2020-04-05, 08:57
Medlem
Alvaros avatar
Vad är orsaken till att dom inte rapporterar in eftersläpningen i den officiella total-siffran?

Jag kan förstå att det sker eftersläpningar men varför lägger man inte bara ihop siffrorna från alla dagar i den nya siffran som publiceras varje dag? Är inte det rätt konstigt..?

"Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på."
Citera
2020-04-05, 08:58
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Orkar självklart inte läsa hela denna tråd (om det ens går) men det jag undrar är:

Det dör ca 250 personer dagen i Sverige i normala fall och nu dör ca 50 extra. I Italien dör ca 800 vilket är väldigt få mot de normala dösfallen, så var är egentligen problemet? Skulle det öka exponentiellt förstår jag men det verkar det ju inte göra
har du inte förstått att det ökar exponentiell föreslår jag att du slutar skriva och läsa denna tråd. Du är helt enkelt för dum för att förstå vad som skrivs här....sorry denna tråd är helt enkelt för vuxna mogna människor.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det enda munskydd jag har är ett som Jula sålde förr i tiden, en halvmask med p3 filter, skulle den hjälpa nått? Fabrikat msa

Den har ju ventil som öppnas vid utandning, så den skyddar ju inte andra om jag är smittad....
https://www.jula.se/catalog/klader-o...lvmask-906032/

Filter
https://www.jula.se/catalog/klader-o...filter-906033/

Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Självklart hjälper den. Jag tror ventilen dämpar luftströmmen ändå

What is important is that:
Everyone needs to do what they can to prevent themselves from getting infected and by preventing themselves from getting infected and taking those measures will prevent the onward transmission to someone else who can perhaps be more vulnerable.
- Maria van Kerkhove

Det svåra med covid-19 är ju att veta om man haft det, men även "moderate symptoms" innefattar att man har lunginflammation, du vet ju själv om du nån vecka varit förkyld med torrhosta och någon sorts feber,

visst gör en sån mask nytta.
Citera
Medlem
IntelligentZombies avatar
Lite irriterande att statistiken över antalet döda släpar efter. Hoppas dom kan komma ikapp någon gång så man får aktuella siffror. Siffran verkar alltså vara ganska mycket högre än man först rapporterat.

Från Aftonbladet:
Citat:
Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124.
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/

Kan vara ca 750 döda i Sverige.

Jag besökte en sjukvårdsinrättning igår och blev positivt överraskad av säkerheten men minska lilla misstag kan få konsekvenser. Har aldrig besökt en läkare som man tydligt märker inte vill komma nära en.
Citera
Medlem
Rigbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Tegnell passar bra i mallen, han agerar först när utvecklingen är ett faktum. Vill inte agera på icke säkerställda uppgifter även om oddsen är att chansen är stor att de är rätt och de rimligen inte är katastrofalt om man agerar på det och det inte stämmer.

Sant. Han påminner mig om tidsoptimister som inte känner sig försenade förrän det är ungefär tre och en halv minut sedan mötet började och de står i hallen och knyter skorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Provade sy en mask av dammsugarpåsar, tyg, lite elkabel o gummiband. Blir helt ok.

Glöm inte glasögon så inte får saliv i ögonen. Använd täckande glasögon, exempel skytteglasögon.

Jag har ett par tunna handskar jag förvarar på min mc som jag bara använder när går i affärer. De får virus på sig av kortläsarna i butikerna. Knappsatsen där är en enorm smittspridare.
Citera
2020-04-05, 08:59
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Orkar självklart inte läsa hela denna tråd (om det ens går) men det jag undrar är:

Det dör ca 250 personer dagen i Sverige i normala fall och nu dör ca 50 extra. I Italien dör ca 800 vilket är väldigt få mot de normala dösfallen, så var är egentligen problemet? Skulle det öka exponentiellt förstår jag men det verkar det ju inte göra
Problemet är just din sista mening.
I Sverige är ökningen ännu så länge exponentiell. Antalet döda fördubblas oftare än en gång i veckan.

I Italien och Spanien är ökningen inte längre exponentiell. Antalet döda är nu ungefär lika stort från vecka till vecka. Det har de lyckats med till priset av en kraftig kvaddning av samhällsekonomin. I Italien har människor fog för att frukta att få svälta.
Citera
2020-04-05, 08:59
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
har du inte förstått att det ökar exponentiell föreslår jag att du slutar skriva och läsa denna tråd. Du är helt enkelt för dum för att förstå vad som skrivs här....sorry denna tråd är helt enkelt för vuxna mogna människor.

Finns tyvärr många vuxna som inte förstår exponentiell tillväxt, "ränta-på-ränta" till exempel.
Citera
2020-04-05, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Kan inte mer än att hålla med, men jag bor i Schweiz sedan många år. Svenskarna har också vaggats in i statens trygga famn och arbetat bort överlevnadsinstinkten. "Det smittar inte mig, jag skall bara åka buss till jobbet". Om föräldrar inte ens klarar av att hålla sina barn från skolan... ja då finns det inget kvar.
Det som jag finner mycket märkligt är att föräldrar i riskgrupp inte har hållit sina barn hemma. De tror att skolplikten bara handlar om att skicka barnen till skolan men missar helt att skolan är skyldig att ansvara för en trygg och säker situation för barnen. Vem bryr sig om skolan bråkar och gör en anmälan till soc när man har en kronisk lungsjukdom och kan dö Om man blir smittad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Den tragiska sanningen är att FB haft mer rätt än FHM...
Håller med har följt tråden sedan start i jan. Skrivs mycket skit men sållar man finns massor av guldkorn för att få fakta. FHM skulle ha läst här.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Det är inte orimligt. https://www.svd.se/nya-uppgifter-visar-hogre-dodstal

Absolut inte. Men det gäller många länder att man kan ha underskattade eller inaktuella siffror. Vid jämförelser är det viktigt att man jämför äpplen med äpplen. Skribenten jag svarade ville dubbla Sveriges siffror, och jämföra med andra länder där samma spekulationer finns, utan att korrigera deras. Då blir det fel.

Ifrågasätter inte alls TT- artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in