2020-04-05, 12:47
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Herregud, i Italien lägger man alla över 65 åt sidan nedsövda så dom kan dö, människor som ha 20-30 års liv kvar, och du är lite glatt fnissig över att det gått bra...
Låt oss räkna.

Snittåldern på de som avlider i den här sjukdomen är ca 79-81 år beroende på lite olika undersökningar.

Hur många av dessa "snittare" skulle komma upp i en ålder av 100-110 år? Knappast alla då flertalet redan är drabbade av andra åkommor.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Jag lägger till att man kan ljuga med statistik, så jag nöjer mig med att konstatera att jag läst att det sker betydligt fler dödsfall gällande yngre i usa jämfört med åldringarna i Lombardiet..

Kina, Italien och Spanien - alla tre ljuger? Men diverse läkare och journalister talar sanning och ger en korrekt bild? Med tanke på att du litar mer på det än officiell statistik.
Citera
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Härligt, tredje gången han gissar på en topp är det tredje gången gillt kanske...

Till hans försvar får man ju ändå säga att han uttrycket en stor osäkerhet, men samtidigt blir jag orolig när han tycker att man skall titta mer på antal nya fall som kommer in på iva som en bättre indikator vart epedemin är påväg. De personer som går direkt till pallitativ vård kommer ej med i dessa siffror och de som får pallitativ vård utan att passera iva kommer att öka i takt med att lediga iva platser blir färre. Karolinkska skickade ju ut ett internt meddelande i veckan där de trodde att iva platserna skulle ta slut i helgen och någon dag efter gick man officiellt ut med att man hade gott om platser så det är väll inte orimligt att man redan nu inte väljer att erbjuda iva platser till alla patienter (men det behöver ju inte bara vara corona patienter som avses).

Så går man på nya iva patienter som en indikator för epedemin är det kanske inte så konstigt att man tror sig se en topp i kurvan i takt med att iva platserna håller på att ta slut....
Gamlingarna hamnar inte längre på IVA, de får antingen vara kvar på sina äldreboenden eller så hamnar de på en vanlig infektionsavdelning. Där får de lugnande och syrgas i väntan på att de ska dö. Varje gamling som sedan tidigare befinner sig på IVA ger upphov till en ledig plats på IVA när de avlider.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu känner sig även Tyskland tvungna att lätta på restriktionerna. 40.000 jordbruksarbetare ska flygas från öst-Europa till Tyskland för att rädda skörden.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006464794.html

Och skörden är inte imorgon..
Citera
2020-04-05, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Herregud, i Italien lägger man alla över 65 åt sidan nedsövda så dom kan dö, människor som ha 20-30 års liv kvar, och du är lite glatt fnissig över att det gått bra...
Snacka inte skit och hitta på saker jävla alarmist. Nyligen gick italien ut med en 100 åring som tillfrisknade på intensiven. Nu har italien till och med iva platser över.
Jävla idioter som gör panik av en vanlig infuensa
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Han var beredd att satsa sina besparingar på att TT hade rätt. Jag är beredd att satsa emot. Vad är problemet?
Jag fattar väl att ingen statistik just nu är tillförlitlig.

De gissar, hen gissar, alla gissar. Det blir en löjlig lek om tråden ska fyllas med allas gissningar från 1- 1000 eller vad det kan bli.
Bättre att försöka se orsakerna till varför det skiljer sig och resonera kring om sättet att föra statistik är rätt eller fel.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Folkhälsomyndigheten mörklägger. Alla som dör hemma eller på äldreboendet räknas inte med. Alla som inte testades men som tydligen har Covid på IVA rapporteras inte som covid dödsfall.
Tegnell och Carlsson bör börja packa för ett liv i fängelset.
Ja de har jag sagt sen länge.
Men de borde förklara hur själva rapporteringen och sammanställningen går till.
Som de verkar nu skulle de va mer tillförlitiligt om varje sjukhus hade en tråd på Flashback där dom kan skriva in när någon dör... typ.
Menar att ett system inte borde va svårt att använda så det inte kan bli fel eller ligga efter, om de nu inte är någon som plockar bort vissa siffror då och då (vilket de så klart nu är).
Citera
2020-04-05, 12:49
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Ja men ngt vaccin finns inte i sikte under överskådlig tid, såvida man inte ska chansa med ngt som inte genomgått de gängse reglerna som tar lång tid.
Sen ska det tillverkas distribueras mm.
Det låter som ngn tillfällig politikerpanik.
Du menar, som de gjorde med Pandemrix?

Complete List of Companies Developing a Coronavirus Vaccine
Read more at: https://gineersnow.com/industries/medical/list-companies-covid19-vaccines
According to World Health Organization, there are approximately 42 pharmaceutical and biotech companies, including academic institutions who are persistently are rushing to create a coronavirus vaccine & treatment. At least four companies have already tested their experimental drugs on animals.
Read more at: https://gineersnow.com/industries/medical/list-companies-covid19-vaccines

Enligt Bill Gates ska ingen människa som inte först vaccinerats mot coronavirus få sitta på ett flygplan i framtiden.

"The world today has 6.8 billion people. That's heading up to about nine billion. Now if we do a really great job on new vaccines, health care, reproductive health services, we could lower that by perhaps 10 or 15 percent!"
Citera
2020-04-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hur rapporterar de olika sjukhusen in döda till sina regioner, och hur rapporterar regionerna vidare så de kan sammanställas?
Hur svårt ska de vara att kunna ha ett system som inte släpar efter eller är felaktigt!?

Om man för varje dödsfall klickar i de i sitt system direkt ska de ju inte kunna bli fel.
Sjukvården måste ju veta när någon dör och när dom vet så kan de ju inte va svårt att ha ett gemensamt register över landets regioner.

Nu låter de ju som att rapporter om döda skickas med brevduva...

De flesta regioner har dagliga uppdateringar, alla rapporterar mån-fre.

FHM har släpat ca 20 avlidna varje dag. Nu har nog regionerna ”hittat” fler fall.

Att FHM släpat hela tiden är oförsvarbart. Att regioner justerar siffror i efterhand är ändå försvarbart.
Citera
2020-04-05, 12:50
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildFoamSoap
Den informationen kom ju idag. Det jag ifrågasatte var om FHM löpande vart tydliga med att de redovisar felaktig statistik
Jag länkade till ett uttalande som beskrev att dom har "släpat" med rapporteringen av dödsfall tidigare och även i nutid, men att rapporteringen nu blivit bättre.
Han bekräftar genom sitt svar att detta är något som tidigare förekommit, vilket är svar på din fråga.
Han använder uttrycket "släpat efter" vilket fått många ink mig själv att se det som att FHM har mörkat det aktuella antalet döda sedan några veckor tillbaks av någon orsak, vad vet jag inte.
Citera
2020-04-05, 12:50
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Mmm...

Krisen är verklig, men också ett utmärkt tillfälle till makterövring.
Krisen är tillverkad, både här och i Kina.
Citera
2020-04-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hoppas verkligen det, hade varit jävligt nice att få en vanlig sommar där man kan vara ute och hänga, grilla och festa. Är trött på detta skit
Det kan du vara redan nu, Sverige har inga restriktioner införda förutom att du inte får hänga och grilla med mer än 50 personer.
Men du kanske ska slippa att grilla fladdermus i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in