2020-04-05, 12:41
Medlem
Folkhälsomyndigheten mörklägger dödstalet. Tyska journalister rapporterar
https://www.bild.de/news/ausland/news-inland/doppelt-so-viele-tote-hat-schweden-seine-corona-statistik-gefaelscht-69857274.bild.html
Citera
2020-04-05, 12:41
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Källa?
https://www.expressen.se/nyheter/vi-tillhor-det-absoluta-bottentrasket-i-europa-/
Citera
2020-04-05, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skrämmande om det skulle vara så låga siffror på dödstalen.

Enligt artikeln har både Italien och Spanien "peakat" och är på väg att "tillfriskna". Verkar som om flocken inte ens behöver bli till 60% infekterad, utan det räcker med runt 35% för att viruset ska få svårt att smitta nya värdar.

Blir svårt att smälta för många i domedagstråden.

Herregud, i Italien lägger man alla över 65 åt sidan nedsövda så dom kan dö, människor som ha 20-30 års liv kvar, och du är lite glatt fnissig över att det gått bra...
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag hittade artikeln, den stödjer ditt påstående:
https://www.rt.com/op-ed/484832-disabled-covid-doctors-treatment/

Det är ju helt sjukt, men jag tror du missuppfattade mig.

Alltså om du inte är sjuk innan så får du inte vård för du är ju så "himla frisk" annars.
Så när du söker vård för att du inte kan andas så får du åka hem för du har inga andra underliggande sjukdomar så därför bör du klara dig ändå.

Detta enligt min polare i London.

Det leder nu till att folk dör även av det.

Sen kan det ju fortfarande även vara så som du länkade.

Skulle inte förvåna mig att man prioriterar liknande detta på flera olika sätt.
Allt för att slippa ta in patienter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
"Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, säger att eftersläpningen inte längre är lika stor som tidigare.

– Vi kör nu antalet smittade mot dödsregistret. Viss eftersläpning kan det vara, men inte alls lika stor som det har varit tidigare, säger han till Ekot."

KÄLLA.Aftonbladet.(Se länk)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Den informationen kom ju idag. Det jag ifrågasatte var om FHM löpande vart tydliga med att de redovisar felaktig statistik
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag vet inte riktigt vad vi pratar om och var du står i frågan så jag kör lackmustestet,

anser du att Anders Tegnell är en riktig klåpare som skött detta riktigt illa tillsammans med sittande drönare till regering?

Du behöver inte veta var jag står någonstans.

Vården säger nej till de som är äldst, svårast sjuka och har minst möjlighet att överleva.

Det är helt naturligt och logiskt.

Redan i dagsläget säger man nej t ex för cancerpatienter. Man opererar inte trots att man skulle kunna rädda liv - för man prioriterar Corona.

Det känns orimligt att prioritera Agne - 85år - mot Cecilia - 45år - och som skulle kunna bidra många årtionden till samhället OM hon blev opererad för sin bröstcancer..
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Åldersfördelning finns att hämta på nätet ifrån ett otal källor världen över, media, myndigheter, frifräsare osv., det finns samstämmiga siffror i den här frågan.

Att det finns undantag är ointressant, den stora bilden finns där, och är vad som är av betydelse.
Ja visst kan samstämmiga siffror kommas överens om är man vill det.
Själv tror jag inte på något/ någon.
Tycker dessutom att det är friskare än att gå omkring och tro på allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Men alltså,

flera länder har ju med hårda restriktioner redan bromsat smittspridningen i sina länder

siffrorna i dödsfall per miljon invånare https://www.worldometers.info/coronavirus/

Sverige 37
Tyskland 17
Norge 11
Finland 5

såklart de ska börja släppa på bromsen,

Väl talat
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Men alltså,

flera länder har ju med hårda restriktioner redan bromsat smittspridningen i sina länder

siffrorna i dödsfall per miljon invånare https://www.worldometers.info/coronavirus/

Sverige 37
Tyskland 17
Norge 11
Finland 5

såklart de ska börja släppa på bromsen,

60 % av de svenska dödsfallen är i stockholm, undrar hur det här utvecklas?
Citera
2020-04-05, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Tegnell passar bra i mallen, han agerar först när utvecklingen är ett faktum. Vill inte agera på icke säkerställda uppgifter även om oddsen är att chansen är stor att de är rätt och de rimligen inte är katastrofalt om man agerar på det och det inte stämmer.
Då får man ingen proaktivitet, närmast tvärtom. Vad som behövs är folk som är vana att stå i frontlinjen och har praktisk erfarenhet av att ta beslut på indikationer.

Citat.Vad som behövs är folk som är vana att stå i frontlinjen och har praktisk erfarenhet av att ta beslut på indikationer.[/quote]

Er det ikke netop beskrivelsen af statsmnisteren/regeringen's kompetencer og opgavebeskrivelse?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vad har du för grund för att tro någonting överhuvudtaget? Det enda vi kan vara säkra på är att statistiken antagligen är helt fel.

Han var beredd att satsa sina besparingar på att TT hade rätt. Jag är beredd att satsa emot. Vad är problemet?
Jag fattar väl att ingen statistik just nu är tillförlitlig.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Hur rapporterar de olika sjukhusen in döda till sina regioner, och hur rapporterar regionerna vidare så de kan sammanställas?
Hur svårt ska de vara att kunna ha ett system som inte släpar efter eller är felaktigt!?

Om man för varje dödsfall klickar i de i sitt system direkt ska de ju inte kunna bli fel.
Sjukvården måste ju veta när någon dör och när dom vet så kan de ju inte va svårt att ha ett gemensamt register över landets regioner.

Nu låter de ju som att rapporter om döda skickas med brevduva...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in