2020-04-05, 12:27
Avslutad
Vilket dåligt humör flera är på idag ? Jag undrar hur de kommer göra med de.nya siffrorna i Sverige ,Tegnells kurva hur ska det gå om han pressar in 373 till idag söndag eller ska justera varje dag bakåt hur går det med kurvan då haha .
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
TT går ut med en rättelse. Såhär skriver Nyhetsbyrån om sin artikel:

"I en text publicerad av TT söndagen den 5 april förekom en uppgift om kommande dödstal i samband med covid-19. Spekulationen om dubblade dödstal saknar grund. På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Hur den siffran kommer att se ut när den revideras i takt med att bekräftade döda räknas är oklart."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/

Man kommer nog låta en "obunden och objektiv" människa revidera dessa siffror.

Tegnell åtnjuter ju ett stort förtroende genom hela samhället, och nu blir det påsk.., så då kan han väl skriva upp lite övertid och gå igenom siffrorna (obs, ej avlidna).
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
TT går ut med en rättelse. Såhär skriver Nyhetsbyrån om sin artikel:

"I en text publicerad av TT söndagen den 5 april förekom en uppgift om kommande dödstal i samband med covid-19. Spekulationen om dubblade dödstal saknar grund. På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Hur den siffran kommer att se ut när den revideras i takt med att bekräftade döda räknas är oklart."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/

Jag läste precis det.

Hur som helst så kommer dödssiffran att revideras även om en dubblering möjligtvis inte är trolig.

Citat ”
I en text publicerad av TT söndagen den 5 april förekom en uppgift om kommande dödstal i samband med covid-19. Spekulationen om dubblade dödstal saknar grund. På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Hur den siffran kommer att se ut när den revideras i takt med att bekräftade döda räknas är oklart. SVT Nyheter har varit i kontakt med Folkhälsomyndigheten och valde därför att inte publicera TT:s felaktiga uppgifte”
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-04-05 kl. 12:33.
Citera
2020-04-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Jag förstår att det känns tufft just nu, men längre framåt i tiden kommer du nog kunna konstatera att det kanske var bra det som skedde trots allt, med diverse samhällsförändringar på bred front som efterverkningar pga nuvarande kris.. (hoppas jag iunnerligt alltså!)

Jag tycker faktiskt inte att det är så speciellt tufft. Såklart orolig för mina gamla föräldrar osv. Men håller barnen hemma från skolan, frun jobbar hemifrån och vi beställer mat, vin och allt annat hem till dörren. Jag hoppas bara detta är över snart med så få döda som möjligt.
Däremot kommer ju många som inte drabbas av sjukdomen, drabbas hårt av den ekonomiska kollapsen.
Citera
2020-04-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
”I en text publicerad av TT söndagen den 5 april förekom en uppgift om kommande dödstal i samband med covid-19.*Spekulationen om dubblade dödstal saknar grund. På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Hur den siffran kommer att se ut när den revideras i takt med att bekräftade döda räknas är oklart. SVT Nyheter har varit i kontakt med Folkhälsomyndigheten och valde därför att inte publicera felaktiga TT:s uppgifter. ”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Missar de inte hela grejen nu. Om framtiden kan ingen veta, det borde vara underförstått men tidigare siffror har inte visats sig stämma utan varit i sanningen dubbelt så många. Detta var nyheten TT gick ut med. Nu vrider de ju på en obekväm nyhet. TT har inte kommit med felaktiga uppgifter utan en sanning och en spekulation. SVT borde skriva om nyheten men de behöver inte ta med antagandet om de inte vill.
Ja, alla siffror i Sverige och i övriga världen tyder på detta.
Bara ytterligare en vanlig dag med myndighetsgodkända nyheter till befolkningen.
Citera
2020-04-05, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Står nu i Expressen om Elisabeth Backtema som är den som leder regeringens krisarbete.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/regeringens-okanda-krisstyrka/

Hoppas hon är vårt svar på Andrew Cuomo
en snabb googling visade på total avsaknad av det vanliga vänsterdravlet.

fun fact, christina salomonson är god vän till familjen och en av de få som överlevde tsuanmikatastrofen enligt artikeln.

Kommer ihåg att vi såg henne på tv när det begav sig.
Citera
2020-04-05, 12:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Jag har redan haft en förkylning för några veckor sen, det kanske var ert berömda "dödliga" virus.

Kändes som ett skämt om du frågar mig.
Du kan ju inte ens stava till sagt, hahaha.
Citera
2020-04-05, 12:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Aha då var det fake news? Vi har kanske färre döda till och med, kanske 250?

Har man corona och hjärtsvikt så dör man när hjärtat inte orkar mer, men det är coronan som ger den extra tillskottet av syrebrist i lungorna som gör att hjärtat inte orkar.

Har man corona i kroppen borde det alltid anges som dödsorsak inte den andra krämpan man har. Att ange hjärtsvikt som är bara att försöka dölja fakta.

Men nu vet vi inte hur man gör i regionerna. Döda testas in för corona så all statistik är opålitlig.
Citera
2020-04-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Möjligen - det som verkar skilja sig stort är den allmänna medvetenheten.

En bekant skickade mig ngn "läkare svarar på coronafrågor" från en svensk lokaltidning, daterad typ 22 mars (så gammal, ja), och det var ganska förfärlig läsning. Väldigt lugnande, inte tal om att rakt ut avråda från att hålla bröllopet nu i vår, alldeles för korta tider att hålla sig hemma om man blir krasslig.

(Hoppar över dina kommentarer om skola o dyl - du har säkert rätt i mycket, det är en mycket svår avvägning. Här tror jag att vi i Finland har stor hjälp av att vår skola är så uppburen (rentav upphaussad skulle jag säga), folk *vill* ta det på allvar och få det att fungera. Läser hela tiden om diverse initiativ för att hjälpa utsatta elever, typ fördela om skolassistenter för handikappade till att ge 1-to-1 skype vägledning, utnyttja skolpsykologer till max m.m.)

Mja. Jag tror att tanken är att försöka förhala smittspridningen så mycket som möjligt så att testkapaciteten, och helst också antikroppstest, hinner i kapp.

Jag tror man är mycket medveten om att folk inte kommer att orka hålla social distansering på hög nivå väldigt länge (också om vi nog är ett folk av enstöringar). Idén är snarare att genom att tidigt klippa så många kontakt-knutpunkter som möjligt (skolan, kollektivtrafik, restauranger, privata fester etc) så hoppas man hålla spridningen möjligast låg initialt. Då hinner man bygga upp testkapacitet (&sjukvård, förhoppningsvis med effektivare behandling), så att man sedan, när man släpper upp en smula, effektivare kan spåra och isolera.

Uppmjukning av restriktionerna (kanske tillåta små uteserveringar, minska på distansarbete?) tror jag kommer i mitten-slutet av sommaren. Just nu verkar många tro att sånt som konserter och muséer skall öppna igen i höst, men i synnerhet det förra är jag ganska skeptisk till. (Såvida vi inte redan i augusti har så mycket antikroppstest OCH en stor mängd som redan utvecklat antikroppar att folk kan dela in sig i "säkra" och "riskabla". Tror inte det kommer att gå riktigt så snabbt.)

Tack skall du ha för den, och tack till alla som postat den pånytt. Jag önskar att vi hade något liknande. Våra sjukvårdsregioner är relativt slöa med information, och THL, motsvarigheten till FoHM, uppdaterar visserligen dagligen, men med uttalad fördröjning.

Norge och Danmark verkar vara bäst på detaljerade siffror.
Låter hanterbart för stunden. Det blir intressant att se hur långt efter Finlands topp kommer, och hur hög den blir.

Jag skulle tippa på att skillnaden i antal döda inte blir så stor på sista raden.

Sverige har visserligen en något mer tillåtande policy, men till skillnad mot många länder är man i Sverige också tydlig med att det kan pågå under lång tid. Därför är det lagt på en tolerabel nivå. Sannolikt kommer det ligga kvar på samma nivå som nu tills man fastställt flockimmunitet. I Sverige räknar man inte heller ner dagar tills det ska sluta, utan de flesta har accepterat det här som det nya normala, tills krisen är helt över.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Det blir intressant att se vilka som gissar rätt om dödstal. Om vi nu får veta det.
4 April 373 döda
TT gissar på dubbelt så många Ca 746
AT gissar på ”ett tiotal hit eller dit ” Ca 363- 383.
Fast få se nu C19.se sätter redan nu dödsantalet till 391.
Det här blir en intressant vadslagning. Jag tror jag satsar mina besparingar på TT.
Citera
Medlem
Så galet kul, artikeln börjar som en hyllning och sen drar det iväg i den riktningen man misstänkte...
Citat:
Internt i regeringskansliet fanns dock visst missnöje med krishanteringskansliet. På både utrikesdepartementet och försvarsdepartementet tyckte man att man själv kunde hantera den här typen av frågor. Att det nu fanns ett kansli hos statsministern som via statssekreteraren hade befogenhet att ge order om hur andra departement skulle hantera saker var inte populärt.

Ändå blev de anställda i kansliet förvånade när de hörde Stefan Löfvens regeringsförklaring efter valet 2014.

Där kom beskedet att kansliet skulle flyttas till justitiedepartementet. Ansvarig blev inrikesminister Anders Ygemans statssekreterare Ann Linde.

Trots att det gick emot tsunamiutredningens slutsatser.

Citat:
Att regeringen väntade med att kalla in myndighetscheferna i krishanteringsrådet till måndagen efter stockholmarnas sportlov noterade hon dock med viss förvåning.

– Varför sammankallade man inte krishanteringsrådet en vecka tidigare? Det kanske inte hade spelat någon roll, men vid kris är det viktigt att agera snabbt. Man hade vad jag förstår inte samlat krishanteringsrådet på några år förutom vid de obligatoriska mötena. Vi kanske samlade dem lite väl ofta ibland, men för oss låg nog också katastrofen närmare i minnet, säger Christina Salomonson.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Nu tar TT tillbaks sutt pastaende om att det är dubbelt sa manga döda.

Undrar vem som ringt dem och sagt att de maste göra en pudel nu??

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
FHM förklarade i TT att de nu samnlar in datan på ett effektivare sätt så att samma eftersläpning inte längre föreligger. Svårare än så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in