2020-04-07, 08:22
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
WHO har hela tiden varit mycket tydliga:

I en pandemi är det inte läge att bråka med en av världens största producenter av sjukmaterial och mediciner, tänk för fan!
Finns heller ingen anledning att hylla deras agerande din rödstrumpa.

Edit: förresten, hur var kvalitén på skräpet de tillverkar?
Senast redigerad av sherm 2020-04-07 kl. 08:25.
Citera
Medlem
Citat:
Afroamerikanere er overrepresentert blant dem som dør etter å ha blitt smittet av koronaviruset i USA.

I Chicago har 70 prosent av koronadødsfallene vært blant svarte, selv om de bare utgjør 29 prosent av innbyggerne i byen, viser tall fra lokale myndigheter, gjengitt av radiostasjonen WBEZ.

I New York er det flest dødsfall i bydeler med stor svart befolkning, og i Milwaukee County i Wisconsin, der 26 prosent av innbyggerne er afroamerikanere, utgjør de over 80 prosent av de døde.

I Michigan er 12 prosent av innbyggerne afroamerikanere, som likevel utgjør 40 prosent av dødsfallene, viser en undersøkelse ProPublica har gjort.
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#50846

Hva kan være årsakene til dette? Noen har nevnt at eventuell D-vitaminmangel kan være en årsak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Märkligt eller hur? Har de svagare immunförsvar pga enbart ras eller pga livstil (svarta amerikaner är fetare, röker mer osv)? Vad händer när viruset får fäste söder om sahara i afrika? Då funkar inte utbredda amatöranalysen bland forskare att "afrika har så ung befolkning, det är lugnt där"

Många afrikaner har haft tuberkulos
Citera
2020-04-07, 08:23
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Naturligt vis det också, men det är bara en del av förklaringen. Eftersom jag själv har psykosomatiska tendenser och kan få panikångest så vet jag hur det är när det empatiska nervsystemet skenar i väg mot förnuftet. Men det finns alltid även en fysisk förklaring som triggar kroppen att överreagera.

Tips: promenera en mil om dagen, det ställer det mesta iordning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Danmark har inte hundratusentals smittade. De har snarare nån tiotusen.
När Danmark gjorde random sampling på friska blodgivare så hade 2.7% antikroppar.

Det tar tre veckor att utveckla antikroppar, från att man blir smittad.

Det betyder att cirka 150,000 danskar hade Covid-19 för över tre veckor sedan.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Fast Karin Hildebrandt presenterade väl fakta när hon uttalade att "Även unga patienter blir mycket svårt sjuka. Vi läkare slås av hur många unga som drabbas och blir allvarligt sjuka. Min bild av sjukdomen, ur ett intensivläkarperspektiv, stämmer inte med den allmänna bilden ute i samhället."

Det du sedan slår fast (att de är i dåligt skick trots sin ungdom) är väl däremot just en känsla du går på. Sannolikt kan Karin Hildebrandt och de intensivvårdsläkare hon arbetar med sina patienter i detalj och säger hon att det handlar om unga personer "utan riskfaktorer, utan andra sjukdomar" så är det ändå något vi måste ta på allvar.

Sevärd intervju för övrigt:
https://www.svtplay.se/video/24741290/aktuellt/aktuellt-6-apr-21-00-3?start=auto
Hildebrandt intervju börjar 1 min 50 sek in i sändningen.
Fast hur vet hon att de inte har några andra sjukdomar eller riskfaktorer? Jag läste någonstans att de inte gör så många undersökningar på coronapatienter på grund av smittorisken och att allt måste saneras efteråt. Så hon antar att de inte har några riskfaktorer etc. Fast det är väl hon som läkare som bör ta reda på varför de blir så sjuka. Vården har väl alltid varit duktig på att missa diagnoser!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är väl därför man ligger där för att slippa det!
Ja men precis . . .
Citera
2020-04-07, 08:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Varför syns inte Anders Tegnell och Agnes Wold i TV sofforna längre?

(jag tror jag vet svaret )
Tegnell var ju i aktuellt igår kväll?
Citera
2020-04-07, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är något som har skett. Informationen vi får har ändrat sig. På Svt kan vi nu höra från intensiv läkaren att det är många unga som drabbas hårt. Jag har följt fördelningen på ålder på intensiven. Det har hela tiden varit mest folk i 60 års åldern följt av de som är 50 och sedan de som är 70. Nu kan man se att det har ändrat sig. Nu är den vanligaste åldern 50 följt av 40 sedan kommer 60 sedan 30 och sedan 70.
Mönstret har alltså ändrat sig. Varför? Har de redan börjat neka 60-åringarna hjälp. Men de vill inte sega något och för att ingen ska ställa just den frågan går de ut med att unga drabbas nu hårdare. Sjukdomen i sig kan ju knappast ha ändrat sig. Vis de unga håller ut längre därför ar det standard att de som först dör är gamla och sjuka. Men skillnaden är så stor att jag tror inte det räcker som förklaring.

Det tar längre tid tills de yngre hamnar på intensiven, det kan ta veckor.
Citera
Medlem
Blåtås avatar
Det satt en läkare(tror jag) i nyhetsmorgon och prata om att vi skulle få flockimmunitet och hur bra och tydlig Anders Tegnell var
Citera
Medlem
Nu avråder de att inte bli gravid, det kan skapa för stor oro! Ja, det är väl egentligen helt klart..
Citera
2020-04-07, 08:26
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Bara gamlingar och sjuka som drabbas jovisst...

"De flesta patienter som får eller har fått intensivvård är över 60 år (se faktaruta). Men även yngre drabbas:

25,1 procent av vårdtillfällena har gällt patienter mellan 50 och 59 år.

11,9 procent har gällt patienter 40-49 år.

3,6 procent har gällt patienter 30-39 år

4,4 procent har gällt patienter 20-29 år.

Att så många yngre måste intensivvårdas förvånar Karin Hildebrand, intensivvårdsläkare på Södersjukhuset i Stockholm."
Har du en källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in