Citat:
Ursprungligen postat av
singularitet
Jag tror att den här pandemin kan utgöra ett hot mot mänskligheten.
1 Vaccin finns inte och det är enbart en kvalificerad förhoppning att viruset inte lyckas avvärja försöken att få kontroll över pandemin genom vaccinering närmaste åren.
2 Samhällen och ekonomier kan förstöras av de sociala och ekonomiska efterverkningarna av pandemin.
3 Det finns inte tillgänglig kunskap som är tillförlitlig om hur viruset skadar människors hälsa på längre sikt.
Måttliga skador på folkhälsa och ekonomier kan leda till samhällen fortsätter förfalla efter den akuta pandemin är avklarad.
Fortfarande måste vi vänta kanske några månader innan bilden av problemet klarnar. Det är tydligt att västvärlden inte är bra förberedd på en måttlig pandemi. Det finns inte några färdiga planer för hela samhället. Tydligaste tecknet på detta är hur privatpersoner som jobbar inom vården tillverkar egen skyddsutrustning eller använder annan skyddsutrustning som privatpersoner tillverkar ideelt. Ett annat tecken är att myndigheternas information till medborgarna är otydlig och svävande. Kunskapsläget är mycket osäkert även inom statliga myndigheter. Prognoser från FHM har visat sig varit felaktiga.
Jovisst är det i stora drag så, folk flest hoppas på att vi skall kunna återgå till normala livet efter den här krisen.. vilket jag inte tror att vi kommer göra. Vi behöver alla se över våra levnadsförhållanden, vad som verkligen är viktigt istället för att agera som vi gjort hittills.
Det är så mycket i levnadsstandarden som inte är så där jätteviktigt egentligen.. vi klarar oss utan resor utomlands, vi behöver inte resa till Thailand bara för att alla andra gör det osv.
Det är dags att gå en sväng inombords och se över andliga värden och vad som är bra på ett kreativt sätt för oss själva och det utan att för den saks skull bli religiös.. men jag tror att världsomskådningar kopplade till religiösitet kommer ta en ny oväntad vändning efter det här. Många kommer bli religiösa bara för att de överlevt, åter andra kommer sälla sig till new age osv.