR DET HÄNDE i syfte om att rädda skötaren. Det kallas nödvärn i dagligt tal, och detta är till och med skrivet i svensk lag även när människa angriper människa. Men vargar, precis som hundar, förstår inte att eller vad de blir straffade för efter de gjort något. Det måste göras exakt när det händer annars förstår de inte rätt och fel.

Men med tanke på hela situationen och hur Kolmården hanterat hela parken och skötnad av djur så borde hela jävla ledningen sparkas och ersättas istället för att avliva djur som bara gjort exakt det som man förväntar sig att rovdjur (även uppfödda i fångenskap) gör.

Att man haft guidade turer med skötare in hos rovdjur är bara i sig helt befängt från starten. Är extremt förvånad att inte folk har dödats tidigare. Att skötare överhuvudtaget får vistas själva och obeväpnade hos rovdjur talar för hur dålig ledning och riskvärdering parken har haft.

Jag träffade en jägare i skogen när jag var på hundpromenad. Vi pratade en stund och kom in på ämnet varg. Han berättade att vargar attackerar/dödar för att få mat att äta och inte för att de skulle vara elaka eller vilja skrämmas eller jaga bort. Kan vargarna ha ätit av djurskötaren som de dödade?
Citera
2020-04-05, 21:26
Medlem
Finns det någon FUP om vargattacken?
Citera
2020-04-05, 22:43
Medlem
Jag tror att det var i boken jag läste det, men det finns tydligen mycket fakta om vargarnas gruppdynamik. Kvinnan som dog var väl den som ”födde upp” just den här vargflocken och tillbringade mest tid med dem, ”uppfostrade” dem osv. Och då vargar är vargar och inte domesticerade som hundar så blev automatiskt kvinnans roll i den här flocken just flockledare. För så fungerar en vargflock, de har en ledare. I flocken fanns även en ”hack-kyckling” som blev utstött av flocken och det var denna varg som dödade kvinnan. För att en utstött varg ska få mer makt i en flock så behöver den utmana ledaren. Det är ett helt naturligt beteende i en vargflock. Just den här dagen hade hon feber har jag för mig att jag läste i boken och var försvagad (detta berättas av kollegor till kvinnan), vilket den utstötte vargen kände av och passade på. När vargar utmanar varandra på det här sättet så ska det sluta med (efter en stunds fight) att en av de ger sig. Nu var kvinnan en människa, så hon dog. Allt på grund av girighet efter pengar och noll intresse för att lyssna på andra länders erfarenheter, forskning och varningar.

Som någon annan sa, jag rekommenderar verkligen att läsa boken.
Senast redigerad av Habackuk 2020-04-05 kl. 22:45.
Citera
2020-04-05, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag träffade en jägare i skogen när jag var på hundpromenad. Vi pratade en stund och kom in på ämnet varg. Han berättade att vargar attackerar/dödar för att få mat att äta och inte för att de skulle vara elaka eller vilja skrämmas eller jaga bort. Kan vargarna ha ätit av djurskötaren som de dödade?

Det är inte riktigt hela sanningen, de attackerar/jagar bytesdjur för mat, men de attackerar och dödar vargar ur konkurrerande flockar om de kommer för nära (ovanligt i nutidens Sverige förvisso, men du fattar principen) och de kan i en del fall strida så hårt om position i den egna flocken att liv släcks. Men du har förstås helt rätt i att inget av detta går att klä in i mänskliga kategorier som snäll eller elak.

Väldigt likartade beteenden ses för övrigt hos de flesta stora primater, orangutanger, gorillor och schimpanser (inte ens bonoboer visar sig vara riktigt så fredliga som har antagits, fast de är oerhört mycket stillsammare än t ex "vanliga" schimpanser), liksom hos mer avlägset besläktade som babianer, och sannolikt kommer det mesta av mänskliga våldsbeteenden från samma ursprung, även om våra hjärnor utvecklats vilket gjort oss aningen mer komplexa.
Citera
2020-04-05, 23:02
Medlem
Citat:
Kommer en varg in i en fårhage så kommer den döda många får, inte bara en för att äta.
Citera
2020-04-06, 00:04
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kommer en varg in i en fårhage så kommer den döda många får, inte bara en för att äta.

För vargen är det onaturligt med en inhägnad full med bytesdjur som inte kan fly. Den dödar nog alla av bara farten även om den inte orkar äta upp alla. Tror inte att det är av elakhet.
Citera
2020-04-06, 00:11
Medlem
Citat:
För vargen är det onaturligt med en inhägnad full med bytesdjur som inte kan fly. Den dödar nog alla av bara farten även om den inte orkar äta upp alla. Tror inte att det är av elakhet.
Fast då gör den ju inte det bara för att äta utan för att den kan.
Citera
2020-04-06, 00:34
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fast då gör den ju inte det bara för att äta utan för att den kan.

Dom äter nog så länge dom orkar. Bryr sej nog inte om antalet döda. Oftast blir väl vargen bortjagad annars äter den nog upp alla får under en tid.
Citera
2020-04-06, 00:41
Medlem
I Borås djurpark ska nu alla djur riskbedömas efter krav från Arbetsmiljöverket. Alltså vargar, lejon osv.
Även de sköldpaddor som finns i parken får en bedömning.
https://ka.se/2020/02/12/krav-pa-riskbedomning-av-boras-djurpark/
Citera
2020-04-06, 00:50
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defor
Bra exempel på härskartekniken förlöjligande, men det biter inte på mig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik#F%C3%B6rl%C3%B6jligande
Citat:

Tycker du det är självförsvar om din syster blir misshandlad och du går hem till förövaren och misshandlar denna medan denne sover, flera dagar efter?
Självklart inte.
Citat:
Det är den logiken du använder just nu.
Nej det är det inte.
Citat:
Självklart hade vilken jävla idiot som helst ansett det varit helt rätt att skjuta eller skada vargarna som gick till angrepp NÄR DET HÄNDE i syfte om att rädda skötaren. Det kallas nödvärn i dagligt tal, och detta är till och med skrivet i svensk lag även när människa angriper människa.
Ja de flesta tycker ju att det borde vara självklart.
Men en del anser att djur är lika mycket, eller mer värda, än människor.
Citat:
Men vargar, precis som hundar, förstår inte att eller vad de blir straffade för efter de gjort något. Det måste göras exakt när det händer annars förstår de inte rätt och fel.
Återigen påpekar du självklarheter, men det har inget med mitt inlägg att göra.
Citat:

Håller med dig om detta, men det har fortfarande inget med mitt inlägg att göra.

Jag har inte förordat avlivning i efterhand, som en slags hämnd eller bestraffning, jag vänder mig mot att ett djurs liv skulle vara lika mycket värt som en människas.

Läste du ens det inlägg jag svarade på?
"Hur i helvete tänkte du där????
Det är väl inte vargarnas fel att människan fångar in dem och håller dessa i fångenskap!!
Vad får dej att tro att DU har mer rätt än en varg att leva???? Inte undra på att världen ser ut som den gör med lågbegåvade som du!!!"

(FB) Kvinnlig djurskötare avled efter vargattack på Kolmården, (17/6 -12)(Kar*lina B*rdin)

Från samma användare som svar på mitt inlägg.
"Utveckla varför människan "går före" ex.vis vargen??????
Vad tror du är anledningen till att djurskötaren fick sätta livet till??????
Människan är ju cancern på jorden.
Om du jämför hur människan förstört den naturliga kedjan och balansen på vår jord jämfört med djur..vad kommer du fram till då??
Det vore en bra början om såna som du knep glappkäften innan du gör inlägg!!!"

(FB) Kvinnlig djurskötare avled efter vargattack på Kolmården, (17/6 -12)(Kar*lina B*rdin)
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-04-06 kl. 00:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in