Citat:
Ursprungligen postat av
Woozah
Det finns register som jämför med det normala. Vissa länder ligger på >6 i Z-score. Vad säger det dig? Troligtvis ingenting fär du har säkerligen inte lagt en enda minut på riktig matematik.
Det säger mig exakt det jag skriver att om det dör i genomsnitt 90000 i ett land under flera återkommande mätningar så kan man jämföra med den för att se hur en viss epidemi ett visst år slår på dödligheten.
Det behövs inget annat och ditt försök att tala om svepande antyda något om »riktig matematik« visar bara att du inte fattar någonting. Det är är enkel matematik, men den säger det mesta i detta fall.
Om visa, här i tråden, påstår att det ska dö inemot 50000 i covid-19 så borde det tydligt visa sig i den enkla statistiken över antalet döda. Men du kanske har någon »riktig matematik« som skulle komma fram till något annat?
Låt mig ge dig ett räkneexempel. Det dog 92300 i Sverige 2018 och det dör i genomsnitt 90000 per år i Sverige. Om det visar sig att det dött 91112 personer i Sverige 2020. Skulle du då med din »riktiga matematik« kunna bevisa eller förkasta att det dött 50000 i covid-19?