2020-04-05, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Det tragiska i Sverige är väl när det här väl blåser över kommer ingen hållas ansvarig utom i bästa fall någon tjänsteman som är på väg i pension ändå, precis som Tsunamihanteringen eller Estoniakatastrofen.

- Sossarna kommer vinna nästa val (Löven talade ju så bra i sitt förinspelade tal)
- Regeringen kommer att säga att de följde FHMs råd, de gjorde bara vad experterna rekommenderade
- FHM kommer att säga att de följde de modeller som passade bäst och att man aldrig kan veta
- MSB kommer att säga att de varnade i förtid att man måste bygga lager (men följde inte upp)
- Kommuner och landsting kommer att säga att de gjorde sitt bästa med de resurser de hade

Ingen kommer att ta ansvar eller bli utpekad officiellt

- Det kommer att skapas några Facebookgrupper med ett par hundratusen medlemmar, men när det kommer till handling kommer ett 20-tal dyka upp och protestera. Sedan rinner det ut i sanden
- Kungen kommer att ha ett tal där han talar om att vända blad

I slutändan kommer Sverige att vara precis som innan, utan ryggrad

Ja, eller mer ryggradslösa än innan då strategin belönat vissa och detta statuerar exempel.
Citera
Medlem
Huntsmans avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nastan-alla-norrbottningar-drabbas

Smittskyddsläkaren i Norrbotten hymlar inte om att flock immunitet är vad som önskas..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Eftersläpande siffrorna
Ett ex hur FOHM har använt eftersläpande siffror som ett argument till att förminska antal döda en speciell dag.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/180-personer-totalt-har-avlidit-i-sverige-pa-grund-av-covid-19

Och det här har vi sätt fler gånger.
Sanningen är ju att det troligtvis dog mer dessa speciella dagar en vad som då fram kom och detta visste de. Och är inte det att ljuga, mörka och vrida sanning.
Är det alla dagar som skall revideras nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Det tragiska i Sverige är väl när det här väl blåser över kommer ingen hållas ansvarig utom i bästa fall någon tjänsteman som är på väg i pension ändå, precis som Tsunamihanteringen eller Estoniakatastrofen.

- Sossarna kommer vinna nästa val (Löven talade ju så bra i sitt förinspelade tal)
- Regeringen kommer att säga att de följde FHMs råd, de gjorde bara vad experterna rekommenderade
- FHM kommer att säga att de följde de modeller som passade bäst och att man aldrig kan veta
- MSB kommer att säga att de varnade i förtid att man måste bygga lager (men följde inte upp)
- Kommuner och landsting kommer att säga att de gjorde sitt bästa med de resurser de hade
-. Media kommer inte att pressa heller

Ingen kommer att ta ansvar eller bli utpekad officiellt

- Det kommer att skapas några Facebookgrupper med ett par hundratusen medlemmar, men när det kommer till handling kommer ett 20-tal dyka upp och protestera. Sedan rinner det ut i sanden
- Kungen kommer att ha ett tal där han talar om att vända blad

I slutändan kommer Sverige att vara precis som innan, utan ryggrad

Jag har släktingar som börjar säga, "lyssna inte på desinformation"...

Det mest effektiva dom har i denna krishantering är att trycka dit kritiker och vända oponion, helt otroligt.
Citera
Medlem
TEGNELL KRITISK. Statsepidemiolog Anders Tegnell är skeptisk mot att WHO öppnar för att coronaviruset kan vara luftburet, utan tillräckliga bevis. Beskedet är inte något som kommer att förändra Sveriges strategi i nuläget, säger han till TT.
– Det skulle bli väldigt omvälvande för väldigt mycket av det vi gör. Men det finns inga indikationer på att det är så.
Dr tegnell imponer igen med sina uttalanden..
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det är klart, ekonomin går före liv. Att äldre som byggt upp alla stater i Europa nu ska offras är en smaksak, sånt är livet liksom.
Många liv hänger på en fungerande ekonomi. Men då är människors liv inte värda att rädda längre.. Jag förstår inte det argumentet?
Storbritanniens karatänsstrategi döms ut eftersom den skadar mer än hjälper.
Citera
2020-04-05, 09:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
50 miljoner, vad blir det, 0.7%? Jag tror mänskligheten klarar det, framförallt med tanke på vilka som dör, och planeten klagar nog inte.

Givetvis. Kanske dock inte ekonomin och samhället som vi känner det. Det handlar dessutom inte bara om hur vi hanterar den här epidemin utan hur vi hanterar krisen som sådan. Om samhället slänger 50 miljoner under bussen för att vi tyckte att det var dyrt att köpa in lite ansiktsmasker, plasthandskar och några respiratorer så kommer nog folk att välja att ta till våld betydligt tidigare vid nästa allvarligare kris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Så länge FHM envisas med att man bara smittar vid symptom kommer de aldrig att hitta svaret på hur smittan kom in på äldreboendena.
Ett till problem är ”två dagars symptomfrihet” innan man återgår till jobbet. Det låter som de tagit det rakt av från riktlinjer för norovirus/calicivirus. Men Covid har ju visat sig ge positiva testsvar många dagar efter symptomfrihet.

Exakt så och betänk här att justina och Africanized i ett konsipratoinsforum på flashback har listat ut det, jävla klåpare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Vad blev totala dödssiffran igår?

Följer worldometers.info men svenska siffran uppdateras inte riktigt som den ska just nu. 15 döda igår enligt deras sida, kan inte stämma.
FHM har mörka siffrorna. Enligt TT är totala dödsfallen det dubbla.. Alltså har de dött 700 människor i Sverige på grund av corona.
Citera
2020-04-05, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Många liv hänger på en fungerande ekonomi. Men då är människors liv inte värda att rädda längre.. Jag förstår inte det argumentet?
Storbritanniens karatänsstrategi döms ut eftersom den skadar mer än hjälper.

Vi var på väg in i en perfekt storm med ekonomin ändå. Alla länders befolkning löste 2008 med en icke-lösning, mer lån. Länder löste det med mer lån.

Med eller utan Corona hade du fått samma effekt och det är inget man vill ta hänsyn till. Nu offrar man hundratusentals folk för att 'få en fungerande ekonomi' - nonsens.
Citera
2020-04-05, 09:32
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker inte att Finlands åtgärder på något sätt är dåliga, men jag tror att den praktiska skillnaden mellan Sverige och Finland överdrivs i media.
Möjligen - det som verkar skilja sig stort är den allmänna medvetenheten.

En bekant skickade mig ngn "läkare svarar på coronafrågor" från en svensk lokaltidning, daterad typ 22 mars (så gammal, ja), och det var ganska förfärlig läsning. Väldigt lugnande, inte tal om att rakt ut avråda från att hålla bröllopet nu i vår, alldeles för korta tider att hålla sig hemma om man blir krasslig.

(Hoppar över dina kommentarer om skola o dyl - du har säkert rätt i mycket, det är en mycket svår avvägning. Här tror jag att vi i Finland har stor hjälp av att vår skola är så uppburen (rentav upphaussad skulle jag säga), folk *vill* ta det på allvar och få det att fungera. Läser hela tiden om diverse initiativ för att hjälpa utsatta elever, typ fördela om skolassistenter för handikappade till att ge 1-to-1 skype vägledning, utnyttja skolpsykologer till max m.m.)

Citat:
De åtgärder som gjorts i Finland har nog en märkbar effekt nu när antalet smittade är förhållandevis lågt. Men förr eller senare så kommer Finland nå en kritisk massa av smittade, som vi redan nått i Sverige, där nästan alla sociala kontakter är en stor risk för smitta. Då kommer inte åtgärderna att hålla emot längre, eftersom de helt enkelt är för snälla. Det verkar ju som att nästan alla finländare har full frihet att umgås med varandra, och att begränsningen bara ligger i att man inte fritt får välja plats för umgänge.

Mja. Jag tror att tanken är att försöka förhala smittspridningen så mycket som möjligt så att testkapaciteten, och helst också antikroppstest, hinner i kapp.

Jag tror man är mycket medveten om att folk inte kommer att orka hålla social distansering på hög nivå väldigt länge (också om vi nog är ett folk av enstöringar). Idén är snarare att genom att tidigt klippa så många kontakt-knutpunkter som möjligt (skolan, kollektivtrafik, restauranger, privata fester etc) så hoppas man hålla spridningen möjligast låg initialt. Då hinner man bygga upp testkapacitet (&sjukvård, förhoppningsvis med effektivare behandling), så att man sedan, när man släpper upp en smula, effektivare kan spåra och isolera.

Uppmjukning av restriktionerna (kanske tillåta små uteserveringar, minska på distansarbete?) tror jag kommer i mitten-slutet av sommaren. Just nu verkar många tro att sånt som konserter och muséer skall öppna igen i höst, men i synnerhet det förra är jag ganska skeptisk till. (Såvida vi inte redan i augusti har så mycket antikroppstest OCH en stor mängd som redan utvecklat antikroppar att folk kan dela in sig i "säkra" och "riskabla". Tror inte det kommer att gå riktigt så snabbt.)

Citat:
Det kan faktiskt ha varit jag som länkade IVA-registret först** i tråden
Tack skall du ha för den, och tack till alla som postat den pånytt. Jag önskar att vi hade något liknande. Våra sjukvårdsregioner är relativt slöa med information, och THL, motsvarigheten till FoHM, uppdaterar visserligen dagligen, men med uttalad fördröjning.

Norge och Danmark verkar vara bäst på detaljerade siffror.
Citera
2020-04-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nastan-alla-norrbottningar-drabbas

Smittskyddsläkaren i Norrbotten hymlar inte om att flock immunitet är vad som önskas..

"De gamla och sköra ska skyddas så mycket det bara går, men det är precis tvärtom med de unga som inte påverkas lika mycket av coronaviruset, enligt smittskyddsläkaren.

Det vore jättebra om yngre människor hyfsat snabbt, men i lugn och ro, gick igenom den här infektionen och blev immuna. Vårt mål är att långsamt bygga upp en immunitet i befolkningen så att smittan inte ska sprida sig så snabbt, säger Anders Nystedt."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in