2020-04-26, 22:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Den så kallade kalibreringen är försäljarens provision. Åkte själv på detta i januari. TVn kostade 4990kr men 6499kr med kalibrering. Funderade över detta ett tag och kom fram till att jag nog själv kan kalibrera TVn och bespara mig runt 1500 spänn.

Försäljaren sa då att jag inte kunde se på sport om jag inte valde kalibrering, jag skrattade och sa att jag aldrig ser på sport. Såg hur förbannad han blev.

När jag hämtade ut apparaten på lagret så sa lagerpersonalen att jag hade tur eftersom alla apparater redan var kalibrerade. Med andra ord försökte försäljaren lura mig på 1500kr.
Den jävla säljaren måste ju vara skallskadad. Alla TV apparater som säljs idag har ett bildläge som heter just sport, de har även, bio, spel, standard m fl. Idioten försökte bara blåsa dig.

Köpte själv en TV för ett tag sen, okaklibrerad såklart. Har inte haft några problem att ställa in bilden på den. Man kan göra lite olika för att nå dit man man vill, som att korrigera de befintliga lägena som är 95% bra, sen finlirar man bara lite, sparar och då är det klart. Sen använder jag olika lägen för olika saker. Ska man kalibrera så ska man inte låta Elgiganten göra det i alla fall, då ska man ta hem ett proffs i så fall.
Citera
2020-04-26, 22:32
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hur gör man för att kalibrera?
Det vet jag inte, jag bara installerar skiten. Kalibrering utförs innan jag kommer in i bilden (höhö).
Citera
2021-01-02, 14:17
Bannlyst
Elgiganten har inte kompetens för detta. Dom klara av skyffla "lådor" på lagret. Men support och annat är elgiganten dåliga på.
Citera
2021-01-02, 14:21
Medlem
Vet inte vad som avses här.....................MEN jag klarar inte av att installera en teve. Alltså få in kanalerna osv. Jag har alltid fått hjälp men om jag inte hade ngn som kunde bistå mig så skulle jag självklart betala för tjänsten.
Citera
2021-01-02, 14:38
Medlem
Att man tycker att bilden är bra innebär inte att man är i närheten av en bra kalibrerad panel.

Nu betyder det ju inte att en 100% rätt kalibrerat tv, faller en i smaken alls, förutsättningarna måste vara spot on gällande ljussättning i rum och andra parametrar.
Citera
2021-01-02, 16:05
Medlem
Jag vill minnas att detta att kalibrera tv'n var ett ämne i något tv-program. Tror det var "Plus", men är inte säker.
Tester som då genomfördes visade att det inte blev någon märkbar skillnad.
Citera
2021-01-02, 16:10
Medlem
Torsuss avatar
Det som också är irriterande med alla dessa extratjänster och försäkringar är när man tackar nej men försäljaren ändå tjatar emot. En gång blev jag högirriterad och sa: "får jag lov att avsluta mitt köp eller ska jag behöva gå till era konkurrenter?" Först då blev det tyst på glappkäften...
Citera
2021-01-03, 01:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Elgiganten har en tjänst som kostar några hundringar där de ställer in ljud och bild så att det bli allra bäst(enligt dem).
Men vem köper den tjänsten? De som ställer in tvn vet inte hur mitt rum där jag ska ha den är utformat eller hur ljusinsläpp osv är.
De vet inte heller på vilket avstånd den kommer stå. De frågar inte heller om man tänker koppla in ett hemmabio-system.

Vem betalar för denna "kalibrering"? Vem går på det? Varför ställer man inte in den själv hemma på 10 minuter tills man är nöjd?

Varför betalar folk för detta och vilka gör det? Det är ju inte en superAI-dator de ska pilla med precis?
Detta känns som en semi-scam. Alltså helt lagligt, men helt onödigt och marknadsförs som om det vore det självklara och bästa.

Ha!
Ja att göra bildinställningarna är ju inte rocket-science direkt.
Dom tjänar nog en del på att massa puckon betalar för "kalibrering"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in