2020-04-05, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
man fruktar rimligtvis den som har makt över allt.

din definition av god är inte nödvändigtvis relevant i sammanhanget.

Nej man behöver inte frukta en makthavare som är god och vill ens bästa.
Citera
2020-04-05, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor

det beror väl på en själv och ens relation med denne.
Citera
2020-04-05, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
det beror väl på en själv och ens relation med denne.

Nej
Citera
2020-04-05, 10:33
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Människor är inte perfekta kärl av godhet, så för våra tvivel finns skäl att frukta den som vet bättre men inte avslöjar någonting.
Citera
2020-04-05, 10:35
Medlem
Citat:
Nej

för det finns inga oönskade konsekvenser?
Citera
2020-04-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Människor är inte perfekta kärl av godhet, så för våra tvivel finns skäl att frukta den som vet bättre men inte avslöjar någonting.

Det du säger är att de som fruktar Gud inte är säkra på att Gud är god och vill ens bästa i alla lägen.
Citera
2020-04-05, 10:36
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det du säger är att de som fruktar Gud inte är säkra på att Gud är god och vill ens bästa i alla lägen.
Nej det är inte alls vad jag säger, det finns skäl att frukta ärlighet också.
Citera
2020-04-05, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Är det bättre att man påstår att man inte följer en Gud?

Vilken moral följer man då?
Det varierar. Det finns många olika moralsystem. Att inte följa Gud säger ingenting om moral.
Citera
2020-04-05, 10:43
Medlem
Citat:
Jag har inte satt mig in i det matematiskt, men jag förstår principen.

Det är inte svårt att sätta sig in i relativitetsteorin ytligt, det är bara att kolla på någon video där dom förklarar det.

Visst, men om någon t.ex. påstår att man kan dö av ett virus, skulle du inte sätta dig in i vad som gäller?

Det bibeln säger är att man kan dö för evigt, om man inte sätter sig in i vad Gud kräver av människor. Vad Gud kräver av människor är inte heller betungande:

"Att vi älskar Guds barn ser vi därav att vi älskar Gud och håller hans bud. Ty detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Hans bud är inte tunga" (1 Joh 5:2-3 Bibel2000)
Ja, jag sätter mig in i det jag tycker är viktigt. Så fungerar nog de flesta människor.
Vad Bibeln säger har ingen visat varför det är viktigt/sant, så det låter jag vara än så länge.
Buden ställer jag mig inte bakom, så det faller redan där. Men jag antar att även du struntar i bud/regler från religioner du inte tror på? Så du och jag är lika på det sättet.
Citera
2020-04-05, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Nej det är inte alls vad jag säger, det finns skäl att frukta ärlighet också.

Det finns inga skäl att frukta någon som vill ens bästa i alla lägen. Att frukta en verklighet som denne beskriver är något annat än att frukta budbäraren.

Nu i detta fall är budbäraren dessutom allsmäktig så budskapet är något som ligger i linje med dennes vilja.
Citera
2020-04-05, 10:46
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det finns inga skäl att frukta någon som vill ens bästa i alla lägen. Att frukta en verklighet som denne beskriver är något annat än att frukta budbäraren.

Nu i detta fall är budbäraren dessutom allsmäktig så budskapet är något som ligger i linje med dennes vilja.
Vem är budbäraren du pratar om?
Citera
2020-04-05, 10:48
Medlem
Citat:
Men frågan är vilken moral är den riktiga. Är det t.ex. rätt moraliskt att vissa stater i USA avrättar brottslingar?

Du har rätt, jag har inte undersökt alla religiösa skrifter i hela världen, men dom är välkomna att ringa på min dörr om dom tycker att deras budskap är så viktigt för hela mänskligheten.

Jag kan t.o.m. lyssna på dom som har något att säga här på internet (förutom personangrepp), men det ger större slagkraft om personerna besöker alla hem i hela världen om man anser att man har ett viktigt budskap till mänskligheten.

Jag tror nog att dom flesta människor i hela världen har haft påhälsning av Jehovas vittnen:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Mat 24:14 Bibel2000)
Frågan är om det finns en moral som är den ”riktiga”? Och hur vi i så fall får åtkomst till den, samt verifierar att det verkligen är den riktiga? Vad jag vet har ingen ens varit i närheten av att göra något sådant.
Dessutom tror jag det finns många svar på moraliska frågor. Det finns alltså inte bara två svar, ett bra och ett dåligt. Desto met info man har, desto bättre beslut kan man förhoppningsvis ta. Så ser jag på moral och moraliska beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in