2020-04-04, 23:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finnjefvel
Nå om de börjar göra som i Italien eller i Spanien, så börjar de fibbla med siffrorna och statistik också.

De som dör i vårdhemmet, testas inte och som dödsorsak markeras "ospecifik pnemoni". Då är det inte officiellt corona-död.

Dessutom börjar man slarva att registrera corona-död. Statistikerna släper efter och Anders får sitta ca. 1-2 veckor extra på sin direktörpall. Det är nog värt lite fibblandet.

När 2020 är slut får vi se om det dog fler än under ett genomsnittsår. Till dess är det bara en strid om påvens skägg.
Citera
2020-04-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo men det är inte så enkelt som att bara kopiera metoder från länder som man nog själv inte skulle vilja leva i.
Ja det kanske bara är så att finnarna är lyckligare och uppskattar livet mer än svenskarna, som kanske gillar materiella saker mer än livet.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Finland vill stänga även för arbetande resenärer, men Sverige och Norge motsätter sig för arbetskraftens skull. Nu har även det där EU sagt att finnarna måste hjälpa sjuka Sverige. Att svenskarna inte får aravjävlarna att jobba hederligt! Och så får vi in Tegnells virus i Finland som tack för hjälpen.

Jo men det går åt båda håll, som Outokumpu har jättemånga arbetare som bor i Sverige och pendlar. Och även andra företag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej, för all personal är fortfarande inte smittad. Denna förklaring räcker, men sen har vi det enkla faktum att många blir asymptomatiska oxå. Samt att de varken testar personal eller brukarna.

Varför låtsas du glömma detta? Tror du inte jag genomskådar dina billiga ormanden??

Det enda du lyckas med är att visa din desperation, och därmed din arbetsgivare.

Om en person är smittad och pratar med de boende och övrig personal skulle alla boenden som har fått in en smitta idag ha alla smittade, eller åtminstone de flesta. Samma sak på sjukhus. Så är det inte. Varför ignorerar du detta faktum?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Vad baserar du det på?

Vad tror du? Deras siffror såklart. Färre nya insjuknanden och färre i intensivvård.

I södra Italien har de mycket sämre grundförutsättningar i vården, tack vare att man stängt ner landet innan smittan spreds för snabbt i södern har deras sjukvård inte drabbats på samma sätt som i norr. Smittan är hanterbar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Mycket intressant information och jag ser den också som mycket trovärdig.
Skicka detta till SVT/SR och be dem ge svenska folket information för att möjligen få FHM s agerande att bli förklarat
MEN
hur ser du på min åsikt att flockimmunitetstaktiken måste ge fler smittade vid en tidpunkt än vad en karantän ger då maximalt antal smittade uppnås vid en tidpunkt.
Om du har avvikande åsikt hoppas jag du kan förklara på beskrivande sätt varför kurvan skulle kunna få annat utseende.
(Jag är mycket kritisk till valet av taktik då det är känt att Sverige har lägst antal respiratorer i västvärlden i förhållande till folkmängd och det kommer att uppstå brist på vårdplatser och därmed har regeringen valt att fler dör än vid karantäntaktik)

"Flockimmunitetstaktiken" tillämpas egentligen av alla länder, dock på lite olika sätt. Antar dock att du menar att flockimmunitetstaktiken är när man inte inför någon karantän?

I såna fall:

Det stämmer att karantän kan hjälpa till att få ned antalet smittade vid ett och samma tillfälle. Åtminstone kan det ge en förskjutning av kurvan, även om den inte i alltid plattar ut den. Men i slutändan kommer som sagt cirka 60% att få smittan, oavsett om man infört karantän eller inte (om man inte håller kvar karantänen ända fram tills vaccin kommer) eftersom de som inte smittas under karantänen smittas när det släpps på karantänen.

Svaret på frågan blir helt enkelt: Att införa en karantän, och kanske platta ut kurvan, eller förskjuta den (med viss risk för en ökning i början) har helt enkelt inte varit nödvändigt för Sverige. Det enda som är viktigt är att se till så att sjukvården inte överbelastas. Det är snarare så att man inte vill platta ut kurvan för mycket, för ju plattare den blir, desto längre måste man hålla i åtgärderna. Det optimala är alltså att ligga så nära bristningsgränsen som möjligt, utan att gå över den. I Sverige har vi inte gått över den, även om det börjar närma sig i Stockholm så både tror och hoppas jag att vi klarar oss. Vi har än så länge platser kvar där, men största problemet just nu är personalen. Det har blivit mycket personalbortfall pga folk är oroliga och vågar inte gå till jobbet. En karantän hade antagligen inte gjort den saken värre. Bilden som framställs i media är lätt att misstolka, men gränsen är inte nådd.

Kort sagt: Explosiv ökning av fall gör att en karantän blir nödvändig. Har man inte en explosiv ökning bör man satsa på andra åtgärder som gör att man samtidigt kan hålla igång samhället så mycket som möjligt.
Citera
2020-04-04, 23:39
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Vi har ej plattat ut kurvan.. Skit snack.. Vi har högst dödlighet i norden och top 10 i EU och då är vi ett väldigt glesbyggt land.

Håller med. Det lilla som gjorts har säkerligen "plattat kurvan" något, men uppdraget var att platta den såpass att sjukvården han med, det misslyckandet är några dagar gammalt.

Måste komma offentliga förhör med AT och FHM om vilka modeller som använts för att komma fram till att de vidtagna åtgärder skulle räcka. Eller är det så att de "killgissade", eller ännu värre gav efter för politiska påtryckningar som ville spara pengar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
De har bromsat ner insjuknandena i södern tack vare lock down. I syditalien ligger epidemin flera veckor efter tidsmässigt och de har tagit kontroll över situationen i vården tack vare att nerstängningen bromsat allt. De har inte fått upp någon immunitet då smittan spreds söderut först när det redan var mycket illa i norr.
Så norra italien är nu immunt mot covid19?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker FHM har agerat i enlighet med hur informationsläget såg ut då. Det har ju framkommit mycket mer om viruset och spridningen, med facit i hand.

Det har inte gått att missa att FHM:s strategi byggt på att deras egna analyser visat att mörkertalet är enormt, därav är dödligheten mycket mindre än vad som ryktas, och chanserna att kunna stoppa smittan är mycket små. Anders Tegnell, och andra, har sagt det gång på gång.

Här t.ex. för två veckor sedan, 19 mars. Tom Britton säger att 100,000 svenskar kan vara smittade. Anders Tegnell svarar att det sannolikt är ännu mer än så:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-sannolikt-att-fler-an-100-000-svenskar-ar-smittade/

Det blir inte tydligare än så.

Jag drar redan mitt strå för att rädda er andra, eftersom jag troligtvis redan har Covid-19.

Om du tycker att det finns något land i Europa som har en bättre strategi, nämn det landet vid namn, så att vi kan jämföra resultatet efterhand.

Som naturvetare kan jag läsa grafer, ja, och kan läsa att den högsta kända dödssiffran per capita/dag är 11.34 döda per miljon invånare (27:e mars i Italien).

Det motsvarar att Sverige har 113 döda per dag. Där har man mellan tummen och pekfingret hur illa det kan bli i Sverige, när det är som värst.

Efter att ha bromsat järnet flera veckor. Sedan fick de dra gränsen vid 60 år i vissa områden i sina triage. Skall du bara stapla dem på hög när IVA och respiratorer inte finns tillgängliga? De ligger ju inte inne bara så länge så de kan bytas ut efter hand. Blir det inte idiotbroms och utegångsförbud lär det också bli mera utdraget i Sverige. Det ha bara börjat här och sjukvården kollapsar snabbare än i Italien Trevlig död https://www.svt.se/svttext/web/pages/108.html

Kan det inte ges adekvat vård stiger naturligtvis dödstalen mer än vad kurvorna visar idag. Då gäller inte gammal matematik längre.

Italien erkände också själva att de borde ha agerat mycket snabbare så Sverige har facit men bromsar ändå inte.

Kandidater till topplaceringar: Finland, Norge, Island, Danmark, Tyskland, Österrike, (Israel utanför Europa). Tyskland har dock nackdelen att vara mer tätbefolkade, men har ju fler ICU-platser och resurser.

Plus nästan alla gamla Öststatsländer förstås om de redovisar korrekt. Visegrad-länderna och Baltikum.

Ungern håller tätt.

Hur man än vänder och vrider på det så hade siffrorna för alla länder givetvis varit lägre med snabbare åtgärder i början.

Såg hur du elegant gled undan var vi hade varit idag bara genom att sätta flygresenärer i karantän - speciellt de som kom från Iran och Italien. Inte så lätt att spåra aerosolspriden smitta i efterhand, än mindre stoppa den.

Alltid lättare att ställa frågor än att svara. Har ni kurs för polemikteknik på MSB?
Senast redigerad av heavydutybody 2020-04-04 kl. 23:54.
Citera
2020-04-04, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det dog cirka 4500 svenskar under Asiaten och cirka 1500 under Hongkonginfluensan.
Jaså, inte i de uppskattningar jag läste som var 0,1% respektive 0,25% av dom drabbade, 300 000 vardera. Men du kanske har en bättre källa?
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om det räcker med att prata skulle de flesta på äldreboende som har smittats idag samt sjukhus vara smittade, personal så väl som brukare. Så är det inte. Det räcker alldeles utmärkt att smitta via händerna för att få det resultat som man ser just nu.

Att olika personal går mellan sina brukare ger starkt höjd smittspridning, hemtjänsten bör åtminstone bära andningsskydd när de tar hand om sin klient.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Nej det ger inte ett humm om nånting faktiskt.
Covid-19 har inte ens fått fotfäste som den kommer att göra och ändå är det hundratusentals döda, pa par månader.

Vad tror du kommer hända när det får riktig fotfäste? Dvs när ekonomin kolappsar, när IVA platser tar slut och majoriteten av befolkningen på jorden smittas? Säg om 1 år?

Hur stor massdöd kommer vi då ha?

Orkar vi med så mycket mer död och sjuka att ta hand om i världen?

Det är som att säga, idag tar mina personliga utgifter 80% av min nettolön. Vad är en liten utgift på 15% av min nettolön i jämförelse?

Eeeh jo det gör att du får knappt nåt att leva för kvar.
Samma sak här, vi har varken råd eller ork med så mycket död som väntar.
Och denna massdöd kommer om vi inte, hela världen, håller den i schack med ett hårt grepp

Du verkar tro att människor inte dör i vanliga fall. Hur många tror du dör varje dag i världen i genomsnitt?

Svaret är:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in