2020-04-05, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vem är budbäraren du pratar om?

Den som förmedlar den ärlighet du skrev om.
Citera
2020-04-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det varierar. Det finns många olika moralsystem. Att inte följa Gud säger ingenting om moral.

Vilket moralsystem följer du? Vilket moralsystem tycker du är den bästa?
Citera
2020-04-05, 10:54
Medlem
Citat:
Ja, jag sätter mig in i det jag tycker är viktigt. Så fungerar nog de flesta människor.

Vilket moralsystem tycker du är viktigt?
Citera
2020-04-05, 10:56
Medlem
Citat:
Frågan är om det finns en moral som är den ”riktiga”? Och hur vi i så fall får åtkomst till den, samt verifierar att det verkligen är den riktiga? Vad jag vet har ingen ens varit i närheten av att göra något sådant.
Dessutom tror jag det finns många svar på moraliska frågor. Det finns alltså inte bara två svar, ett bra och ett dåligt. Desto met info man har, desto bättre beslut kan man förhoppningsvis ta. Så ser jag på moral och moraliska beslut.

Så du tycker att människor får göra som dom vill?
Citera
2020-04-05, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilket moralsystem följer du? Vilket moralsystem tycker du är den bästa?
Vet faktiskt inte om jag följer ett specifikt system. Lutar kanske åt sekulär humanism av något slag, men jag vet inte allt vad de står för. Dock är min moral situationsanpassad. Det kan vara både gott och ont att skära upp magen på en människa. Allt beror på situationen.
Citera
2020-04-05, 10:59
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Den som förmedlar den ärlighet du skrev om.
Att möta ärlig insikt kan vara skrämmande.
Citera
2020-04-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du tycker att människor får göra som dom vill?
Nej, det bästa är om deras moral grundar sig i hälsa, välmående och lycka. Både sin egna, men även sin omgivnings. Med den grunden så kommer man långt, och kan dra objektivt bra moraliska slutsatser.
Problemet är att få alla att enas om vad moral ska handla om. Vissa vill ha bud att följa, utan att själv kunna räkna ut vad som är gott eller ont. Det är inte att ha moral, enligt mig.
Citera
2020-04-05, 11:01
Medlem
Citat:
Att möta ärlig insikt kan vara skrämmande.

Ja men att frukta insikten är inte detsamma som att frukta den som levererar insikten.
Citera
2020-04-05, 11:16
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Ja men att frukta insikten är inte detsamma som att frukta den som levererar insikten.
Det har jag väl inte påstått heller?
Citera
2020-04-05, 11:17
Medlem
Citat:
Vet faktiskt inte om jag följer ett specifikt system. Lutar kanske åt sekulär humanism av något slag, men jag vet inte allt vad de står för. Dock är min moral situationsanpassad. Det kan vara både gott och ont att skära upp magen på en människa. Allt beror på situationen.

Så varför dömer du andra som har ett moralsystem?
Citera
2020-04-05, 11:19
Medlem
Citat:
Nej, det bästa är om deras moral grundar sig i hälsa, välmående och lycka. Både sin egna, men även sin omgivnings. Med den grunden så kommer man långt, och kan dra objektivt bra moraliska slutsatser.
Problemet är att få alla att enas om vad moral ska handla om. Vissa vill ha bud att följa, utan att själv kunna räkna ut vad som är gott eller ont. Det är inte att ha moral, enligt mig.

Så bibelns bud och moral kan vara rätt?
Citera
2020-04-05, 11:23
Medlem
Citat:
Det har jag väl inte påstått heller?

Så då håller du med om att det bara finns skäl att frukta Gud om man inte känner sig övertygad om att Gud är god och vill ens bästa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in