2020-04-05, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha är detta verkligen sant? Fan vi är ju värre än ett uland.

Tror du att Sverige ligger sämre till än något annat land?
Citera
Medlem
dajevlars avatar
Vad jag har förstått så är bakteriell (t.o.m dubbelsidig) lunginflammation ett av de allvarligare problemen med C19. Kan någon svara på om svenska läkarvården pumpar in antibiotika till alla som drabbas av detta (även till äldre med flera underliggande sjukdomar)?

Isåfall: Finns risk att antibiotikan kan ta slut?

För nåt år sen kunde man t.ex läsa detta:
https://www.expressen.se/nyheter/larmet-tusen-lakemedel-kan-ta-slut-under-2019/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nämen ojsan vad har vi här.

https://tt.omni.se/nya-uppgifter-visar-hogre-dodstal/a/xPkOqG

Tegnell har såklart mörkat. Diktatur Sverige.

Det släpar efter i Sverige som i alla länder. Se på Frankrike som "mörkat". Det kommer dock att redovisas och skjuta iväg i början av veckan. Och det går att jämföra med överdödlighet som jag nämnt 100 ggr nu. Hittills ingen ökning i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Tror ni på flockimmunitet? Vad är det som säger att ”immuna” inte kommer kommer kunna smitta gamlingarna i en eventuell andra våg?

Jag tror inte på flockimmunitet alls, däremot immunitet på induviell nivå. Tror att "immuna" skulle kunna bära med sig smitta. Virus är väl som jäst, det behövs inte mycket för att det ska börja bubbla.
Alltså, jag tror, jag vet inte. Men det har iofs visat sig att experter som vet, även har fel men trodde de visste.
Citera
2020-04-05, 10:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det finns register som jämför med det normala. Vissa länder ligger på >6 i Z-score. Vad säger det dig? Troligtvis ingenting fär du har säkerligen inte lagt en enda minut på riktig matematik.

Det säger mig exakt det jag skriver att om det dör i genomsnitt 90000 i ett land under flera återkommande mätningar så kan man jämföra med den för att se hur en viss epidemi ett visst år slår på dödligheten.

Det behövs inget annat och ditt försök att tala om svepande antyda något om »riktig matematik« visar bara att du inte fattar någonting. Det är är enkel matematik, men den säger det mesta i detta fall.

Om visa, här i tråden, påstår att det ska dö inemot 50000 i covid-19 så borde det tydligt visa sig i den enkla statistiken över antalet döda. Men du kanske har någon »riktig matematik« som skulle komma fram till något annat?

Låt mig ge dig ett räkneexempel. Det dog 92300 i Sverige 2018 och det dör i genomsnitt 90000 per år i Sverige. Om det visar sig att det dött 91112 personer i Sverige 2020. Skulle du då med din »riktiga matematik« kunna bevisa eller förkasta att det dött 50000 i covid-19?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
09:51Stefan Sköld
Forskare studerar corona hos husdjur
Två hundar i Hongkong och en katt i Belgien har testats positivt för det nya coronaviruset.

Statens veterinärmedicinska anstalt bedömer dock inte att sällskapsdjur utgör någon risk för vidare smittspridning.

Läs mer i Aftonbladet Plus om forskarnas studier kring husdjur och corona.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e898df8335fbf0018dba2a3

===

Fuck! Vilken jävla best det här viruset är.

Med andra ord. Dags att påbörja massavlivning i förebryggande syfte.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Detta är, och måste vara, strategin. Men eftersom det finns gott hopp om att tillförlitlig antikroppstester kommer att bli tillgängliga inom veckor eller månader så finns det också goda skäl att försöka skjuta upp epidemin till dess.

Finlands ekonomi kraschar om karantän/stängning fortsätter över 3 månader.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b9170eb2-3ae1-4888-a5d6-f67738113506

Det är nog bättre att låta de yngre att bli immuna och de vuxna arbeta än låta hela landets ekonomi krascha.. För då dör fler än bara de gamla och sköra.
Ja, det är just detta som är den stora frågan. Men jag tror alltså på antikroppstester innan dess!

Katri Kulmuni frågar hur länge krisen kommer att pågå i världen. Och det är vi nog många som vill veta.

Själv föreställer jag mig att detta kommer att bli värre än Finlands 90-talskrash: Troligen närmast jämförbart med ett världskrig, fast utan att byggnader och vägar bombats sönder och samman.
Citat:
Enligt Statistikcentralen uppgick Finlands allmänna skuld till 142,5 miljarder euro i slutet av förra året, vilket är cirka 59 procent av Finlands bruttonationalprodukt.
Och efteråt kommer bruttonationalprodukten vara mindre, så även den gamla skulden kommer relativt sett att bli större. Och till det kommer nya skulder. Det har varit klokt att inte skuldsätta sig så mycket.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
MSB varnar för långvariga strömavbrott om leveranskedjan av IT-produkter från Kina bryter samman.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/msb-farligt-for-samhallet-om-leveranser-stoppas-till-it-och-energibolag/
Strömavbrott? Med all tillgång till vatten- och kärnkraft vi har i Sverige
Citera
2020-04-05, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror du att Sverige ligger sämre till än något annat land?
Ja dödstal en är hela norden x3 så ja vi ligger sämst till i hela EU. Sen har vi Anders Ygeman som enerfiminister som sa att telekom och bredband ej skulle bli påverkade..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar
Vad jag har förstått så är bakteriell (t.o.m dubbelsidig) lunginflammation ett av de allvarligare problemen med C19. Kan någon svara på om svenska läkarvården pumpar in antibiotika till alla som drabbas av detta (även till äldre med flera underliggande sjukdomar)?

Isåfall: Finns risk att antibiotikan kan ta slut?

För nåt år sen kunde man t.ex läsa detta:
https://www.expressen.se/nyheter/larmet-tusen-lakemedel-kan-ta-slut-under-2019/
Nej, det stora problemet är att viruset självt orsakar kraftig lunginflammation. Och där finns det inte mycket att göra i dagsläget.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Jag läste också att sjukhuschefer och politiker har åtal att vänta på grund av sina direktiv om undermålig sjukvårdsutrustning.

Och vilket patetiskt straff skulle man kunna vänta sig då ? Blir "något" som 6 månader villkorligt, med 15.000 i böter efter ha dragits 2 år med överklaganden..
Citera
2020-04-05, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Oväntat att ett konto registrerat i mars 2020 försvarar tegnell.

Jag försvarar inte Tegnell. Du kan läsa bakåt om vad jag tycker om Sveriges strategi osv. Har varit väldigt kritisk. Dock kan du ju inte beskylla Tegnell för allt. Det finns ju uppdaterade siffror att tillgå, och FHM har från början berättat att det finns eftersläpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in