2020-04-04, 10:43
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Min granne säljer sin lägenhet i bra område med ok pris. Ingen förutom mäklare kom på visning! 0
Wow fick han bra betalt hehe.
2020-04-04, 10:48
Medlem
svenkolrots avatar
En del folk tror att fakta osv är det som styr händelser.
Jag vill påstå att psykologi är den i särklass viktigaste orsaken till hur saker utvecklar sig.
Exempelvis börskurser och bostadspriser eller en sån sak som att folk i denna kris hamstrar toapapper!!
Nu är flocken rädd för att ta på sig utgifter, kommer man att ha kvar jobbet?
Det är lite illa för det ger en kraftig hävstång åt problemen och kommer att ge oss en mycket kraftig lågkonjunktur.
2020-04-04, 11:02
Medlem
urgts avatar
Sinnessjuk konspirationsteori: Sverige gör så lite mot corona för att vi är rädda för att det skulle spräcka bostadsbubblan och slakta folket som ligger inne med helt absurda lån.

Vilken ekonomisk effekt tror ni en lockdown som i Spanien i några månader skulle ha?
2020-04-04, 11:07
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
https://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2020/04/03/varannan-tror-pa-sjunkande-bostadspriser

Från +17 i feb till -46 i mars. En extrem förändring på mycket kort tid.

Erik Holmberg, analytiker på Hemnet, är ändock optimistisk:

– Jag tror inte på någon stor prisnedgång denna gång.
2020-04-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Jag vill påstå att psykologi är den i särklass viktigaste orsaken till hur saker utvecklar sig.
Exempelvis börskurser och bostadspriser eller en sån sak som att folk i denna kris hamstrar toapapper!!
Det är lite illa för det ger en kraftig hävstång åt problemen och kommer att ge oss en mycket kraftig lågkonjunktur.

De flesta som gjort bostadskarriär lever nog i förnekelse och anser inte att vi har en bubbla. Den största effekten kommer först när de förlorar jobben. Om det skall ske ett riktigt stort prisfall, låt säga 40 % så måste krisen bli djup och långvarig. Jag tror som sagt på runt - 15- 20 % till sommaren.
2020-04-04, 16:46
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot

Det är väldigt många som, rätteligen, pratar om psykologins betydelse i nedgång. Men i uppgång så låter det annorlunda. Den svenska bostadsmarknaden lämnade fundamenta för länge sedan. Det som händer nu är besk med nödvändig medicin. Man hoppas, antagligen förgäves, att några lärdomar dras av detta. Vetskapen om att en pandemi skulle komma förr eller senare fanns där. Vetskapen om att en kraftig lågkonjunktur skulle komma, pandemi eller inte, var total. Likväl får vi höra pip och gnäll från marknadsliberalt håll nu om att staten gör för lite. Men när en bra människa drabbas av olycka ska vi inte hjälpa till, för då känns skattebördan för tung för kapitalet. Alla vill ha betalt för risk. Ingen vill riskera något i verkligheten. Patetiskt.
2020-04-04, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är väldigt många som, rätteligen, pratar om psykologins betydelse i nedgång. Men i uppgång så låter det annorlunda. Den svenska bostadsmarknaden lämnade fundamenta för länge sedan. Det som händer nu är besk med nödvändig medicin. Man hoppas, antagligen förgäves, att några lärdomar dras av detta. Vetskapen om att en pandemi skulle komma förr eller senare fanns där. Vetskapen om att en kraftig lågkonjunktur skulle komma, pandemi eller inte, var total. Likväl får vi höra pip och gnäll från marknadsliberalt håll nu om att staten gör för lite. Men när en bra människa drabbas av olycka ska vi inte hjälpa till, för då känns skattebördan för tung för kapitalet. Alla vill ha betalt för risk. Ingen vill riskera något i verkligheten. Patetiskt.

Skulle du kunna visa fundamenta för mig så jag kan få en bild av vad du talar om.
2020-04-04, 22:18
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Skulle du kunna visa fundamenta för mig så jag kan få en bild av vad du talar om.

Absolut. Grafen nedan är småhuspriser, och den är några år gammal. Nu ser det värre ut. Och för lägenheter är det än mer extremt. Bostadspriser har följt löner historiskt. Av den enkla anledningen att det är människors lön som ska betala deras bostäder. Förr eller senare. Men ingen behöver tro på något av detta. Vi kan stämma av om ett år istället.

https://1.bp.blogspot.com/-HVQuylitIE4/WfpADAg1o7I/AAAAAAAAFBY/LrrTgMAWxmYIOTAhTImN5RLPgDEPv7XQgCLcBGAs/s1600/realaSmahuspriser1952-2017k3.PNG
2020-04-05, 00:32
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Absolut. Grafen nedan är småhuspriser, och den är några år gammal. Nu ser det värre ut. Och för lägenheter är det än mer extremt. Bostadspriser har följt löner historiskt. Av den enkla anledningen att det är människors lön som ska betala deras bostäder. Förr eller senare. Men ingen behöver tro på något av detta. Vi kan stämma av om ett år istället.

https://1.bp.blogspot.com/-HVQuylitIE4/WfpADAg1o7I/AAAAAAAAFBY/LrrTgMAWxmYIOTAhTImN5RLPgDEPv7XQgCLcBGAs/s1600/realaSmahuspriser1952-2017k3.PNG

Finansieringskostnaden är en fundamental parameter för "värdet" på en bostad för eget bruk.

Att bolån inte ges alls jämfört med att 100% belåning till 0% ränta amorteringsfritt bundet 30 år ges skulle förskjuta nivån på "fundamenta baserade" priser avsevärt.

Att enbart se på inkomst som fundamenta är alldeles för snävt, även om det givetvis är en viktig parameter.
2020-04-05, 08:30
Medlem
Lyllosar som bor i stora villor med attefall på stora tomten. Tror att förtätningen och hyllandet av trångboddheten kommer att sjunka i kurs efter coronan. Jag tror vi får frukta c19 minst 3 år framåt. Lite skvaller från villaförort i Stockholm.

En vän i villa berättade att många jobbar hemifrån och har inrättat hemmakontor vilket är möjligt i ett stort hus. Det ryktas också att i en villa ligger en av vuxna barnen i karantän på övervåningen pga coronasmitta.

Vännens granne hade hyrt in sig i en grannes attefall för att få arbetsro för distansjobb. Hyresvärdarna är ett läkarpar. Dealen är att han måste flytta ut bums om någon av läkarna får corona och måste isolera sig. Själv har han nu beställt en egen attefallsstuga. Påstod att det var kö.

Alltså detta tror jag. Vi bygger fel igen då vi bygger mest små lägenheter. Efterfrågan kommer att rikta sig mot större lägenheter med möjligt arbetsrum och villor.

Tror att många fått blodad tand för distansjobb efter detta och kommer att försöka jobba hemifrån. Eller hyra något i närheten där de bor.

Arbetsgivarna kommer att se en möjlighet i att skala ner kontorsutrymme. Vid anställningar kommer de att, vid jämbördiga kandidater, välja den som har bra arbetsrum hemma men inga distraherande barn. Hemmafrun/gubben kanske kommer till heders igen för de som har möjlighet.
2020-04-05, 09:56
Medlem
Jag och sambon var på promenad igår, vi gick igenom ett område som är relativt välbärgat.
Dyra villor i en mindre kuststad och nästintill alla har bilar för 200-300k.
Min fundering då gick; Har ekonomin varit så jävla bra så länge att folk kunnat spara ihop till dyra överprisade villor och dessutom en ny bil?
MÅNGA här har nyreggade bilar för många hundratusentals kronor.
Visst, kan köpa leasing, men alla??

Eller:

Har många har lån på villorna och sen tagit lån på dyrare bil när bostaden ökat i värde? Hur stor procent av Sveriges befolkning har gjort på detta viset?

Hur fan har folk råd?? Kom inte dragande med arv, tror inte arven som folk får betalar lyxvillorna längst stranden och i vissa delar av denna staden..
2020-04-05, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Jag och sambon var på promenad igår, vi gick igenom ett område som är relativt välbärgat.
Dyra villor i en mindre kuststad och nästintill alla har bilar för 200-300k.
Min fundering då gick; Har ekonomin varit så jävla bra så länge att folk kunnat spara ihop till dyra överprisade villor och dessutom en ny bil?
MÅNGA här har nyreggade bilar för många hundratusentals kronor.
Visst, kan köpa leasing, men alla??

Eller:

Har många har lån på villorna och sen tagit lån på dyrare bil när bostaden ökat i värde? Hur stor procent av Sveriges befolkning har gjort på detta viset?

Hur fan har folk råd?? Kom inte dragande med arv, tror inte arven som folk får betalar lyxvillorna längst stranden och i vissa delar av denna staden..

Mycket är garanterat lån på bostaden. Bor på en mindre ort där inkomsterna inte är särskilt höga men ser ändå sprillans nya bilar väldigt ofta. Vet folk som tjänar max 30k i månaden som har bil för 500k.

Senaste två åren har jag även börjat se mopedbilar eller vad det heter varje gång jag kör bil.. Kostar tydligen runt 100k. Hur många av dessa tror ni är finansierade av föräldrar mha bostadsbankomaten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in