2020-04-05, 11:51
Medlem
Hallsakaefts avatar
Det är ett överrdrivet dramatiskt ord.

Men om man säger så här. Om du skulle från och med idag leva SOM OM ATT DET FANNS EN_ OTROLIGT HÅRD OCH STRÄNG "GUD" I SKYN SOM DÖMMER DIG EFTER HUR DU LEVER MORALISKT, HADE DITT LIV BLIVIT BÄTTRE ELLER SÄMRE ?!?
Citera
2020-04-05, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vadå var jag otydlig på något sätt?

Ja extremt, du har inte kunnat visa på ett enda skäl att frukta någon som är god och vill ditt bästa. Speciellt inte när denne dessutom är allsmäktig.
Citera
2020-04-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så om Sverige skulle införa dödsdom/och eller fängelse för att man inte har en skyddsmask eller inte håller sig inne, vilken moralnorm skulle du följa, och varför? (Detta sker i många andra länder)
När det gäller lagar så föds man ju in i ett samhälle och ”måste” följa de lagarna. Men det betyder inte att man måste hålla med om alla lagar. Vi har dessutom yttrandefrihet, allmän rösträtt m.m., så att det är lättare att påverka i Sverige än t.ex. diktaturer, teokratier, o.s.v.
Om det blev en sådan lag som du beskriver så skulle jag nog följa den, då jag inte vill hamna i fängelse.
Citera
2020-04-05, 11:53
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Ja extremt, du har inte kunnat visa på ett enda skäl att frukta någon som är god och vill ditt bästa. Speciellt inte när denne dessutom är allsmäktig.
Jag har ju redan förklarat detta, det är fruktan av respekt för allt vad det skulle kunna innebära.
Citera
2020-04-05, 11:54
Medlem
Citat:
Jag har ju redan förklarat detta, det är fruktan av respekt för allt vad det skulle kunna innebära.

Nej du har inte svarat på vad det finns för skäl att frukta någon som är god och vill ditt bästa.
Citera
2020-04-05, 11:55
Medlem
Citat:
Så om Sveriges regering utfärdar undantagstillstånd, så skulle du följa den oavsett om du tycker det är omoraliskt eller inte?
Troligtvis. Jag tror inte ett inbördeskrig skulle hjälpa i detta läget. Skulle det komma sådana lagar som gällde utan att det var kris i landet så kanske jag skulle reagera annorlunda.
Citera
2020-04-05, 11:56
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Nej du har inte svarat på vad det finns för skäl att frukta någon som är god och vill ditt bästa.
Eftersom Gud inte är ett gossedjur.
Citera
2020-04-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
När det gäller lagar så föds man ju in i ett samhälle och ”måste” följa de lagarna. Men det betyder inte att man måste hålla med om alla lagar. Vi har dessutom yttrandefrihet, allmän rösträtt m.m., så att det är lättare att påverka i Sverige än t.ex. diktaturer, teokratier, o.s.v.
Om det blev en sådan lag som du beskriver så skulle jag nog följa den, då jag inte vill hamna i fängelse.

Du följer lagen på grund av hot om fängelse? Inte annars?

Nu kommer det att förmodligen komma en situation där Sveriges regering i princip är en diktatur, kommer du att följa lagarna utan att protestera?
Citera
2020-04-05, 11:58
Medlem
Citat:
Eftersom Gud inte är ett gossedjur.

Ett vilddjur som kan riva ner dig och inte någon som vill ditt bästa alltså?
Citera
2020-04-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Troligtvis. Jag tror inte ett inbördeskrig skulle hjälpa i detta läget. Skulle det komma sådana lagar som gällde utan att det var kris i landet så kanske jag skulle reagera annorlunda.

Så egentligen stödjer du en diktatur/ Guds styre när det verkligen gäller?
Citera
2020-04-05, 12:01
Medlem
Citat:
Du följer lagen på grund av hot om fängelse? Inte annars?

Nu kommer det att förmodligen komma en situation där Sveriges regering i princip är en diktatur, kommer du att följa lagarna utan att protestera?
Ja, om det inte går emot min moral. Det är inte hot om fängelse som gör att jag inte våldtar.

Vet ej. Jag är öppen för att kristider ställer andra krav på både regering och medborgare. Man måste kompromissa mer, för allas bästa. I övrigt kan jag bara gissa hur jag skulle reagera.
Citera
2020-04-05, 12:05
Medlem
Citat:
Så egentligen stödjer du en diktatur/ Guds styre när det verkligen gäller?

Det gör väl de flesta i Sverige. 60% röstade på partier som innan valet lovade att byta ut Löfven men han sitter ändå kvar. Vi har alltså inte en folkvald ledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in