2020-04-05, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det är som att lyssna på någon som aldrig varit kär försöka förklara för mig vad kärlek är, det håller inte upp.

Okej vi får väl bara konstatera att du inte klarar av att motivera varför man ska frukta någon som är genomgående god, allsmäktig och som vill ditt bästa.
Citera
2020-04-05, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om diktaturen kan genomföra hälsa och framgång i lång sikt , är det ok då?
Tja, rent teoretiskt. Men hur verifierar man, i förväg, att en sådan diktator finns?
Men helt klart så vore det ett alternativ. Men jag är inte beredd att vara ond/omoralisk bara för att eventuellt bli belönad senare. Speciellt inte om det bara är för att en diktator vill det.
Citera
2020-04-05, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Okej vi får väl bara konstatera att du inte klarar av att motivera varför man ska frukta någon som är genomgående god, allsmäktig och som vill ditt bästa.

om man får fråga, tror du på Gud?
Citera
2020-04-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
om man får fråga, tror du på Gud?

Min tro är inte topic, fokusera hellre på Gudsfruktan som är topic.
Citera
2020-04-05, 13:33
Medlem
Citat:
Min tro är inte topic, fokusera hellre på Gudsfruktan som är topic.

tror man inte på Gud kan man knappast förstå vad gudsfruktan innebär, och ingen kan förklara det för en heller.
Citera
2020-04-05, 13:39
Medlem
Citat:
tror man inte på Gud kan man knappast förstå vad gudsfruktan innebär, och ingen kan förklara det för en heller.

Jo det är klart man kan förklara vad det finns för skäl att frukta en allsmäktig och god Gud även för de som inte tror, om det nu fanns några skäl för det.
Citera
2020-04-05, 13:41
Medlem
Citat:
Jo det är klart man kan förklara vad det finns för skäl att frukta en allsmäktig och god Gud även för de som inte tror, om det nu fanns några skäl för det.

det finns skäl, men om du inte tror att det finns en god Gud tror jag det är svårt att förstå.
Citera
2020-04-05, 13:44
Medlem
Citat:
det finns skäl, men om du inte tror att det finns en god Gud tror jag det är svårt att förstå.

Men inga skäl som du heller kan förklara.
Det är lite för enkelt att säga att det finns skäl men inget som går att förklara.
Citera
2020-04-05, 13:46
Medlem
Citat:
Men inga skäl som du heller kan förklara.
Det är lite för enkelt att säga att det finns skäl men inget som går att förklara.

vad vill du veta?
Citera
2020-04-05, 13:49
Medlem
Citat:
vad vill du veta?

Jag har efterlyst skäl att frukta en allsmäktig Gud som vill ditt bästa.
Citera
2020-04-05, 13:51
Medlem
Citat:
Jag har efterlyst skäl att frukta en allsmäktig Gud som vill ditt bästa.

du kan ju frukta att Gud vänder sig bort från dig, och inte vill veta av dig.
Citera
2020-04-05, 13:54
Medlem
Bonnatorps avatar
Den mer praktiska innebörden handlar förstås om en personlig vilja att rätta sig enligt Guds normer för rätt och fel.
Men underförstått handlar det förstås också om en djup förståelse om att Jahvé är kapabel att fullständigt skrämma livet ur en om behovet finns.
Och det säger ändå inte ingenting om tillvaron.

Personligen tycker jag ändå att det är en väldigt intressant mekanism och hur den är til synes anpassad med den fria viljan.
Det är ju nästan med viss ironi som man kan säga till ett småsyskon att de får göra precis som de vill så länge de vill göra rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in