2020-04-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det som är lömskt med Covid-19, är att sjukdomen först breder ut sig i tysthet, och sedan slår till.

Det scenario som du beskriver, innebär att Covid-19 har spridits ännu bredare, och ännu osynligare, än vad som har framkommit i den vanliga rapporteringen. Det är en skrämmande tanke.

Anders Tegnell har svikit folket genom att avfärda smittsamhet utan symptom. Ifall ditt scenario är korrekt, så är Anders Tegnells svek ännu mycket större än det annars skulle vara.

För oss som inte är experter inom smittsamma sjukdomar, så blir det svårt att veta vad som är sant och falskt, när vi upptäcker att expertisen inte har varit ärlig mot oss. Vem talar sanning? Vem kan man lita på?

Är man inte expert på området är det så klart omöjligt att veta vad som är sant eller falskt - inte ens experter har alla svar. Det man har är erfarenhet från andra sjukdomar, och det finns ingen anledning att tro att Covid-19 skulle skilja sig mycket från andra virus, framför allt andra typer av Corona.

Det kan upplevas som ett svek, men det vandrar ständigt sjukdomar i världen, och allmänheten har sällan ett intresse av att ha koll på vilka eller var. Det är just nu influensasäsong, och att folkhälsomyndigheten inte säger för mycket har ett par anledningar, bland annat: De har inte alla svar själva. Och tyvärr är allmänheten för dåligt insatt för att förstå viss information och kunna tolka den på ett korrekt sätt, vilket kan leda till stora missförstånd. Det viktigaste är att FHM sätter folkets hälsa först, och arbetar utifrån detta. Iallafall om du frågar mig. Sedan finns finns svaren att hitta för den som kan och vill.

Att kalla deras agerande ett svek är för mig att verkligen hårdra det. Kan hålla med om att de många gånger kan kommunicera bättre, och borde jobba på den biten. Att det är ett svek håller jag inte med om.

Sedan har media en stor roll i detta. Det är deras uppgift att ta fram saklig information och presentera den på ett sätt som deras läsare kan förstå. Inte att leta efter de nyheter som lockar flest läsare. I denna situation har det varit väldigt duktiga på att gräva fram enskilda, oerfarna experter, med motstridiga åsikter och låtit dem ta störst plats.
Citera
2020-04-04, 22:43
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Är det?? Då är det ju ännu mer konstigt att dom har 140 döda.
De blev smittade innan karantänen infördes.
Är du så pass desperat att du skjuter från höften med lösplugg?
Citera
Medlem
Appropå tester..

Kineserna har alltså kommit fram till att redan friskförklarade patienter som har skrivits ut från sjukhuset har återigen blivit viruspositiva och kunnat smitta andra. Man har hittat virus på slemhinnorna upp till fem veckor efter friskskrivningen.

Utöver detta är testningen knepigt, eftersom testresultaten kan vara opålitliga vid olika stadier av smittan. Det kan t.ex. vara så att man hittar virus i lungorna, men inte på slemhinnorna. Ändå är patienten smittsam.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006464120.html
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Blir det? Smittan finns väl redan i vartenda län i hela Sverige, även om det förstås är värst i Stockholm.

Ja, den snabba spridningen tyder på att man struntat i rekommendationerna.
Nu tar man sig till sina sommarställen i påsk och tar möjligtvis med sig sitt beteende och smittan.
Citera
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Börjar det plana ut i Sverige nu? Mycket snack om att intensivvården i Stockholm minsann klarar situationen väl.

Vi får hoppas tror närmaste 2 veckorna så kommer smällen. När folk blivit smittade på påsklovet sen skola, förskola och arbete.
Citera
2020-04-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tvärtom.
Lockdown är att försöka täppa till hålen.
Poppisprylen nummer ett, tillika skrivbordsprodukten flockimmunitet innebär att man väntar och hoppas på att vattnet ska få träet att svullna så att hålen sväller igen. Mens man väntar på att det ska ske sitter man och viftar med flaggan skrålandes att ”Vi är bäst!”.
Kan du förklara hur de någonsin ska kunna återgå till ett vanligt liv igen utan att många för? Viruset är här och det kommer att finnas kvar. Ska alla länder stänga sina gränser och folket låsa in sig hemma tills det finns ett fungerande vaccin? Vad är det för land de kommer ut till efter det? Kommer de inte många att svälta ihjäl eller dö pga brist på nödvändiga mediciner, operationer mm?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker FHM har agerat i enlighet med hur informationsläget såg ut då. Det har ju framkommit mycket mer om viruset och spridningen, med facit i hand.

Det har inte gått att missa att FHM:s strategi byggt på att deras egna analyser visat att mörkertalet är enormt, därav är dödligheten mycket mindre än vad som ryktas, och chanserna att kunna stoppa smittan är mycket små. Anders Tegnell, och andra, har sagt det gång på gång.

Här t.ex. för två veckor sedan, 19 mars. Tom Britton säger att 100,000 svenskar kan vara smittade. Anders Tegnell svarar att det sannolikt är ännu mer än så:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-sannolikt-att-fler-an-100-000-svenskar-ar-smittade/

Det blir inte tydligare än så.

Jag drar redan mitt strå för att rädda er andra, eftersom jag troligtvis redan har Covid-19.

Om du tycker att det finns något land i Europa som har en bättre strategi, nämn det landet vid namn, så att vi kan jämföra resultatet efterhand.

Som naturvetare kan jag läsa grafer, ja, och kan läsa att den högsta kända dödssiffran per capita/dag är 11.34 döda per miljon invånare (27:e mars i Italien).

Det motsvarar att Sverige har 113 döda per dag. Där har man mellan tummen och pekfingret hur illa det kan bli i Sverige, när det är som värst.

De räknar med 113 döda om dagen ett år framåt om den där flata kurvan ska uppstå. 113x365=41245

Det finns 2.000.0000 människor över 65 år. Dödlighet för äldre med sjukhusvård 2,4%
Om 50% av de äldre ändå blir smittade har vi då 24.000 döda. Det ger en jämn fördelning av 65 st döda per dag av äldre. Räknar du med riskgrupper och övriga befolkning under 65 år kommer man nog upp till 113 döda i 365 dagar framåt.

har vi otur kommer ett jätte utbrott och vi har Italiens siffror som de var i 27:mars.

Men det här är nog det bästa som kan hända. Den snällaste uträkningen om allt verkligen klaffar ett år framåt nu...
Citera
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Hur är det mörkningen nu då? Och när sade Socialstyrelsen att vi hade massvis med skyddsutrustning? Det måste ju vara lätt för dig att sätta mig på plats, att döma av din ton, right?

Jag har ingen ton, sluta projicera. Du använder dig av glada gubbar och kallar folk för Sverigedemokrater och att de är packade. "Sverige har god beredskap" hette det i februari. Då var det en socialminister som uttalade sig.

Att utgå ifrån att all information regeringen delger oss stämmer kanske är rätt väg att gå, vad vet jag, men jag håller mig väldigt skeptisk när de gör uttalanden om vår beredskap och antalet döda. Du kanske gör rätt?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
När du skriver 50000 hur relaterar du den siffran till att det dör 90000 ett normalår. Tror du att dödssiffran blir 140000 för 2020 i Sverige eller hur tänker du dig det?

Min din logik så är det ju helt ok att klubba ihjäl gamlingar på löpande band. De skulle ju ändå dö så de räknas inte....
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
FHM anger i sina nyaste rekommendationer att det gäller till 31 december. Så flockimmunitet till nyår kanske. Tar tid att ha ihjäl 50000 människor

Femtiotusen??

Om vi tar Sydkoreas siffror och gångrar det med 7 Mill så har vi 100k dödade.

Då har vi iof uppnått teoretisk flockimmunitet.

Men stor möjlighet att viruset muterat då, mest troligt till att döda allt med två ben.

Tror enda chansen att överleva detta är att vara fullständig eremit i norr och eller Västerbottens inland.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-04 kl. 22:54.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Det är en försumbar mängd människor som med säkerhet haft corona och sedan tillfrisknat. Det där har inget med saken att göra. Snarare har många slutligen accepterat Folkhälsomyndighetens linje att corona som går runt i befolkningen är det nya normala och ingenting att bry sig om.
Åttio procent av de smittade är utan symtom. Det har postats flera gånger i tråden så det är nog ganska många som genomlidit infektionen redan.
Citera
2020-04-04, 22:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeardzBearded
Är domedagen här snart?

Läs och begrunda följande ytterst noggrant:

Om du frågar alarmisterna så har de svarat ja i flera veckor nu. De sitter väl och trycker i sig ytterligare en burk ravioli med söndertvättade händer och tittar i en smartphone som handspriten snart blottnat upp. Kan bli många med skörbjugg och risk för infektioner i de torra sönderspruckna händerna.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-04-04 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in