Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag vet inte så mycket om Finlands strategi. Vad är det som är bra? Jag googlade, men de verkar ju ha lågstadiet och förskolor öppna?
Inte riktigt. Förskola/dagis och åk 1-3 är öppet för de som absolut behöver det - alla uppmanas att inte föra barnen till skolan. I snitt tror jag det är nånstans just över 10% av barnen i åk 1-3 som går till skolan (läste just att i Sibbo, grannkommunen österom Helsingfors är det 1%).
Dagis tror jag kan ha så mycket som 20% av barnen på plats åtminstone på vissa orter.
All utbildning sker på distans (inkluderar faktiskt också litet verksamhet i åtminstone en del förskolor/dagisar)
Endel kommuner har ordnat med skolmat också för de som inte är i skolan, på litet olika sätt. Utdelning av lunchpaket 1-2 ggr i veckan verkar vara det vanligaste, helst vill man att föräldrarna hämtar, inte barnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
De begränsar public gathering till 10 istället för 50, men hur många enskilda gatherings hamnar egentligen där emellan?
Alla restauranger, bibliotek och teatrar är stängda. Det är inget velande om att ställa in bröllop eller födelsedagskalas, inget "fundera om det är vettigt".
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
De har någon form av avspärrning, med oklart vad det faktiskt skulle bidra med.
Landskapet Nyland, mellersta delen av sydkusten, där befolkningstätheten är högst och flest antal smittade hittills påträffats. Det är tillåtet att korsa landskapsgränsen om man har en god orsak, t.ex. arbete. Att åka till sommarstugan eller för att träffa mamma är inte en god orsak. I en frågestund med polisen så räckte det inte heller att man har sommardäcken på andra sidan gränsen.
Man får dock alltid resa över gränsen tillbaka till hemorten (många studerande t.ex.).
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag tycker det känns som att Finland också är ganska milda, har jag fel?
Nej, jag håller med dig, det är väldigt milt i jämförelse med många europeiska länder. Inga utegångsförbud, butiker får hålla öppet som vanligt (men många är stängda).
Sedan så finns det ju åtgärder som inte är av lockdown-karaktär. Till exempel att alla inom hemvården och åldringsvården skall bära munskydd, och att riskgrupperna skall ha kontakt med så få som möjligt (dvs samma hemvårdare hela tiden). Det är också totalt besöksförbud på alla sjukhus och åldringsboenden.
Företagare har fått rätt till lägsta arbetslöshetsstöd, frilansers likaså. Diverse andra stöd också till företag, med fokus på småföretag (kommer bli kaos där).
En mycket glädjande sak är att många stora hyresvärdar gått ut och givit hyresfritt/sänkt hyra/långa betalningstider (2-3 år) för isynnerhet restauranger och caféer.