2020-04-05, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och hur länge tänkte du att man skulle fortsätta med detta?

Och nästa fråga: är de äldre-äldre värda allt detta besvär både samhällsekonomiskt och annars. Jag menar att redan nu är vårdpersonalen hårt belastad. Nu menar du att även deras familjer skulle tvingas till isolering?

Någonstans måste väl samhället och dess invånare inse att de äldre dör. Även svårt sjuka dör.

Sen när vi har ett vaccin och medicin ska vi givetvis ge dem till så många som möjligt - precis som staten bekostar influensavaccinet för de 65+. Men att stänga ner så stora delar av samhället för att rädda de äldre-äldre - det kan du inte mena själv skulle vara försvarligt.

Herrejesus, jag orkar inte svara alla Mars 2020 konton som idag fått talpunkten att dom äldre kommer att dö ändå, sammanlagt 6 olika användare har alla peddlat det nu till mig.

Har ni inte ens ett litet moraliskt filter, att sitta och säga att dom kommer dö ändå är extremt cyniskt och tror ni inte på instant karma så är det väl tur för er.

Så till alla er 6-7 användare som anser att äldre ändå skulle dö, när era föräldrar eller far- och morföräldrar dött och ni känner att detta kom tillbaka ganska fort till mig då får ni gärna gråta ur här
Citera
2020-04-05, 10:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Varför?

"Varför" är väl knappast intressant i nuläget?

Huruvida det händer är väl mest intressant och att information kring det når ut?

Det verkar iallafall resten av världen fokusera på vad jag har sett i internationell media,

för att minska smittspridningen.

Jag har ingen aning om varför naturen fungerar som den gör.

Du får väl se det som att du bildar pöbeln då.
Varför har man rekommendationerna att bära ansiktsmask även för civilbefolkningen?
Citera
2020-04-05, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så du menar alltså att Covid-19 går över alldeles utav sig självt?
Det var ju väldigt intressant att höra, för det har nämligen ingen annan sagt.
Hur funkar det? Dör viruset liksom plötsligt knall fall? Har det ett bäst-före-darum?

Kommer alltid finnas men vi blir immuna
Och förmodligen muterar det om och blir snällare
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det torde nu stå klart för de flesta att Sveriges taktik har misslyckats fundamentalt. Orsaken är väl att så pass många kan smitta fast de inte uppvisar symtom, och då faller hela den Tegnellska doktrinen om att "stanna hemma när du är sjuk" och "skydda våra äldre".

Sverige har ganska många äldreboenden, och Tegnell har förvandlat dessa till rena rama dödsfabrikerna genom att stenhårt hävda att den som inte har symtom inte smittar, och genom att stenhårt hävda att testande inte är meningsfullt.
Så när gamla dör influensa är det samma sak, att samhället inte lyckats skydda de gamla mot smitta? Eller är det bara coronan de förtjänar skyddas mot?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Finnarna kan betala tillbaks vi gav dem 1939/40

Nu skojar du med mig, hoppas jag
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Detta.
Jag tycker kritiken mot Tegnell och hans framträdanden är helt missriktade. Han och FHM gör så gott de kan med de resurser de har. Enligt mig, icke-expert precis som alla andra, så gör de det bra jobb.

Att vi har svårt och/eller går på knäna har ju inte med FHM att göra överhuvudtaget.

Det är utförsäljningen av välfärden som visar sitt ansikte. Det har varnats för att vi blir sårbara av detta länge. Främst av nationalister och vänstern. Men utförsäljningen har fortsatt även efter Reinfeldt-regeringen ska vi komma ihåg.
Dessutom är vi med i EU (marknadsliberalt projekt) som kräver att allt som kan privatiseras SKA privatiseras.

Vore bra om fler kunde få upp ögonen för detta än att skrika om Tegnell.
Nej nu får du ge dig. Killen har ju fått bagdad bob att blekna, killen skall inte få några ursäkter för sitt beteende.

I övrigt håller jag med dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Att trovärdiga palestinska aktivister upplyser världen om detta räcker inte för dig alltså? Vill du ha video på Stalins och Hitlers folkmord också?

Det är alltså inte ständigt dåligt morgonhumör det handlar om. Du börjar bekänna färg.

hahahaha, ja så det fanns ingen video att posta, det tog dig tre inlägg att klämma ur dig det.
Vad israel har med denna tråd att göra är ett mysterium och jag ångrar att jag slösade 15 minuter på att leta efter detta scoop.
Citera
2020-04-05, 11:01
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jo, mycket här har kommit för sent eller inte alls, jag håller med.
Dock kanji varken regering eller FHM mörka ens om de skulle vilja, det ärju inte som att de har kontroll över siffrorna själva. Regeringen har noll kontroll och FHM bara sammanställer vad som rapporteras in.
Det håller jag med om, det går inte att mörka antalet döda sett över tid. Skulle det vara osedvanligt många döda i år i relation till vad som är brukligt så är det ganska enkelt att förstå vad det beror på.

Det kan dock finnas skäl till att eftersläpningen är så påtaglig, den svenska strategin är inte att bromsa smittspridningen och skulle det då komma alarmerande siffror så skulle säkerligen trycket på makthavarna öka att "agera".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tänk istället för skrika.

När de äldre har autogiro är det ingen som frågar efter om de fortfarande är vid liv.

Men slutar de betala hyra/el/telefon etc. då kommer man åtminstone fråga sig "varför" detta har hänt och undersöka saken.

AUTOGIRO är ju orsaken till varför man ibland hittar mumifierade kroppar - sist var det väl på Södermalm.

Edit. här har du ett sådant fall. Låg död i 3 år och autogiro betalade räkningarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddLk7X/har-lag-han-dod-i-tre-ar

De flesta äldre har inte autogiro och det behövs inte många dagar innan kroppen är överfull med likmaskar går fortare nu när det börjar komma varmare väder. Solen ligger och värmer på in i rummet.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Har du ens läst reportaget?

Jag kan klippa ut åt dig så slipper du anmärka mina egna ord.

Så varsågod :

Den 25 mars redovisades 42 dödsfall totalt, men efter en revidering var siffran 97 redan då.
Den 26 mars rapporterades 66 döda, men efter en revidering var siffran 124, alltså ungefär dubbelt så hög. Dagarna därpå ser det ungefär likadant ut, enligt TT.

Scrolla man ned så har man hela texten också.
Länk:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/

Jag har läst, känner till artikeln, och reviderade siffror som visar ett större antal är knappast uppseendeväckande.

Varför gör du ett stort nummer av det här, vad är konstigt?

Varför denna sjukliga fixering av exakta siffror, har de någon praktisk betydelse mer än att tillfredsställa ditt behov av självbekräftelse?
Citera
2020-04-05, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Hur ska man kunna veta hur många som dött av Covid? Testat ens gamla på ålderdomshem som gå bort? Eller någon som dör hemma i sängen?

Att myndigheterna dessutom har motiv att hålla nere siffrorna gör inte att man litar mer på detta siffror direkt.
Det enda sättet är att kolla på en "överdödlighet", det vill säga, jämföra med hur många dör normalt sett under motsvarande period.
Citera
2020-04-05, 11:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Det märks i artikeln att man inte tar hänsyn till allt dödligt lidande i samband med coronavirusets framfart.. ungefär som att ligga och dö med svåra andningssvårigheter, det är väl liksom inget att haka upp sig på..
Gäller inte det alla som dör i lunginflammation? Dvs i normala fall 4 miljoner årligen. Det är väl ingen som tycker det är behagligt att dö av lunginflammation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in