2020-04-05, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Detta är ju krig och krisavtalet är dubblad lön, jag ingen dum ide att bo isolerade på sjukhuset, var ju en av punkterna.

skall jag vara helt ärlig så anser jag att dealen dubblad lön mot att Sverige äger dig 24-7 under kris i fem månader är helt ok.
soldater dör för en skitsumma och blir det konventionellt krig kommer du få se på tvingande lagar i Sverige, deserterar du i krig får du livstid

För dig ja. Men vårdpersonalen anser nog inte det.

En välja en karriär inom militären är lite annorlunda än jobba inom vården.

Just nu finns det fortfarande motivation trots extremt tuffa omständigheter inom vården. Men om sådana som du skulle få bestämma - då skulle många inte vilja jobba där i fortsättningen.
Citera
2020-04-05, 11:11
Medlem
Christopher.s avatar
Dödligheten är alltså dubbelt så stor som den inrapporterade, om inte större, Ligger helt i linje med Italien, facit får vi i slutet av året, bara räkna hur många som dog 2020 jämfört med 2019 med viss felmarginal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Tigs du ihjäl? Verkligen?
Har du bojkottats? Verkligen?
För det verkar som du och många andra får säga precis vad som helst utan följder.

Men jag kanske bara inbillar mig?

Nej jag svarade på en jämförelse mellan Sverige och diktaturer, inte om Flashback!

Jag har själv inga kontroversiella åsikter, men jag ser ju vad som händer med personer som går emot åsiktsströmmen i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Och TAD2 ska du lita på?

Jag litar på alla som med hjälp av statistik och källor resonerar sig fram till något och presenterar det som en egen hypotes man kan ta ställning till.

Litar inte på trådens 80% mongon som drar siffror ur röven och presenterar som vedertagen sanning.
Citera
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det är naturligtvis fler barn som är rädda för att gå till skolan och utsättas för mobbing, hot, våld, botning och sexuella trakaserier än det finns folk som är otrygga hemma. Men saknar man helt empati förstår man inte det.
Nu har det inte med ämnet att göra om man trivs bäst hemma eller i skolan. Det här handlar om ett virus som inte bryr sig om vad nån känner för tillfället. Poängen är att skolor ska vara stängda så inte smitta sprids. Det kan man tänka sig att en chef på Folkhälsomyndigheten kanske borde förstå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Nu skojar du med mig, hoppas jag

Sverige gav krediter upp till halva Finlands budget och då inte inräknat krigsmaterial mm.

http://gamla.hbl.fi/bakgrunden/2013-01-03/sveriges-hjalp-var-betydande-under-vinterkriget

Finnarna kan väl ge Sverige 600 miljarder i krediter nu. plus material
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Café.se kallar Anders Tegnell för landsfader.
Klä dig som honom!

https://www.cafe.se/anders-tegnell-sa-snor-du-stilen-av-statsepidemiologen-och-landsfadern/

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men nu förstår jag hur sjukt det här landet är.
Tycker vår befolkning det?
Detta kanske ska dokumenteras?

Citat:
Ursprungligen postat av justina
Men herregud. Vad heter skribenten som har skrivit det där dravlet?

Citerade dock från denna artikel.

https://www.cafe.se/darfor-alskar-nastan-alla-i-usa-dr-anthony-fauci/

Let me hear your thoughts.
Citera
2020-04-05, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det viktigaste är ju att lära av misstagen. Ett problem är ju att man ofta går för mycket åt andra hållet.

Vi kan ju alltid rösta bort regeringen vid nästa val om vi inte är nöjda.

Fast det som är svårt i denna situation är det så mycket nytt att de misstag som begås ofta inte begåtts tidigare.

Är övertygad om att om en liknande pandemi kommer igen om 10 år så kommer ländernas strategier vara mycket mer lika.
Citera
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Ledsen att spräcka din bubbla. Men så snart är inte det här över.

Jo då. Skriv ner detta datum och återkom med ett "du hade rätt" om 3-4 månader.

Inget samhälle kan vara nerstängt så länge, oavsett om smittan är kvar eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villleva
Jag arbetar inom massa och pappersindustrin i en stor pappersfabrik i Sverige som har över 4000 anställda. Där arbetar jag med tillverkning av papper och eftersom jag och mina arbetskamrater alltid måste ha full kontroll över maskinerna, så kan vi aldrig lämna maskinerna och därför kan vi inte gå och äta i företagets lunchrestaurang.
På min arbetsplats har vi ett mycket liten kur där vi har lunch och fikarast och som ligger i anslutning till pappersmaskinerna, så att vi alltid ska kunna ha full kontroll över maskinerna.
När vi äter lunch och har rast sitter vi tätt intill varandra och vi har har vi ingen möjlighet att hålla av-stånd som Folkhälsomyndighen råder att man ska göra, pga. att vår lunchkur och bord är mycket liten

Eftersom jag arbetar i en fabrik med tillverkning, har jag ingen möjlighet att arbeta hemifrån för att minska risken för att smittas av coronavirus. Om jag hade haft ett arbete där jag hade kunnat arbeta hemifrån, hade jag naturligtvis gjort det för att minska riskerna för att smittas av Covid 19.

Jag har nu arbetat dag och natt i 40 år som skiftarbetare i en pappersfabrik i Sverige.
Jag och min fru är i 60-årsåldern och vi är båda i riskgruppen och vi vet därmed att det är mycket stor risk för att vi kan bli mycket svårt sjuka och dö om vi får coronavirus. Om det skulle vara så att vi blir svårt sjuka av coronavirus, så vet vi också att vi tillhör den åldersgrupp som skulle prioriteras bort för att få IVA-vård, pga. att sjukvården i Sverige kommer snart nå till den punkt då de måste välja vilka patienter som ska få vård och vilka som inte ska få vård.

Jag och min fru har arbetat och betalat skatt i Sverige i över 40 år.
Sveriges regeringar har sedan år 2006 kraftigt försämrat b.l.a. sjukvården, nedmonterat beredskapslager i Sverige och i stället prioriterat massinvandringar, som har orsakat b.l.a. kraftigt försämrad sjukvård och mycket ökad kriminalitet, som har orsakat att många invånare i Sverige lever ett mycket otryggt liv pga. att många utsätts för och har utsatts för mycket allvarliga brott.

Regeringen och myndigheterna i Sverige gör i stort sett ingenting för att minska smittspridningen av coronavirus i Sverige. Jag har hört att det på min arbetsplats finns arbetare som kommer till arbetet, trots att de i familjen har partner/barn som är hemma för att de har symptom på coronavirus.
Folkhälsomyndigheten och regeringen råder att man ska stanna hemma om man har symptom, men de ger inga råd om att man också ska stanna hemma och inte gå till sitt arbete om någon familjemedlem har symptom. Coronavirus är mycket smittsamt och om en i familjen har symptom, är det mycket stor risk att alla i familjen blir smittade. Det är också väl känt bland experter att man kan vara smittbärare av coronavirus, trots att man inte har symptom.

Det är en självklarhet att de som har symptom och de som har familjemedlemmar som har symptom ska STANNA HEMMA och INTE sprida coronavirus smittan på arbetsplatser och ute i samhället.
Myndigheterna i Sverige gör tvärt emot vad övriga länder i världen gör.
I Sverige hade smittspridningen kunnat minska kraftigt om regeringen och de ansvariga myndigheterna hade vidtagit kraftiga åtgärder som i övriga länder, för att rädda liv och minska smittspridningen i Sverige.

Det är ledsamt att jag inte har möjlighet att arbeta hemifrån. Det känns mycket tufft att jag varje dag på arbetet utsätts för mycket stora risker för att bli smittad av coronavirus, som kan orsaka död.

Jag vill leva, jag vill att min fru, barnen, barnbarnen, min far, svärfar, syskon och alla nära och kära ska överleva detta mycket allvarliga och smittosamma coronavirus som nu orsakar död, kaos och smärta i hela världen. Jag och min fru gör allt vi kan för att minska risken för att smittas och för att minska smittspridningen. Vi handlar bara mat en gång per vecka och vi har b.l.a. isolerat oss från våra barn, barnbarn, släkt och nära och kära. Min fru arbetar hemifrån. För 4 veckor sedan beslutade vi också att vi skulle sluta besöka våra gamla anhöriga som bor på äldreboenden.
Hörde på nyheterna för 5 dagar sedan att regeringen skulle införa besöksförbud. Varför införde regeringen och myndigheterna i Sverige inte besöksförbud på äldreboenden för en månad sedan?
Varför har regeringen och myndigheterna i Sverige inte infört åtgärder och förbud som skulle ha minskat smittspridningen? Varför kommer ågärder och beslut av myndigherna flera veckor för sent?

Dina frågor skall du utan tvekan sprida bland dina vänner och bekanta, anser jag, det är nog enda sättet att få folk att vakna upp och ställa regeringen till svars.

Förutom att jag är enig fullt ut.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag trodde faktiskt inte att gemene man var så svagsint som denna tråd visar.

Staten har tagit i anspråk ishallar för att förvara alla lik som kommer att samlas på hög nu. Löfven säger det rakt ut att många kommer att dö.
Fortfarande tramsar folk om att det är en vanlig influensa. Vad krävs det egentligen för att verkligheten skall sjunka in hos vissa?

Folk lovsjunger den svenska statens åtgärder som är på nivån att sätta plåster på cancer, samt direkta lögner tex "masker har ingen verkan". Detta i direkt opposition till resten av världens epidemiologer.

Det är ingen som säger att detta är en vanlig influensa, det är ett coronavirus som är nytt och kommer spridas till en betydligt större andel människor än säsongsinfluensa.

Vad många menar är att om influensa hade varit nytt idag, samma dödlighet men avsaknad av läkemedel, vaccin och immunitet hade det förmodligen skapat liknande problem som covid-19.

Att tusentals kommer dö är uppenbart om du ser till ökningen i Sverige, däremot har jag svårt att tro att vi kommer räkna döda i hundratusentals.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det handlar väl om distributionskedjan, jag antar att inte strömmen går från kraftverket i en sladd rakt in till kontakten.
Den måste bestå av en miljon olika elektroniska komponenter.
Det förstår jag med. Säger sig självt att sådana väsentliga komponenter för infrastrukturen kring vår strömförsörjning inte ska förläggas i händerna på främmande makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in