Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag tycker FHM har agerat i enlighet med hur informationsläget såg ut då. Det har ju framkommit mycket mer om viruset och spridningen, med facit i hand.
Det har inte gått att missa att FHM:s strategi byggt på att deras egna analyser visat att mörkertalet är enormt, därav är dödligheten mycket mindre än vad som ryktas, och chanserna att kunna stoppa smittan är mycket små. Anders Tegnell, och andra, har sagt det gång på gång.
Här t.ex. för två veckor sedan, 19 mars. Tom Britton säger att 100,000 svenskar kan vara smittade. Anders Tegnell svarar att det sannolikt är
ännu mer än så:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-sannolikt-att-fler-an-100-000-svenskar-ar-smittade/
Det blir inte tydligare än så.
Jag drar redan mitt strå för att rädda er andra, eftersom jag troligtvis redan har Covid-19.
Om du tycker att det finns något land i Europa som har en bättre strategi, nämn det landet vid namn, så att vi kan jämföra resultatet efterhand.
Som naturvetare kan jag läsa grafer, ja, och kan läsa att den högsta kända dödssiffran per capita/dag är 11.34 döda per miljon invånare (27:e mars i Italien).
Det motsvarar att Sverige har 113 döda per dag. Där har man mellan tummen och pekfingret hur illa det kan bli i Sverige, när det är som värst.
Efter att ha bromsat järnet flera veckor. Sedan fick de dra gränsen vid 60 år i vissa områden i sina triage. Skall du bara stapla dem på hög när IVA och respiratorer inte finns tillgängliga? De ligger ju inte inne bara så länge så de kan bytas ut efter hand. Blir det inte idiotbroms och utegångsförbud lär det också bli mera utdraget i Sverige. Det ha bara börjat här och sjukvården kollapsar snabbare än i Italien Trevlig död
https://www.svt.se/svttext/web/pages/108.html
Kan det inte ges adekvat vård stiger naturligtvis dödstalen mer än vad kurvorna visar idag. Då gäller inte gammal matematik längre.
Italien erkände också själva att de borde ha agerat mycket snabbare så Sverige har facit men bromsar ändå inte.
Kandidater till topplaceringar: Finland, Norge, Island, Danmark, Tyskland, Österrike, (Israel utanför Europa). Tyskland har dock nackdelen att vara mer tätbefolkade, men har ju fler ICU-platser och resurser.
Plus nästan alla gamla Öststatsländer förstås om de redovisar korrekt. Visegrad-länderna och Baltikum.
Ungern håller tätt.
Hur man än vänder och vrider på det så hade siffrorna för alla länder givetvis varit lägre med snabbare åtgärder i början.
Såg hur du elegant gled undan var vi hade varit idag bara genom att sätta flygresenärer i karantän - speciellt de som kom från Iran och Italien. Inte så lätt att spåra aerosolspriden smitta i efterhand, än mindre stoppa den.
Alltid lättare att ställa frågor än att svara. Har ni kurs för polemikteknik på MSB?