2020-04-03, 16:47
Medlem
DoungAs avatar
Elgiganten har en tjänst som kostar några hundringar där de ställer in ljud och bild så att det bli allra bäst(enligt dem).
Men vem köper den tjänsten? De som ställer in tvn vet inte hur mitt rum där jag ska ha den är utformat eller hur ljusinsläpp osv är.
De vet inte heller på vilket avstånd den kommer stå. De frågar inte heller om man tänker koppla in ett hemmabio-system.

Vem betalar för denna "kalibrering"? Vem går på det? Varför ställer man inte in den själv hemma på 10 minuter tills man är nöjd?

Varför betalar folk för detta och vilka gör det? Det är ju inte en superAI-dator de ska pilla med precis?
Detta känns som en semi-scam. Alltså helt lagligt, men helt onödigt och marknadsförs som om det vore det självklara och bästa.
Citera
2020-04-03, 16:51
Medlem
jbswebecks avatar
Jag har också funderat på dettg gör de inställningarna i butik eller vid leverans. Om det är i butik så har dom ju inga aningar om vilka förhållanden som folk har hemma

Kallas visst för kalibrering kan förstå om det är för bio eller liknande men frågan är om en vanlig privatperson ser skillnad.
Citera
2020-04-03, 16:52
Bannlyst
Samma typer av människor som använder sig av Kry och andra idiotiska påfund. I lathetens tidevarv så träffas inte människor utan de förutsätter att allt går att göra digitalt.

Tjänsten som sådan är dock inte dum, problemet är bara att Elgiganten behöver skicka ut personal till privatpersonerna för att göra inställningarna på plats med hänsyn till rummets utformning och ljusinsläpp.
Citera
2020-04-03, 16:53
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Det finns gott om äldre som luras av dessa "tjänster", jag hade fattat om de gjorde inställningarna i hemmet och därmed kunde ta hänsyn till ljus, avstånd osv.

Vad jag tycker är märkligt är att tjänsten dessutom kostar olika mycket beroende på tv:ns storlek. Upp till 43" kostar det 795kr för större apparater tar dom 995kr.

Edit: https://www.elgiganten.se/product/tjanster/startklar-uppdaterad-anpassad/RTGTVSMALL/startklar-tv-uppdaterad-anpassad-mindre-an-43
Citera
2020-04-03, 16:53
Avslutad
Gamlingar. Otekniska äldre kvinnor som är rädda för att försöka själva eftersom TVn kan ”gå sönder” ifall de försöker.
Citera
2020-04-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Gamlingar. Otekniska äldre kvinnor som är rädda för att försöka själva eftersom TVn kan ”gå sönder” ifall de försöker.

Ganska övertygad om att tekniska prylar faktiskt går sönder när vissa försöker, även om det tekniskt inte är möjligt att förstöra dem genom till exempel inställningsmenyer. Men, ibland motsvarar inte teorin realiteten.
Citera
2020-04-03, 16:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Elgiganten har en tjänst som kostar några hundringar där de ställer in ljud och bild så att det bli allra bäst(enligt dem).
Men vem köper den tjänsten? De som ställer in tvn vet inte hur mitt rum där jag ska ha den är utformat eller hur ljusinsläpp osv är.
De vet inte heller på vilket avstånd den kommer stå. De frågar inte heller om man tänker koppla in ett hemmabio-system.

Vem betalar för denna "kalibrering"? Vem går på det? Varför ställer man inte in den själv hemma på 10 minuter tills man är nöjd?

Varför betalar folk för detta och vilka gör det? Det är ju inte en superAI-dator de ska pilla med precis?
Detta känns som en semi-scam. Alltså helt lagligt, men helt onödigt och marknadsförs som om det vore det självklara och bästa.

Skulle kunna tänka mig att folk som har noll koll på teknik, exempelvis gamla pensionärer och liknande använder tjänsten. De kanske inte ens klarar en kanalinställning på TV:n.

Själv när jag beställer nya TV så tar jag alltid hemkörning, men beror på att de är så sabla stora skärmar att de inte går in i bilen. Men "kalibrering" skulle jag aldrig beställa.
Däremot funderar jag skarpt på att köpa en kalibrerings-BD, en sådan kostar inte många hundralappar. Kalibrering var faktiskt enklare förr, när SVT sände testbild hela dagarna. Numera sänds testbild nästan aldrig. Så jag ska nog beställa en kalibrerings-BD.

(De som vill ha riktigt optimal bild, är en kundgrupp som aldrig skulle anlita Elgigantens "kalibreringstjänst").
Citera
2020-04-03, 17:24
Medlem
Fredrik81s avatar
Är det s.k ISF kalibrering (bild inställning) hade jag lätt betalt ett par hundralappar.

Har inte med ljuset i rummet att göra. Mer att visa så korrekta färger som möjligt. .
Finns (fanns) även en produkt som heter spider, ett lite apparat man fäster med sugproppar på bildskärmen. Den scannar av bilden för att kunna erbjuda inställning med korrekta färger.

Vet att bara vissa tv apparater i High-end klassen tidigare hade ett menyval för isf.
Citera
2020-04-03, 17:36
Medlem
BigFatCones avatar
Man kalibrerar ju utifrån panelen, inte utifrån rummet. Jag råkar jobba med att bland annat installera folks TV-apparater och även om vi inte jobbar direkt mot Elgiganten, så vitt jag vet, så märker jag klart och tydlig skillnad i bilden på en TV som har kalibrerats och en som inte har det.
Citera
2020-04-03, 17:38
Medlem
I mitt fall skulle det vara extremt idiotiskt att betala bara för att kontrollera att TV'n verkligen är inställd på "game mode" då det är den inställningen jag vill ha, men vet inte kanske det finns avancerade inställningar som andra använder

jag vet att det låter märkligt men en stor del av befolkningen klarar knappt av att byta kanal på en modern tv så jag är inte förvånad att en sån tjänst finns
Citera
2020-04-03, 17:39
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA

Det är rätt lätt att gå vilse bland alla bildinställningar o mest ställa till problem har jag själv upplevt.

Det är lite som att börja mixtra med hjulvinklar och dämpare osv på en bil, eller motorcykel, lätt att skruva bort sig och allt blir katastrof

En kompis har tagit den där hjälpen och blev väldigt nöjd.
Citera
2020-04-03, 17:46
Medlem
Jag uppfattar det som ett bra sätt att ge en återköpt/demo tv bättre klang. I min lokala butik står det många tv-kartonger igentejpade med sån kalibreringstejp. Istället för att behöva sälja den med reducerat pris för att den är ett återlämnat "demo ex" påstår man att tv är varsamt uppackad av personalen för att kunna kalibrera den och det får du som kund betala en tusenlapp extra för! Nej tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in