2020-04-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Elgiganten har en tjänst som kostar några hundringar där de ställer in ljud och bild så att det bli allra bäst(enligt dem).
Men vem köper den tjänsten? De som ställer in tvn vet inte hur mitt rum där jag ska ha den är utformat eller hur ljusinsläpp osv är.
De vet inte heller på vilket avstånd den kommer stå. De frågar inte heller om man tänker koppla in ett hemmabio-system.

Vem betalar för denna "kalibrering"? Vem går på det? Varför ställer man inte in den själv hemma på 10 minuter tills man är nöjd?

Varför betalar folk för detta och vilka gör det? Det är ju inte en superAI-dator de ska pilla med precis?
Detta känns som en semi-scam. Alltså helt lagligt, men helt onödigt och marknadsförs som om det vore det självklara och bästa.

Min morsa (och förmodligen väldigt många andra personers morsor) är en sån person som skulle kunna betala för en sån tjänst, hon är så oteknisk att hon inte vet hur man går in på Start-menyn på en dator för att stänga av den...
Tur för henne dock att hon har barn som kan hjälpa henne med såna saker men i annat fall skulle hon absolut kunna betala för en sån tjänst.

Det finns enormt många otekniska människor därute som inte har några vänner/familj som kan hjälpa dem med såna här saker
Citera
2020-04-04, 17:17
Medlem
Rysk-Bots avatar
Bra fråga. Säljarna ser alltid lite sura ut när de inte lyckas sälja in denna låtsastjänst hahaha
Citera
2020-04-04, 17:21
Medlem
hippilis avatar
Om jag skulle få för mej att skaffa en teve så får dom gärna trixa med att den är inställd och klar. Lackerar hellre en bil än och krånglar med en tråkig teve!
Citera
2020-04-04, 18:37
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Jag skulle lätt köpa den tjänsten. Jag har ingen hiss. Jag bor på tredje våningen.

Ringer mig utanför porten, jag öppnar från lägenheten. De konkar upp den tre våningar utan hiss. Jag öppnar min lägenhetsdörr, de går in, ställer den på TV-bänken, fixar alla kablar och allt det som krävs. Perfekt klart.

Desto äldre jag blir desto mer uppskattar jag tjänster som gör mitt liv enklare. Skiter egentligen att det är ett överpris för tjänsten om jag köper en TV för 12 000 som jag gjorde senast. Visst om jag var 18 bast och levde på en tight budget och köpte en billig TV skulle jag inte bruka tjänsten. Men pengarna för tjänsten påverkar mig inte särskilt mycket ekonomiskt och jag får en bra upplevelse. Vad är det att gnälla eller vara bitter över?

Det är en jättebra tjänst för de som vill ha det och vissa målgrupper brukar inte tjänsten.
Citera
2020-04-04, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Jag skulle lätt köpa den tjänsten. Jag har ingen hiss. Jag bor på tredje våningen.

Ringer mig utanför porten, jag öppnar från lägenheten. De konkar upp den tre våningar utan hiss. Jag öppnar min lägenhetsdörr, de går in, ställer den på TV-bänken, fixar alla kablar och allt det som krävs. Perfekt klart.

Desto äldre jag blir desto mer uppskattar jag tjänster som gör mitt liv enklare. Skiter egentligen att det är ett överpris för tjänsten om jag köper en TV för 12 000 som jag gjorde senast. Visst om jag var 18 bast och levde på en tight budget och köpte en billig TV skulle jag inte bruka tjänsten. Men pengarna för tjänsten påverkar mig inte särskilt mycket ekonomiskt och jag får en bra upplevelse. Vad är det att gnälla eller vara bitter över?

Det är en jättebra tjänst för de som vill ha det och vissa målgrupper brukar inte tjänsten.

Du har nog inte förstått vilken tjänst det handlar om. Jag tror inte att den utförs i ditt hem.
Citera
2020-04-04, 21:35
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Du har nog inte förstått vilken tjänst det handlar om. Jag tror inte att den utförs i ditt hem.
Handlar det inte om installlation att de bär in den och installerar allt?
Citera
2020-04-04, 21:50
Medlem
Citat:
Handlar det inte om installlation att de bär in den och installerar allt?
Folk pratar om att de ställer in färg och ljusstyrka och massa annat jag inte förstår mig på för att bilden ska bli så bra som möjligt. Detta gör de i affären. Ska man tro det andra skriver så här så räcker det inte med några standardinställningar från fabrik då varje tv är unik och ska man optimera just den.
Citera
2020-04-04, 22:01
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Folk pratar om att de ställer in färg och ljusstyrka och massa annat jag inte förstår mig på för att bilden ska bli så bra som möjligt. Detta gör de i affären. Ska man tro det andra skriver så här så räcker det inte med några standardinställningar från fabrik då varje tv är unik och ska man optimera just den.
Jaha läste rubriken slarvigt. Men det är knappast något utbrett fenomen?
Citera
2020-04-04, 22:11
Medlem
Citat:
Jaha läste rubriken slarvigt. Men det är knappast något utbrett fenomen?
De brukar försöka sälja sin fina tjänst samtidigt som de säljer tvn. Samma som att de alltid försökte få en att ta försäkring när man köpte mobil tidigare. Jag har alltid utgått ifrån att det är rent båg.
Den typer av säljare brukar vara så oärliga så det är fånigt. Får folk att köpa till något meningslöst för någon tusenlapp för att de själva ska tjäna några tior i provision.
Har de en billig tv på annons brukar de ställa in bilden så den är för vit och ser sämre ut jämte en där de får bättre provision.
Citera
2020-04-04, 22:52
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vet du vad, jag ska forska lite närmare i det där. Det låter lite foliehattigt. Säger inte att det inte händer, säger bara att jag inte tror att alla dumburkar som säljs kalibrerade är demo-ex eller återköpta.

Var på Elgiganten här om dagen, där står 4 st tv-apparater och väntar på utlämning. Två har tejp som är icke original.

Det står en kille i 25-30 år ålder före och ska hämta ut sin Philips tv och frågar då varför kartongen är bruten. Svararen han får är:

Vi har uppdaterat de. Till senaste mjukvaran och gjort bättre inställningar för bilden. Det är värt 995 kr som du får gratis för någon som inte hämtat ut sin tv. Vi hade tyvärr ingen annan tv kvar så du får denna för samma pris.

Tänkte då exakt samma sak denna öppna och sen återköpt.
Citera
2020-04-04, 23:16
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Man kalibrerar ju utifrån panelen, inte utifrån rummet. Jag råkar jobba med att bland annat installera folks TV-apparater och även om vi inte jobbar direkt mot Elgiganten, så vitt jag vet, så märker jag klart och tydlig skillnad i bilden på en TV som har kalibrerats och en som inte har det.
Hur gör man för att kalibrera?
Citera
2020-04-05, 00:10
Medlem
TheKnowers avatar
Kan rekommendera att gå in på https://www.rtings.com/tv/reviews , sedan klicka på "Settings" bakom den TV modell man har. Kan ej bli enklare.
Blir man inte helt nöjd så är det bara att ändra lite själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in