2020-04-05, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, om det inte går emot min moral. Det är inte hot om fängelse som gör att jag inte våldtar.

Vet ej. Jag är öppen för att kristider ställer andra krav på både regering och medborgare. Man måste kompromissa mer, för allas bästa. I övrigt kan jag bara gissa hur jag skulle reagera.

Så i detta läge tycker du inte att bibelns moralnormer är något att bråka om?
Citera
2020-04-05, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så egentligen stödjer du en diktatur/ Guds styre när det verkligen gäller?
Eventuellt skulle Gud kunna skrämma mig till att lyda, ja.
Men om någon påstår att det finns en regering (Gud) i Sverige som jag måste frukta och följa, men ingen visar belägg för den, ja då följer jag den inte. Och om det påstås finnas tusentals sådana regeringar (Gudar) i Sverige, utan belägg för någon, då skulle jag se det som mänskliga påhitt.
Citera
2020-04-05, 12:07
Medlem
Citat:
Så i detta läge tycker du inte att bibelns moralnormer är något att bråka om?
Precis. Bibeln är än mer oviktig just nu, då vi har ”riktiga” problem att handskas med.
Citera
2020-04-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det gör väl de flesta i Sverige. 60% röstade på partier som innan valet lovade att byta ut Löfven men han sitter ändå kvar. Vi har alltså inte en folkvald ledare.

Nej självklart inte, vi har inte 100% demokrati i Sverige.
Citera
2020-04-05, 12:09
Medlem
Citat:
Nej självklart inte, vi har inte 100% demokrati i Sverige.

Men inte en ledare som folket valt, vilket är själva grunden i en demokrati.
Citera
2020-04-05, 12:10
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ett vilddjur som kan riva ner dig och inte någon som vill ditt bästa alltså?
Nej du tycks missuppfatta det jag sagt med flit. Om jag inte är ett kärl för perfekt godhet eller vill mitt eget bästa är det såklart skrämmande att lära känna någon som faktiskt vill detta för mig.
Citera
2020-04-05, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Nej du tycks missuppfatta det jag sagt med flit. Om jag inte är ett kärl för perfekt godhet eller vill mitt eget bästa är det såklart skrämmande att lära känna någon som faktiskt vill detta för mig.

Jag försöker hitta skäl att frukta någon som är god och vill ens bästa men några sådana skäl har ingen här kunnat redovisa.

Varför skulle du inte vilja ditt eget bästa förresten, låter mer som du har två olika uppfattningar om vad som är ditt bästa samtidigt.
Citera
2020-04-05, 12:24
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag försöker hitta skäl att frukta någon som är god och vill ens bästa men några sådana skäl har ingen här kunnat redovisa.

Varför skulle du inte vilja ditt eget bästa förresten, låter mer som du har två olika uppfattningar om vad som är ditt bästa samtidigt.
Om jag inte är allvetande är det svårt att veta huruvida jag faktiskt kan vilja mitt eget bästa, inte heller är människor kärl av perfekt godhet så att möta det är skrämmande.
Citera
2020-04-05, 12:26
Medlem
Citat:
Om jag inte är allvetande är det svårt att veta huruvida jag faktiskt kan vilja mitt eget bästa, inte heller är människor kärl av perfekt godhet så att möta det är skrämmande.

Du kan förstås vilja ditt bästa även om du inte är allvetande men däremot kan du inte alltid välja rätt. Därför finns det inget skäl att frukta någon som är allvetande, allsmäktig och vill ditt bästa.
Citera
2020-04-05, 12:31
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Du kan förstås vilja ditt bästa även om du inte är allvetande men däremot kan du inte alltid välja rätt. Därför finns det inget skäl att frukta någon som är allvetande, allsmäktig och vill ditt bästa.
Hur kommer det sig då att människor gör det?
Citera
2020-04-05, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Eventuellt skulle Gud kunna skrämma mig till att lyda, ja.
Men om någon påstår att det finns en regering (Gud) i Sverige som jag måste frukta och följa, men ingen visar belägg för den, ja då följer jag den inte. Och om det påstås finnas tusentals sådana regeringar (Gudar) i Sverige, utan belägg för någon, då skulle jag se det som mänskliga påhitt.

Så diktatur är egentligen inte fel?
Citera
2020-04-05, 12:35
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig då att människor gör det?

Enkelt, de troende tror inte att Gud är god utan någon som kan hämnas om man inte följer hans vilja. Detta är inte så konstigt då präster har förmedlat den bilden i århundraden för att kunna kontrollera människorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in