2020-04-05, 10:56
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Haha ja, men verkligen inte samma typ av handel och livsstil som vi har idag. Vi kanske får börja med byteshandel igen till följd av detta. Hade varit intressant att uppleva.

Jag är ledsen att spräcka din bubbla. Men allt kommer åtgå till det normala om 3-4 månaders tid, det enda som kommer förändras är att du kommer få en sänkt lön, och att dina rättigheter som arbetstagare kommer att vara mindre.
Citera
2020-04-05, 10:56
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Länder som har en ökande överdödlighet tom vecka 13.

Italien
Spanien
Belgien
Schweiz
England
Frankrike

Länder som inte ännu ser någon ökning:

Österrike
Danmark (viss tendens uppåt)
Estland
Finland
Tyskland
Grekland
Ungern
Irland
Luxemburg
Nederländerna
Norge
Portugal
Sverige
Skottland
Wales

Källa:

https://www.euromomo.eu

Det här var intressant. Jag visste inte att det fanns veckovis statistik på dödlighet. Jag lär mig nya saker på Flashback hela tiden🙂

Vecka 13 var förra veckan. Ingen överdödlighet i Norden. Rimligt tycker jag.

Men från vecka 14 och framåt kommer denna statistik att bli intressantare.
Citera
2020-04-05, 10:57
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
De räknar inte alla ännu. De som dött måste testas och det prioriteras inte före de som fortfarande lever men soffrorna kommer senare när de sållat bort ”naturliga dödsfall från Corona dödsfall!

De döda som har Corona i kroppen vid provtagning kommer även de räknas till statistiken OM de inte blivit tex påkörda av bil men samtidigt har covid-19

Så ja de har ännu inte räknat med alla döda ännu nej 👎🏼
Så siffran döda i Sverige av Covid 19 är just nu närmare 800 st avlidna.
Alla länder räknar olika och gränsen för vilken sjukdom som var droppen är omöjlig att avgöra. Tex Har du långt gången cancer och Corona och avlider sätts nog cancer som dödsorsak.
Citera
Medlem
Förstår ingenting angående diskussionen om de reviderade dödstalen.

1. Har man reviderat ned dem inför pressträffarna eller reviderat upp dem nu i efterhand?
2. Varför?
3. Hur många har isåfall dött hittills? Korrekta siffran?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Jag är ledsen att spräcka din bubbla. Men allt kommer åtgå till det normala om 3-4 månaders tid, det enda som kommer förändras är att du kommer få en sänkt lön, och att dina rättigheter som arbetstagare kommer att vara mindre.

Ledsen att spräcka din bubbla. Men så snart är inte det här över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Efter den ekonomiska krisen 2008 ökade cancer med 600 000 fall i världen. Det var bara cancer. Sen kan man se ökade fall av hjärtproblem och annat. Försämrade ekonomi och arbetslöshet har stora effekter på folkhälsan i sin helhet. Till ex skolstängning kommer kanske ha effekter 5-10 år framtiden. Det finns klart ökad risk för social utslagning och brottslighet hos barnen. Bara nu i Frankrike hade antalet misshandelsfall av kvinnor ökat med 30 procent. I Italien pratas det om uppror och upplopp.

Olika länders taktiker och dess kostnader få vi nog räkna på när det är över. Alla länder har ungefär samma strategi dvs få smittan att smitta långsammare. däremot använder sig man av olika taktiker.

Det är stor skillnad hur man värderar de olika intressen som står emot varandra.

Men ja, vi får vänta till efteråt innan man ens kan inbilla sig att man vet vad som var rätt strategi utifrån sina mål.

Min förhoppning är att detta ska rädda Sverige många år framöver likt vår inställning i andra världskriget gjorde. Inte särskilt snyggt gjort men ack så bra för landet och folket.
Citera
Medlem
Skillnaden Norge/Sverige (sammanfattning med reportage - svår dialekt kanske)

https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/195110?wide
Senast redigerad av Lulle333 2020-04-05 kl. 11:00.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Men din dumma jävla idiot, fattar du inte att siffrorna reviderades efter att granskningen blivit officiell?

Vad fan är det här? Sitter alla 500 på FHM och spammar propaganda i tråden 24/7?
Ni kan ALLA dra åt helvette, det är ni förbannade kommunistjävlar som är orsaken till precis allt detta era satans as.

Kinesjävlarna som startade hela skiten är kommunistjävlar, FHM är sossar och ni förnekare är GARANTERAT sossar eller vänster.

Allt detta är erat jävla fel och jag kommer för resten av mitt liv att hata vänsteridioter med helt oavbruten kraft och intensitet!!!

I den mån min politiska hemvist är relevant kan jag upplysa dig om att jag är liberal nationalist.

Du och andra gör ett stort nummer över att Folkhälsomyndigheten inte har tillgång till sekundaktuella siffror, säger mer om ditt intellekt än om myndighetens kompetens och agenda.

Myndigheten får siffror från regionerna, som i sin tur får siffror från sjukhus, som i sin tur får siffror från avdelningar, som i sin tur får siffror från enskilda arbetstagare inom vården.

Att du inte förstår att det finns utrymme för eftersläpning och misstag är beklagligt.

Det här är en vetenskapstråd, för att kunna hänga med hjälpligt bör man inte ha gått i grundsärskola.
Senast redigerad av OY 2020-04-05 kl. 11:03.
Citera
2020-04-05, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Tyvärr verkar det som en stor dela av det svenska folket inte har en aning om vad ordet omvälvande betyder.

Prata lågt, använd ord som folk inte förstår, osv är nog en strategi.

Jag reagerade på att Tegnell i en i intervju använde ett ord (minns ej exakt vilket) som var lätt att förstå, sedan sa han ”det är ett svårt ord, men det betyder alltså...”

Han tror att folk är totalt svagbegåvade.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Hur dödligt är coronaviruset - ingen vet egentligen

Dödligheten i covid-19 är inte klarlagd. Olika studier och forskare kommer fram till helt olika svar, allt från 0,1 procent till upp till 3,4 procent.

Vad tycker ni om artikeln?

https://www.nyteknik.se/samhalle/hur-dodligt-ar-coronaviruset-ingen-vet-egentligen-6992802

Det märks i artikeln att man inte tar hänsyn till allt dödligt lidande i samband med coronavirusets framfart.. ungefär som att ligga och dö med svåra andningssvårigheter, det är väl liksom inget att haka upp sig på..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Det är betydligt fler smittade än så och de flesta är symtomfria (eller kan i vart fall inte skilja vaga symtom från vad de annars ändå har av och till utan att känna sig sjuka). Tegnell till och med nämnde detta i Skavlan. Han sade att kanske både han och Skavlan har eller har haft covid-19 utan att de märkt av något. Skavlan replikerade med att de inte skulle ta i hand på det.

Just precis och det är sånna personer man också vill testa se vad dom har för typ av imunförsvar.....

Alla människor kommer inte dö som Svörjevännerna på flashback tycks tro. Och det hade inte varit bättre med borglig regering snarare sämnre då dom i första hand ser till ekonomin före hälsa så dom hade förmodligen låtit Sverige rulla på som vanligt....

Detta går över och vi kommer få beröm för vårt sätt att hantera allt med vårt berömda ”lagom”
Stefan har skött detta med elegans och kommer med största sannolikhet bli omvald och det är han vörd tycker jag trots jag inte röstar S
Citera
2020-04-05, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Förstår ingenting angående diskussionen om de reviderade dödstalen.

1. Har man reviderat ned dem inför pressträffarna eller reviderat upp dem nu i efterhand?
2. Varför?
3. Hur många har isåfall dött hittills? Korrekta siffran?

Hur ska man kunna veta hur många som dött av Covid? Testat ens gamla på ålderdomshem som gå bort? Eller någon som dör hemma i sängen?

Att myndigheterna dessutom har motiv att hålla nere siffrorna gör inte att man litar mer på detta siffror direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in