2020-04-05, 12:43
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skrämmande om det skulle vara så låga siffror på dödstalen.

Enligt artikeln har både Italien och Spanien "peakat" och är på väg att "tillfriskna". Verkar som om flocken inte ens behöver bli till 60% infekterad, utan det räcker med runt 35% för att viruset ska få svårt att smitta nya värdar.

Blir svårt att smälta för många i domedagstråden.

Är inte det en gruvlig besvikelse om de inte uppnår den önskvärda flockimmuniteten. Eller det kanske bara gäller Sverige?
Citera
2020-04-05, 12:43
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Enligt artikeln har både Italien och Spanien "peakat" och är på väg att "tillfriskna". Verkar som om flocken inte ens behöver bli till 60% infekterad, utan det räcker med runt 35% för att viruset ska få svårt att smitta nya värdar.

Hoppas verkligen det, hade varit jävligt nice att få en vanlig sommar där man kan vara ute och hänga, grilla och festa. Är trött på detta skit
Citera
2020-04-05, 12:44
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Och är du svensk medborgare är det för sent nu, beklagar.
Det är länge sedan jag valde. (Det var 2013.) Det var rätt val då. Men jag har faktiskt en god vän som är finne, gift med en svenska men själv finländsk medborgare. När han blev arbetslös (corona-relaterat, för en dryg vecka sedan), så började de faktiskt fundera på hur de ska göra. Men de kommer knappast förhasta sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
I mitten av mars bråkade jag nästan med bekanta som har släktingar i Sverige som ännu har finskt pass om att de borde försöka få hit dem så länge det ännu går. Tyvärr förstod de flesta inte vilka tidsperioder vi talar om och har blivit kvar .
Även min ex-fru blev tagen på sängen. Hon var på tjänsteresa och återkom ungefär samtidigt med paret i artikeln. Hon var lite omskakad av att ha bytt plan på Kastrup som var "helt öde" mitt på kvällen!

Bra intervju!
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Var finns den statistiken?

SCB
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De har infört bland annat följande åtgärder:

1. Helsingfors spärras av från övriga Finland. Polis och militär vaktar vägarna.
2. Folksamlingar större än 10 personer förbjuds.
3. Personer över 70 år sätts i karantän. Det blir olagligt för dem att träffa andra människor. Överträdelse kan ge böter.
4. Alla skolor stängs, förutom för de allra yngsta eleverna för vissa utvalda (samhällsviktiga) grupper.
5. Landets gränser stängs helt (utom för nödvändig frakt mm). All passagerartrafik till/från Finland förbjuds.
6. Finländare som återvänder från utlandet sätts i två veckors karantän.
7. All servering av mat och dryck i restauranger, puber, kaféer mm förbjuds.
8. Alla statliga + kommunala kulturinstitutioner (t.ex bibliotek och museer) och idrottsanläggningar stängs. Även samlingslokaler och ungdomsgårdar stängs.
9. Det blir förbjudet att som anhörig besöka äldreboenden och liknande.
10. Det blir förbjudet att som anhörig besöka sjukhus, förutom i vissa specifika fall.
11. Alla offentligt anställda som har möjlighet till det måste arbeta på distans.
12. Alla vårdutbildade, oavsett vilket arbete de har idag, kan tvångsinkallas för att arbeta med vård.

Källor:

De har spärrat av Helsingfors från övriga landet. Anledningen till detta är att de flesta smittade har hittats i Helsingsfors och genom att isolera helsingforsborna från övriga landet så minskar man smittspridningen till övriga Finland kraftigt.

Tufft. Men klokt.

Att stoppa smittspridning helt går väl inte, men det lär ju dämpa smittspridningen kraftigt. Polis och militär vaktar alla vägar ut ur Helsingfors.

Ja, förmodligen har du fel.

Fast beror förstås på vilket land man jämför med. Det finns ju förstås europeiska länder med tuffare restriktioner, som t.ex Frankrike och Spanien. Men jämfört med Sverige är åtgärderna i Finland mycket hårdare.
Men de flesta av de där tolv punkterna gäller ju i någon mån i Sverige också, även om det är vissa skillnader i hur de tillämpas.

Jag tror som sagt att smittan kommer komma ikapp de där åtgärderna. Inte ens länder med mycket tuffare restriktioner har läget under kontroll, när siffrorna börjar växa. Det känns kanske hanterbart nu, men när en tiondel av Helsingfors har Covid-19 så kommer det nog ändå börja gå snabbt.
Citera
Medlem
Citat:

Jag klarar inte av att se så många besvikna i tråden om detta skulle stämma. Kommer logga ut och inte logga in förrän Kina skapar sitt nästa virus Covid-20/21. Ute lagom till Julförsäljningen.
Citera
2020-04-05, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Jag såg ett utav debattprogrammen härom veckan, där Tegnell avbröt en professor mitt i direktsändning och tillrättavisade denne med sin version av vad de kommit fram till i storbrittannien.. det märktes att Tegnell vare sig respekterar andra experters åsikter samt att han är maktfullkomlig.
Axel Oxenstiernas ideal för svenska ämbetsmän är sen länge historia. Nu är det div aktivister och dilettanter som gör karriär i offentliga förvaltningar. Som har div ideologier och egenintresse som drivkrafter.
Fram till nyliberalismen slog igenom hade vi fortfarande en hel del av Oxenstiernas ideal på våra myndigheter, som i stort drev div. verksamheter så de i internationella jämförelser stod i toppklass.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag blir alldeles upprörd när jag tänker på hur många tänker om de äldre, speciellt som våran myndighets främsta mål var att skydda de äldre och sköra.
Själv har jag inga äldre släktingar, då alla redan är döda. Men det hindrar inte mig att verkligen känna så stor sorg när jag tänker hur många som nu ligger och dör. Har själv en äldre granne som jag pratar med varje dag, för att hjälpa henne med hennes isolering, då jag själv jobbar hemifrån. Vi kan gå ut och gå och hon vill gärna prata mycket varje dag. Hon är en människa som vem som helst, och har nära och kära som bryr sig om henne. Det skulle bli mycket sorg i hennes familj, och även jag skulle bli väldigt ledsen då hon hjälpt mig mycket senaste åren på olika vis.

Vi ska sluta jämföra "grupper" emot varandra, såklart har en äldre närmare till döden rent vetenskapligt, och att jag önskar att ingen ska dö.

Men jag blir ändå väldigt upprörd över att prestige, makt och annan argumentation, ska få avgöra FoHM agerande och åtgärder. Det är med all tydlighet att det här handlar inte om att skydda de äldre. Det är ord för att egentligen säga oss att vi agerar som att vi tänker på de äldre för att man senare ska kunna säga att man brydde sig om de äldre, men att det pga olika omständigheter var olyckligt att det inte lyckades.

Allt för att lugna befolkningen, men också för att alla de äldre inte skulle ligga i respiratorer och hindra de yngre att få plats på intensiven.

Väl talat, det finns en till människa i tråden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hur rapporterar de olika sjukhusen in döda till sina regioner, och hur rapporterar regionerna vidare så de kan sammanställas?
Hur svårt ska de vara att kunna ha ett system som inte släpar efter eller är felaktigt!?

Om man för varje dödsfall klickar i de i sitt system direkt ska de ju inte kunna bli fel.
Sjukvården måste ju veta när någon dör och när dom vet så kan de ju inte va svårt att ha ett gemensamt register över landets regioner.

Nu låter de ju som att rapporter om döda skickas med brevduva...

Folkhälsomyndigheten mörklägger. Alla som dör hemma eller på äldreboendet räknas inte med. Alla som inte testades men som tydligen har Covid på IVA rapporteras inte som covid dödsfall.
Tegnell och Carlsson bör börja packa för ett liv i fängelset.
Citera
2020-04-05, 12:46
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hoppas verkligen det, hade varit jävligt nice att få en vanlig sommar där man kan vara ute och hänga, grilla och festa. Är trött på detta skit

Ja vem fan är inte det?
Om det finns någon "alarmist" som blir sur på om dödstalen blir mindre än beräknat och vi kommer ur detta snabbt så bör vederbörande söka psykisk hjälp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oinbjuden
Problemet är ju att sjukvården kollapsar under det oerhörda trycket. Varför är det så svårt att förstå ?

När modern sjukvård försvinner så blir dödligheten minst 10 gånger högre som vi sett om och om igen.
Jag vet men att överdriva siffror övertygar få här och det hela får vi se då det når fattiga länder.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hur rapporterar de olika sjukhusen in döda till sina regioner, och hur rapporterar regionerna vidare så de kan sammanställas?
Hur svårt ska de vara att kunna ha ett system som inte släpar efter eller är felaktigt!?

Om man för varje dödsfall klickar i de i sitt system direkt ska de ju inte kunna bli fel.
Sjukvården måste ju veta när någon dör och när dom vet så kan de ju inte va svårt att ha ett gemensamt register över landets regioner.

Nu låter de ju som att rapporter om döda skickas med brevduva...
Exakt! Men det är väl en brevfladdermus kanske 🙃
Ibland säger man säkra siffror och säkra källor och ibland väljer man att kalla det för fake och alarmistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in