Citat:
Ursprungligen postat av
DoungA
Elgiganten har en tjänst som kostar några hundringar där de ställer in ljud och bild så att det bli allra bäst(enligt dem).
Men vem köper den tjänsten? De som ställer in tvn vet inte hur mitt rum där jag ska ha den är utformat eller hur ljusinsläpp osv är.
De vet inte heller på vilket avstånd den kommer stå. De frågar inte heller om man tänker koppla in ett hemmabio-system.
Vem betalar för denna "kalibrering"? Vem går på det? Varför ställer man inte in den själv hemma på 10 minuter tills man är nöjd?
Varför betalar folk för detta och vilka gör det? Det är ju inte en superAI-dator de ska pilla med precis?
Detta känns som en semi-scam. Alltså helt lagligt, men helt onödigt och marknadsförs som om det vore det självklara och bästa.
Skulle kunna tänka mig att folk som har noll koll på teknik, exempelvis gamla pensionärer och liknande använder tjänsten. De kanske inte ens klarar en kanalinställning på TV:n.
Själv när jag beställer nya TV så tar jag alltid hemkörning, men beror på att de är så sabla stora skärmar att de inte går in i bilen. Men "kalibrering" skulle jag aldrig beställa.
Däremot funderar jag skarpt på att köpa en kalibrerings-BD, en sådan kostar inte många hundralappar. Kalibrering var faktiskt enklare förr, när SVT sände testbild hela dagarna. Numera sänds testbild nästan aldrig. Så jag ska nog beställa en kalibrerings-BD.
(De som vill ha riktigt optimal bild, är en kundgrupp som aldrig skulle anlita Elgigantens "kalibreringstjänst").