2020-04-04, 23:30
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
med 1 miljon bekräftade fall, och antagligen hundratals miljoner fall egentligen, så är det inte så konstigt att ett barn med covid-19 i kroppen avlider. Tyvärr.

Det kommer bli många fler liknande fall. Ju mer man låter smittan flöda desto fler.
Citera
2020-04-04, 23:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Det är nog en ganska stor skillnad på fylla och sjukdom. Fylla vill man ha, slagsmål är en biprodukt, slagg. Men vem fan vill ha covid19?
Jo men det är inte så enkelt som att bara kopiera metoder från länder som man nog själv inte skulle vilja leva i.
Citera
2020-04-04, 23:31
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vet inte så mycket om Finlands strategi. Vad är det som är bra? Jag googlade, men de verkar ju ha lågstadiet och förskolor öppna?
Inte riktigt. Förskola/dagis och åk 1-3 är öppet för de som absolut behöver det - alla uppmanas att inte föra barnen till skolan. I snitt tror jag det är nånstans just över 10% av barnen i åk 1-3 som går till skolan (läste just att i Sibbo, grannkommunen österom Helsingfors är det 1%).

Dagis tror jag kan ha så mycket som 20% av barnen på plats åtminstone på vissa orter.

All utbildning sker på distans (inkluderar faktiskt också litet verksamhet i åtminstone en del förskolor/dagisar)
Endel kommuner har ordnat med skolmat också för de som inte är i skolan, på litet olika sätt. Utdelning av lunchpaket 1-2 ggr i veckan verkar vara det vanligaste, helst vill man att föräldrarna hämtar, inte barnen.
Citat:
De begränsar public gathering till 10 istället för 50, men hur många enskilda gatherings hamnar egentligen där emellan?
Alla restauranger, bibliotek och teatrar är stängda. Det är inget velande om att ställa in bröllop eller födelsedagskalas, inget "fundera om det är vettigt".
Citat:
De har någon form av avspärrning, med oklart vad det faktiskt skulle bidra med.
Landskapet Nyland, mellersta delen av sydkusten, där befolkningstätheten är högst och flest antal smittade hittills påträffats. Det är tillåtet att korsa landskapsgränsen om man har en god orsak, t.ex. arbete. Att åka till sommarstugan eller för att träffa mamma är inte en god orsak. I en frågestund med polisen så räckte det inte heller att man har sommardäcken på andra sidan gränsen.
Man får dock alltid resa över gränsen tillbaka till hemorten (många studerande t.ex.).
Citat:
Jag tycker det känns som att Finland också är ganska milda, har jag fel?

Nej, jag håller med dig, det är väldigt milt i jämförelse med många europeiska länder. Inga utegångsförbud, butiker får hålla öppet som vanligt (men många är stängda).

Sedan så finns det ju åtgärder som inte är av lockdown-karaktär. Till exempel att alla inom hemvården och åldringsvården skall bära munskydd, och att riskgrupperna skall ha kontakt med så få som möjligt (dvs samma hemvårdare hela tiden). Det är också totalt besöksförbud på alla sjukhus och åldringsboenden.

Företagare har fått rätt till lägsta arbetslöshetsstöd, frilansers likaså. Diverse andra stöd också till företag, med fokus på småföretag (kommer bli kaos där).
En mycket glädjande sak är att många stora hyresvärdar gått ut och givit hyresfritt/sänkt hyra/långa betalningstider (2-3 år) för isynnerhet restauranger och caféer.
Citera
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Detta bevisar att...vad?

Att de som lobbar emot en stängning bryr sig mer om ekonomin och sin bekvämlighet än att folk dör.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej men det är ganska givet. Om det inte var ett skitvirus som det här. Folk kommer leva 10 år till om de jävla kineserna inte käkade fladermöss. Så är det. Om någon när och kär dör här kommer jag på egen hand anfalla Kina.

Nej så är det inte. Jag uppskattar att mer än 80 % av de som dör ändå skulle dött inom 12 månader. Det är det man kommer att se när dödssiffrorna för 2020 jämförs med genomsnittet 90000.
Citera
Medlem
Bara 15 döda i Sverige idag enligt Worldometer. Kan det verkligen stämma?
Citera
2020-04-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha ja och de sitter fortfarande idioter här och försvarar dr tegnell.

Spara deras namn o inlägg. Om en vecka lär de Anders Tegnell fans försvinna. Då kan det vara bra att ha deras idiotismer sparade.

Jag iaf är med i vissa FB grupper och tar screencopys.

Det här är historisk. Hur dumma folk kan vara? Hur barnsligt köper de allt vad makthavarna och ledande tjänsteman matar dem?
Citera
2020-04-04, 23:32
Medlem
Citat:
Mm, ok. Det är lite oklart för mig hur det skulle hjälpa Sverige att sätta upp en beväpnad gräns mot Norge och Finland. Det gör inte så mycket om vi byter coronasmittade med varandra, när vardera land ändå har hundratusentals smittade.

Finlands linje är nog relativ hård. Skolorna stängde ner redan för några veckor sedan och kommer att hållas stängda åtminstone framtill mitten av maj. Endast skolbarn i klass 1 - 3 med föräldrar i sk viktiga yrken för samhället får gå i skolan, samt specialbarn. Nylands landskap är stängt för övriga Finland, samt ut och in resor till landet är i princip förbjudet. Skidanläggningar har stängts ner och restauranger, barer och caféer detsamma, endast take away är tillåtet.
Beredskapslagren öppnades för en tid sedan. Nu är det gränsen mellan Finland och Sverige som är på tapeten och det är endast vissa politiker som inte vågar "förstöra" relationen med Sverige som är tveksamma till stängning. Folket är för stängning enligt de kommentarer jag läst. Det är främst för att man vill skydda sig för Sveriges förvånansvärt slapphänta agerande då det gäller att förhindra spridningen av viruset. Jag känner mig tryggare på finsk mark för tillfället. Vem vet hur framtiden ser ut och vilken lösning som var den bästa. Men för mig känns det klokt att förhindra spridningen så att sjukvården klarar av att ge god vård till de som insjuknat, vilket var framförallt orsaken till att Nyland stängdes ner.
Citera
2020-04-04, 23:33
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Att du gör politik av något som dödar oavsett politisk åskådning. Tror vissa att censuren av gårdagens program är något som staten gjort så är det viktigare att poängtera det än att vi tillsammans försöker göra något åt de som inte tar detta på allvar. Som sagt, igår såg det ut som du käkat karbonpapper i en vecka och började rapa okontrollerat. Totalt onödigt enigt mig.

Right. Lustigt att du inte sade till en endaste foliehatt då, som verkligen tuggade fradga och ylade.
Men däremot den som försökte förklara för dem att det inte var politiskt motiverad mörkning a la Nordkorea som pågick. Vill minnas att jag dessutom sett dig ge uttryck för politiska åskådningar mer än en gång. Men det är ok så länge man är på rätt sida förstås.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finnjefvel
Spara deras namn o inlägg. Om en vecka lär de Anders Tegnell fans försvinna. Då kan det vara bra att ha deras idiotismer sparade.

Jag iaf är med i vissa FB grupper och tar screencopys.

Det här är historisk. Hur dumma folk kan vara? Hur barnsligt köper de allt vad makthavarna och ledande tjänsteman matar dem?
Ja de är förmodligen maxbelånade och tillhör den typen som tar självmord på grund av förlorat jobb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja så jag hoppas de drabbar dig med ditt jävla flockimmunitet tänk.

Jag tror flockimmunitet är det enda som kommer fungera. Men om jag har fel hoppas jag ändå ingen 5-åring dör.

Jävla pucko. Viktigast för dig är att du överlever och i andra hand att du får rätt. Vidriga människa.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är mycket felaktigheter som förts fram rörande detta virus. Inte minst från vår svenska Folkhälsomyndighet, vilket är anmärkningsvärt i sig.

De har haft fel om så mycket. Både hur smittan sprids, var den sprids och att barn inte smittar. De har fortfarande felaktiga riktlinjer på sin hemsida. De säger att man bara behöver vara hemma om man uppvisar symtom, vilket inte stämmer. Man är smittsam långt efter och det visade sig ju med patient 1. Kvinnan i Jönköping. Man borde känt till det här redan i januari. Sedan har vi alla som inte visar symtom, men ändå smittar. Gud vet om man själv är smittad utan att veta om det.

Den här kinesen som åkte buss och spred smittan. Han har varit känd länge. Han satt i bussen och andades och spred smittan 4,5 meter. Sen andades folk in SARS-CoV-2 en halvtimme efter han klev av bussen. Redan för två månader sedan fattade kineserna att folk troligtvis sprider den här smittan utan att den som sprider SARS-CoV-2 känner sig sjuk. Det finns en källa här i inlägget:

Citat:
The possibility that, unlike Sars, people can pass on the virus before they appear to be ill is very alarming to public health experts.

https://www.theguardian.com/science/2020/jan/26/china-bans-long-distance-buses-from-entering-three-cities-to-contain-coronavirus-spread this article is more than two month old

Citat:
Scientists studied one man in China who passed the virus to 13 people in total. On the bus, germs jumped as far as 4.5 metres to other travellers. It lingered in the air for up to 30 mins, after the original man had got off the bus

A man infected with coronavirus spread the virus to nine other people on his bus, raising fears the killer infection can jump between people far easier than initially thought in confined places.

A study found two victims sitting 4.5 metres (14.7ft) away from the man were later diagnosed, which is four times what is considered a 'safe distance' to stand near an COVID-19 patient.

dailymail mailonline
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8094933/How-one-man-spread-coronavirus-NINE-people-bus.html 10 March 2020
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in