2020-04-05, 09:04
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag begriper inte hur krogarna och barerna kan få vara öppna. Det handlar ju inte "bara" om luftsmittan, utan även om att det kan ha kommit virus i maten, på besticken, på tallrikarna, på glasen... Jag skulle inte KUNNA äta eller dricka någonting ute på lokal nu. Det skulle inte vara något nöje, man skulle bara fundera över vad kocken - eller servitrisen - eller den som plockade ur diskmaskinen - hade på händerna. Eller vad som droppade ur näsan på dem. Otroligt ofräscht.

Då ska du inte gå ut på lokal men jag har svårt att förstå varför din rädsla ska påverka mitt liv.
Citera
2020-04-05, 09:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Men siffrorna för Frankrike och Storbritannien kan inte vara fel va?
Hej dubbla måttstockar !

Skönt att vi har en expertmyndighet i FHM som tar eftertänksamma och planerade beslut.
Tänk om räddhararna och logikföraktarna här på flashback hade fått bestämma... Huuu..

Precis som de som satt i kontrollrummet i Tjernobyl?

Covid orsakar lätt en härdsmälta då det växer explosionsartat o styrstavarna tar 3 veckor att få ner.

Nä, att tro man kan kontrollera covid som Tengele tror är dömt att misslyckas
Citera
2020-04-05, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
AT är en miljon gånger smartare och uppriktigare än den högerextrema fårskock som bräker ut sitt hat i denna tråd. Det mest patetiska är nog att dessa fårskallar längtar efter en "stark ledare som pekar med hela handen", samtidigt som de tycks tro att AT är en diktator på FHM.

Denna högerextrema fårskock på flashback är, givetvis, helt fixerade av "vad alla andra länder gör", utan att dessa högerextrema fårskallar har förmåga att reflektera över om olika beslut är rationella. Nej, "man skall, förstås, göra som alla andra". Gör alla andra Hitlerhälsning "så måste det vara rätt". Gillar en miljon flugor skit "så måste det vara gott".

Dessa sk. "Nationalister" är ständigt sysselsatta med att förtala Sverige och svenskarna. Dessa sk. "Patrioter" verkar ha en pervers längtan efter att en katastrof, verkligen, skall drabba Sverige,, så det sker en systemkollaps.

Sanningen om hur Sverige och svenskarna klarat denna covid-19 kris kommer vi inte att veta förrän denna pandemi blåst över. Kanske inte ens om ett halvår, då de sammanlagda samhälleliga effekterna, och inte minst folkhälsoeffekterna av coronapandemin kan ta 4 till 5 år innan de visat sig. Så tänker i alla fall Generaldirektören för FHM, och det gör han klokt i!

Hoppas inte jag akte ratt in i den 'hogerextrema farskocken' per automatik har .

Jag tror man far slappa lite med vanster/hoger och agendor hit o dit nar det galler att forsoka rona ut vad chinos-byxan Tegnell o resten av varlden gor o inte gor.
Jag tror det ar ytterst fa som vill att en katastrof ska drabba Sverige. Inte vill jag det i alla fall. Men som manga andra, tycker jag det ar ytterst markligt att en man i Chinos-byxan Tegnells roll och med hans utbildning, att man kan ha haft sa otroligt mycket fel under sapass kort tid, i en fraga och pandemi som ar det varsta som drabbat varlden pa 100 ar.
Det tycker jag nog man kan fa tycka, oavsett om man sympatiserar med 'Djimmie' eller 'Svetsar-Steffe' eller nagonstans mittimellan.

Pa ditt inlagg later det som du per automatik redan har talat om for oss andra, att Chinos-byxan har ratt, kommer att fa ratt och att det verkligen kommer visa sig att han fick ratt.
Jag tror nog det ar manga som fortfarande hoppas och tror det, samt ratt sa manga som tror det.
Daremot ar det ju sa att valdigt manga andra kan se ett 'litet annat monster' , vilket bland annat kurvan som alltid ar plan enligt Chinos-byxan, att man nu ser att dodstalet faktiskt ar typ dubbelt sa hogt som man sagt innan och ungefar 200 andra saker.

Det fina med en demokrati ar att alla far tycka och tanka som de behagar. I alla fall i teorin. I Sverige ar det ju sa att om man inte har 'ratt asikter' enligt twitter-eliten och MSM, sa ar du antingen rasist eller nagot annat som inte ar bra for samhallet.
Jag ar inte hoger-extrem men jag kan se att sa ar fallet.

Nu tycker jag vi haller tummarna for att Anders har lyckats plana ut kurvan och allt kan forklaras nasta vecka nar han kommer tillbaks. Forst ska det vara helgledigt saklart, i en pandemi.
Citera
2020-04-05, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
After ski med visselpipor som går runt bland gästerna är knappast ett beteende som är att rekommendera. Men det är knappast ett normalt beteende men att gå ut på lokal med iaktagande av social distansering har ingen kunnat påvisa vara en väsentlig smittspridning. Om trettioåringen i övrigt följer rekommendationerna så har jag svårt att se problemet.

Jag har inga problem att se problemet och jag tror det kommer att bli tydligt på sjukhusen i Sverige mycket snart att vår hantering är just ett problem.
Citera
2020-04-05, 09:06
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Inte viruset, men svenskarna gör skillnad. Så länge det är somalier som dör kommer min granne fortsätta skratta och säga att allt är lugnt. Om hennes egen mamma smittas vet jag inte om hon fortsätter skratta..?
Jag måste säga att mina grannar visserligen noterar att det är stockholmare och inte kronobergare som drabbats hittills. Men de varken skrattar eller säger att allt är lugnt. Snarare verkar de mena att det är de oförsiktiga storstadsborna som nu får sitt straff, och så blir de än mera försiktiga själva.
Citera
2020-04-05, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Respekt till Sverige att de reviderar.

Det har italien och Kina aldrig gjort!

Hur vet du det? Varför skulle Italien inte revidera? Varför skulle andra länder inte ha samma problematik/upptäckt ’nya’ dödsfall som kan kopplas till coronan, och reviderat dess siffror?

Frankrike tex rapporterade ju en rekordsiffra häromdagen, pga just reviderade siffror. Är väl bara det att vi inte har nån större insikt i andra länders förehavanden om precis allt som rör coronan.

Italien har ju varit väldigt öppna, transparenta, vädjande och höjt ett varningens finger till andra länder (milt uttryckt), så varför skulle de inte ha korrekta siffror.

Typiskt svenskt att tro att vi är de första och enda som börjat rapportera så.. vi har ju inte direkt varit först ut med så mycket annat, om man säger så.

Kina dock, det en annan femma, litar inte på nåt som kommer därifrån, varken varor, tjänster eller siffror.
Citera
2020-04-05, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite om hur FHM:s mörkning går till med hjälp av statstelevisionen:
Karl-Johan Wattsgård

FHM PRESENTERAR AVTAGANDE DÖDSFALL OCH MÖRKAR
1. FHM publicerar dödsfall dagligen i ett excelark.
2. De offentliggör denna data i grafer i PPT som SVT sedan visar på teven för svenska folket, där antalet dödsfall sjunker från peak fem dagar bakåt
3. Successivt ändrar FHM historiska data retroaktivt, lägger till dödsfall
4. Nästa gång data redovisas visar man inte deltat från förra publikationen
5. Tidigare excelark finns inte på hemsidan och FHM påstår de inte finns öht när kompis begär ut dem
Genom lagg i inrapportering och sättet FHM publicerar information visar de konstant en graf med minskande dödsfall när utvecklingen i själva verket är exponentiellt stigande. De gör sitt bästa att dölja detta för insatta personer som hör av sig.
Fullständigt vanvett.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2948401788559517&id=10000 1691745126

Ja dom mörkar.

Syftet till det är för att inte skapa oro eller panik.

Det är tråkigt att dom gör så för dels så har deras glättiga syn på coronaviruset gjort att ingen tar detta på allvar och dels så är förtroendet urholkat.

Samma dag står ju Löfven och tittar allvarligt in i kameran och säger att tusentals kommer dö.

Och Anders Tegnell säger efter att det vet vi inte varför han sa, vi har inga såna uppgifyter.
Citera
2020-04-05, 09:08
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag kan se det som att man inte vill säga som det är. Har bestämt mig för att så är det.
Litar inte på någon/ något.

Det är en möjlighet men är det inte jävligt dumt att ens uppdatera dom reviderade siffrorna i så fall? Jag hade fattat om man bara inte la in det i systemet.. Men nu lägger man alltså in reviderade siffror men man räknar bara inte med det i total.. Alltså gör man inte en fuling där man mörkar helt men man gör heller inte rätt för sig och publicerar en uppdaterad total med alla siffror man har..

Det är bara inte logiskt helt enkelt, antingen borde man göra det ena eller det andra :P
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Apropå eftersläpande siffror. Jag kunde acceptera detta om detta var något som FOHM gick ut med, om de hade varit transparenta hela tiden. Men detta är något som kommit fram vid en undersökning av TT och det var ju uppenbart att AT kände till detta. Men om det är så självklart och normalt varför är man inte öppen med det från början. Vi hade inte vetat detta om det inte var för TT, det gör det mer suspekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Fel.

Detsamma kan sägas om de flesta andra länder isåfall. Foliehatten aside, ser du något skäl till varför endast Sverige skulle ha lågt rapporterade siffror?
Ja att Sverige testar mindre än andra länder. Samt politiker och myndigheter som bara är rädda för att folket skall få panik.De lastar över allt ansvar på individen samtidigt som man försöker bagatellusera hela saken.
Alla högre chefer i Sverige är tillsatta på politiska meriter och åsiktstaket är lågt.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag har inga problem att se problemet och jag tror det kommer att bli tydligt på sjukhusen i Sverige mycket snart att vår hantering är just ett problem.

Men hur ska det gå till om folk ger fan i att besöka äldre.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Vad är orsaken till att dom inte rapporterar in eftersläpningen i den officiella total-siffran?

Jag kan förstå att det sker eftersläpningar men varför lägger man inte bara ihop siffrorna från alla dagar i den nya siffran som publiceras varje dag? Är inte det rätt konstigt..?

"Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på."

En möjlig orsak är att det då blir svårare att prata om kurvor.

Tyvärr är det väl ändå så att deras graf havererat eftersom de dagliga siffrorna inte verkar betyda så mycket. Förmågan att rapportera kan säkert variera varje dag - även från samma källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in