2020-04-05, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Neurologiska symptom som i encefalitis. Viruset kan infektera hjärnstammen och fördärva det autonoma nervsystemet vilket leder till plötslig död hos den drabbade med eller utan ett föregående epiliptiskt anfall.

Det borde börja trilla in döda ungblattar i statistiken om ungefär två till tre veckor. Då kommer ni att upptäcka en annan "omöjlig" finess hos det här viruset som svenska läkare ignorerar för att det inte passar in i deras narrativ.
Varför blatteungar?

Inte för qtt jag misstror dig men har du något fall art hänvisa till där någon dött omedelbart pga infekterad hjärnstam av viruset?
Citera
2020-04-05, 12:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Som sakt.. skriv ner detta och kom ihåg.
Du ska se att jag har rätt min vän.
Vem tar någon på allvar som inte ens kan stava till sagt?
Citera
2020-04-05, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Strössla lite rädsla i samhället och plötsligt är alla våra fri- och rättigheter som bortblåsta. Lämlarna i tråden bräker oavkortat som får efter att få leva i det totalitära paradiset.

Men sverige är (som vanligt) det mest liberala landet, tänk på ex Indien med över 1 miljard människor nedstängt.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Om Finland:
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
[Mångordig beskrivning, vill ni läsa gå tillbaka genom att klicka er till inlägget jag nu svarar på]
Jag kan bara instämma. Min ex-fru och vår son bor och arbetar i Helsingfors. De senaste veckorna har jag tänkt att det kanske var dumt att jag flyttade tillbaka till Sverige efter skilsmässan.

Och är du svensk medborgare är det för sent nu, beklagar.

I mitten av mars bråkade jag nästan med bekanta som har släktingar i Sverige som ännu har finskt pass om att de borde försöka få hit dem så länge det ännu går. Tyvärr förstod de flesta inte vilka tidsperioder vi talar om och har blivit kvar .
Förra veckan flög ännu Norwegian ngt enstaka flyg, nu är det bara Finnair 2ggr om dagen. Vet inte om passagerare redan förbjudits på färjorna (de få som går), det var spekulation om det i medierna här i veckan.

Det är faktiskt ett moraliskt dilemma när man ser vad som antagligen kommer att hända i Sverige, och några av de personerna jag tänker på är äldre och har grundsjukdomar som kräver kontinuerlig uppföljning.

Och samtidigt vill man inte speciellt i dessa tider göra sig osams med sina bekanta.Om jag hade en extra lägenhet, eller ens en lägenhet med fungerande gästrum, så kunde jag erbjuda åtminstone tillfälligt husrum, men nu har jag det inte så.

De två personer jag mest tänker på har visserligen familjer som väl har resurser att härbärgera dem (vinterbonad sommarstuga resp större bondgård), men när allvaret - och tidsaspekten! - bara inte går in i skallen. I ena fallet "nu är det nog farligare att resa" (kring 15 mars), och i andra fallet kanske mest bekvämlighet och förnekelse.

Svenska Yle Åboland har en läsvärd artikel om hur knepigt det är att fundera kring var man bäst befinner sig just nu.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildFoamSoap
Har dom? Källa?
Det finns säkert ett hundratal inlägg och länkar om detta.
Citera
2020-04-05, 12:19
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Hur definierar du ett experiment?
Det är även många experter som har annan åsikt än vår expert.
Vem som har rätt får framtiden utvisa men jag klassificerar det vi bedriver som ett experiment.

Jag såg ett utav debattprogrammen härom veckan, där Tegnell avbröt en professor mitt i direktsändning och tillrättavisade denne med sin version av vad de kommit fram till i storbrittannien.. det märktes att Tegnell vare sig respekterar andra experters åsikter samt att han är maktfullkomlig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag räknar bara på IVA-platser, det är egentligen det enda som är av intresse. Där har jag räknat med både 1% och 2%. Jag utgår ifrån att de behövs efter 8 dagar och 14 dagar framåt i snitt.

Jag räknar med att R-talet reproduceras efter 5 dagar i snitt (att man smittar I samband med att man blir sjuk).

Jag utgår ifrån R=2 (måttlig social distansering) och lägger sedan på ytterligare åtgärder vid olika tidpunkter för att sänka den siffran. Framåt hösten så kan man sedan lätta lite på restriktionerna, tillbaka till den nivå vi har nu ungefär.

Hur jag än vrider och vänder på siffrorna så vill det till att R sjunker rejält pga vädret, annars så måste vi göra en total lockdown om några veckor.

Enligt imperial college I London så krävs Norges nivå för att man skall få ned R under 1 (0,96). Men så länge som det fortfarande finns smittade (vilket man knappt har I Norge) så räcker ju inte det utan man måste ned ytterligare en bit.

Om man skall dra en snabb slutsats av mina simuleringar så måste vi alltså snart göra en komplett Lockdown och sedan försiktigt öppna upp. Alternativet är katastrofala dödssiffror pga att IVA-platserna inte räcker. Dödstalen är fortfarande inte låga, men så länge vi har IVA-platser så får man ändå accepterar dem.

Ok! Jag räknar på dödsfall pga gissning att mörkertalet är lågt där. Men IVA-platser kanske är ännu bättre att räkna på, eftersom eftersläpningen är mycket kortare för dem. Var hittar du datan? Nackdelen är kanske att IVA-platsbehovet är högre än antalet tillgängliga platser snart, och då går det inte att jämföra modell med verklig data längre?

Då kommer båda våra modeller fram till att total lockdown är ett måste snart (om inte vädret räddar oss). Men som du säger så måste vi ner en bra bit under r=1 för att i rimlig tid komma ner i nivå. Även med r=0,9 så kommer det ta lång tid att bara jobba bort den ”overshoot” som inträffar direkt efter införandet av lockdown.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Logga ut ditt kommunist-as. Du är anställd av stat eller annan organisation med syfte att förvirra och sprida desinformation på platser likt Flashback där vi än så länge kan följa utvecklingen något sånär ofiltrerat.

Håll käft ditt sossepack!
Jag kan meddela att jag är så långt ifrån kommunist som det går, jag har inget med staten att göra. Och kommer aldrig någonsin ha heller.
Jag är egenföretagare med småbarn och gamla föräldrar, precis som många andra. Jag försöker inte försvara idiotiska beslut från FHM eller regeringen, däremot försöker jag vara lite balanserad.
Det verkar bara vara ok att antingen tro att undergången är här, eller att vara totalförnekare här på FB.
Jag vägrar sätta mig i något av dessa fack!!
Citera
2020-04-05, 12:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
Desinformationen här är ju att folk inte ens lyssnar på vad dem säger på presskonferenserna utan plockar ut det dem tycker passar deras egna bild..

De har ju sagt i ett par veckors tid att siffrorna eftersläpar och korrigeras i efterhand och att man kan räkna med högre siffror än det som rapporterats.

Nu tar TT tillbaks sutt pastaende om att det är dubbelt sa manga döda.

Undrar vem som ringt dem och sagt att de maste göra en pudel nu??

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-04-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Har du rätt upphörde spridningen i Stockholm för drygt en vecka sedan helt, och vi kommer att se en utplaning i antal döda redan under nästa vecka.
Skulle då inte även trycket på vården redan börjat avta?
Riktigt så snabbt går det inte. Stockholms län har 2.4 miljoner invånare.

Ponera att någonstans mellan 500k och 1.5m är smittade i detta nu. Spridning av smitta borde börja plana ut inom en vecka. Nyinlagda på vården har någon veckas eftersläpning, antal döda ytterligare en vecka, antal inlagda i vården totalt ytterligare nån vecka.

Jag utgår ifrån att minst 1500 personer dör i Stockholms län, motsvarande 0.06% av befolkningen. Det är 373 döda i Sverige nu, men alla dessa är inte i Stockholm, så det är en bit kvar.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
”I en text publicerad av TT söndagen den 5 april förekom en uppgift om kommande dödstal i samband med covid-19.*Spekulationen om dubblade dödstal saknar grund. På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Hur den siffran kommer att se ut när den revideras i takt med att bekräftade döda räknas är oklart. SVT Nyheter har varit i kontakt med Folkhälsomyndigheten och valde därför att inte publicera felaktiga TT:s uppgifter. ”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Missar de inte hela grejen nu. Om framtiden kan ingen veta, det borde vara underförstått men tidigare siffror har inte visats sig stämma utan varit i sanningen dubbelt så många. Detta var nyheten TT gick ut med. Nu vrider de ju på en obekväm nyhet. TT har inte kommit med felaktiga uppgifter utan en sanning och en spekulation. SVT borde skriva om nyheten men de behöver inte ta med antagandet om de inte vill.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Är man inte expert på området är det så klart omöjligt att veta vad som är sant eller falskt - inte ens experter har alla svar.

- Helt omöjligt är det inte att avslöja lögner. Ifall Anders Tegnell säger någonting som motsägs av experter i omvärlden, så tvivlar jag på att Anders Tegnell talar sanning. Ifall Anders Tegnell har avslöjats med att sprida 1 osanning, så vågar jag inte längre ha tilltro till andra påståenden från Anders Tegnell.

Den viktiga fråga som fick Anders Tegnell att tappa trovärdighet, är smittsamhet utan symptom. Dom länder som har erfarenhet av Covid-19, varnar för dold smittspridning. Anders Tegnell fortsätter med budskapet att smittspridningen hejdas genom att "stanna hemma när du är sjuk".

Citat:
Det man har är erfarenhet från andra sjukdomar, och det finns ingen anledning att tro att Covid-19 skulle skilja sig mycket från andra virus, framför allt andra typer av Corona.

Det kan upplevas som ett svek, men det vandrar ständigt sjukdomar i världen, och allmänheten har sällan ett intresse av att ha koll på vilka eller var.

- Vilken sjukdom det än handlar om, så kan man icke acceptera oärlighet. Anders Tegnells stora svek var oärligheten.

Citat:
Det är just nu influensasäsong, och att folkhälsomyndigheten inte säger för mycket har ett par anledningar, bland annat: De har inte alla svar själva.

- Givetvis kan Anders Tegnell inte sitta på all världens kunskap. Men då bör Anders Tegnell visa ödmjukhet för att han inte sitter på alla svar. Anders Tegnell har istället varit ganska kaxig, och avfärdat diverse åtgärder som andra genomför för att försöka hejda Covid-19.

Citat:
Och tyvärr är allmänheten för dåligt insatt för att förstå viss information och kunna tolka den på ett korrekt sätt, vilket kan leda till stora missförstånd. Det viktigaste är att FHM sätter folkets hälsa först, och arbetar utifrån detta. Iallafall om du frågar mig. Sedan finns finns svaren att hitta för den som kan och vill.

Att kalla deras agerande ett svek är för mig att verkligen hårdra det. Kan hålla med om att de många gånger kan kommunicera bättre, och borde jobba på den biten. Att det är ett svek håller jag inte med om.

- Jag anser att oärlighet är ett stort svek.

Citat:
Sedan har media en stor roll i detta. Det är deras uppgift att ta fram saklig information och presentera den på ett sätt som deras läsare kan förstå. Inte att leta efter de nyheter som lockar flest läsare. I denna situation har det varit väldigt duktiga på att gräva fram enskilda, oerfarna experter, med motstridiga åsikter och låtit dem ta störst plats.

- Ja. Medierna har stor skuld. Journalistkåren har gjort som dom brukar göra med oppositionella åsikter: journalisterna har avfärdat ifrågasättande tankar som påverkansoperationer som drivs av skumma krafter. Detta skapar misstänksamhet. Och det skapar polarisering i samhället.

Citat:
I denna situation har det varit väldigt duktiga på att gräva fram enskilda, oerfarna experter, med motstridiga åsikter och låtit dem ta störst plats.

- Jag har bara sett en liten del av mediernas rapportering, så om du vill får du gärna ge exempel på att medierna ger utrymme till oerfarna experter med avvikande åsikter.

Generellt så anser jag att det är bra att medierna ger utrymme till avvikande åsikter. Men medierna bör föra fram avvikande åsikter på ett sätt som skapar dialog istället för konfrontation. Journalisterna borde ha lyssnat på kritiska röster hos allmänheten, och utifrån dessa formulerat frågor till Folkhälsomyndigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in