2020-04-05, 09:52
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Våra siffror går uppåt och där man haft karantän länge går siffrorna neråt. Färre behöver intensivvård. Det är ju intressant.

Det är inte intressant det säger troligen mer om när Covid etablerade sig och hur långt man kommit i förloppet. Såväl Italien som Spanien var tidigare än oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drtengel
I Norge ör det fler unga som smittas och därför lägre dödstal. Man kan inte jämföra länder då alla har olika förrutsättningar.
Det är bara en vanlig influensa där 4 av 5 inte märker något.

Det är inte lätt när man inte förstår statistik?

Det är troligen 1 av 5 som inte märker någonting, enligt siffror från alla andra länder.

Det kan vara så att svenskar är så hjärndöda att det är annorlunda i Sverige, och att 4 av 5 inte märker att de har feber och lunginflammation?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Om Finland:
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Mja. Jag tror att tanken är att försöka förhala smittspridningen så mycket som möjligt så att testkapaciteten, och helst också antikroppstest, hinner i kapp.

Jag tror man är mycket medveten om att folk inte kommer att orka hålla social distansering på hög nivå väldigt länge (också om vi nog är ett folk av enstöringar). Idén är snarare att genom att tidigt klippa så många kontakt-knutpunkter som möjligt (skolan, kollektivtrafik, restauranger, privata fester etc) så hoppas man hålla spridningen möjligast låg initialt. Då hinner man bygga upp testkapacitet (&sjukvård, förhoppningsvis med effektivare behandling), så att man sedan, när man släpper upp en smula, effektivare kan spåra och isolera.

Uppmjukning av restriktionerna (kanske tillåta små uteserveringar, minska på distansarbete?) tror jag kommer i mitten-slutet av sommaren. Just nu verkar många tro att sånt som konserter och muséer skall öppna igen i höst, men i synnerhet det förra är jag ganska skeptisk till. (Såvida vi inte redan i augusti har så mycket antikroppstest OCH en stor mängd som redan utvecklat antikroppar att folk kan dela in sig i "säkra" och "riskabla". Tror inte det kommer att gå riktigt så snabbt.)

Jag kan bara instämma. Min ex-fru och vår son bor och arbetar i Helsingfors. De senaste veckorna har jag tänkt att det kanske var dumt att jag flyttade tillbaka till Sverige efter skilsmässan.
Citera
2020-04-05, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Själv tror jag inte att man överhuvudtaget kan "skydda de gamla och sköra". Hur skulle det gå till?

Givetvis hade det gått att skydda gamla och sköra. Om politikerna och FHM hade tagit i med hårdhandskarna med en gång.

- Minimera antalet hemtjänst-personal per brukare
- Obligatorisk mask på samtlig hemtjänst/äldrevård-personal
- Feberkoll på samtlig hemtjänst/äldrevård-personal. 2 ggr dagligen. Minst.
- Obligatorisk karantän för 70+
- Besöksförbud på samtliga äldreboenden. För 2 månader sedan. Inte som Regeringen; 2 månader för sent.

Osv....

Kommer bli åtskilliga och onödiga tusental döda kommande månaderna.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
Hah, sverige har sammanlagt fler döda än hela skandinavien har tillsammans, och nu visar det sig också att dessa siffror är fifflade med, det handlar troligtvis om dubbelt så många döda än vad den officella siffran säger, detta pga "eftersläpningar"... regimen är alltså i full sving att fiffla med de döda och trotts detta är vi ändå i top vs de andra länderna.

Ska man ta förgivet att de andra länderna också fifflar med dödsifforna eller är det bara sverige som har svårigheter att räkna de döda?
Om hela värden fifflar med antalet döda på samma vis som Sverige betyder det samtidigt att viruset är dubbelt så dödligt. Så låt oss hoppas att det bara är Sverige som fifflar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Så är det säkert men det jag vill peka på är att när det gäller dödssiffror så är det ingen absolut vetenskap.

'absolut vetenskap'? Vad är det enligt dig?
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är inte intressant det säger troligen mer om när Covid etablerade sig och hur långt man kommit i förloppet. Såväl Italien som Spanien var tidigare än oss.
Om du skulle dra till med en killgissning a'la Tegnell:

Kommer de norska och finska siffrorna närma sig de svenska om två veckor per capita?
Citera
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Kan man kolla antal dödsannonser smidigt på något sätt?

Kyrkan hemma var fullbokad ett bra tag framöver
Citera
2020-04-05, 09:54
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Värt att komma ihåg är att dödligheten för inlagda influensapatienter är mycket hög, speciellt för äldre patienter.

https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/s12889-016-3128-4

Ser man till datan över de som ligger i respiratorvård så läggs inte äldre längre i respirator och förmodligen så dokumenteras deras dödsfall inte alls som corona döda.

Äldre skrivs inte ens in på sjukhus längre om man tar et titt på IVA registret
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Scrollar man ner till punkten "Åldersfördelning bland nyinskrivna patienter"
Så ser man att äldreäldre minskar från dag till dag och sjukhusresurserna läggs på personer under 60 i första hand.

Ju lägre denna ålder blir (majoriteten av intagna) desto fler åldringar dör i tysthet utan att registreras på rätt sätt, som corona döda.
Citera
Medlem
Varför används inte SCB statistik över totala antalet döda i Sverige. Finns ju omfattande underlag där man kan jämföra dagens dödstal varje dag med dödstalen förra året eller med medelvärdet över flera år.
Skillnaden om den är positiv kulle ju å kunna skyllas på Corona.
I januari sjönk dödstalen med 3,5% jämfört med jan 2019 men då hade ju Corona inte kommit till Sverige?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Om du läser granntråden om hur det ser ut på sjukhusen så är det ganska stressigt och man aktiverade krisavtalen för anställda.

Man har också aktiverat maximalt antal IVA platser
https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

Men då puckeln är långt ifrån nådd så kommer vården snart slå i kapacitetstaket, det kan vilken idiot som helst se, och människor kommer dö i onödan som hade 20-30 års liv kvar, dom kommer dö i kraftig ångest och ensamma och deras familjer kommer inte få ta farväl av dom.

Ovan är snart även i din stad och kanske gäller dig och din familj.

Man HAR fattat många dåliga beslut i denna krishantering då man varit högmodig, arrogant, senfärdig och generellt "fat cat" i sitt agerande.

Att iallafall se sanningen i vitögat och ta sitt fulla ansvar vore det sista som skulle rädda dom från mitt förakt men det kommer ingen göra
Jadu, väldigt tråkigt med alla som dör men det är viruset som gör det inte sjukvården.
Tror du kraftigt överskattar vilka överlevnadsmöjligheter sjukvården ger mot Covid19, syrgas hjälper långt för de flesta.

Hamnar man på IVA är det liten chans man kommer ut.
https://www.nsk.se/2020/04/03/20-nya-iva-platser-om-dagen-i-stockholm/
Citera
2020-04-05, 09:55
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"De gamla och sköra ska skyddas så mycket det bara går, men det är precis tvärtom med de unga som inte påverkas lika mycket av coronaviruset, enligt smittskyddsläkaren.

Det vore jättebra om yngre människor hyfsat snabbt, men i lugn och ro, gick igenom den här infektionen och blev immuna. Vårt mål är att långsamt bygga upp en immunitet i befolkningen så att smittan inte ska sprida sig så snabbt, säger Anders Nystedt."
Detta är, och måste vara, strategin. Men eftersom det finns gott hopp om att tillförlitlig antikroppstester kommer att bli tillgängliga inom veckor eller månader så finns det också goda skäl att försöka skjuta upp epidemin till dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in