Citat:
- Det som är lömskt med Covid-19, är att sjukdomen först breder ut sig i tysthet, och sedan slår till.
Det scenario som du beskriver, innebär att Covid-19 har spridits ännu bredare, och ännu osynligare, än vad som har framkommit i den vanliga rapporteringen. Det är en skrämmande tanke.
Anders Tegnell har svikit folket genom att avfärda smittsamhet utan symptom. Ifall ditt scenario är korrekt, så är Anders Tegnells svek ännu mycket större än det annars skulle vara.
För oss som inte är experter inom smittsamma sjukdomar, så blir det svårt att veta vad som är sant och falskt, när vi upptäcker att expertisen inte har varit ärlig mot oss. Vem talar sanning? Vem kan man lita på?
Det scenario som du beskriver, innebär att Covid-19 har spridits ännu bredare, och ännu osynligare, än vad som har framkommit i den vanliga rapporteringen. Det är en skrämmande tanke.
Anders Tegnell har svikit folket genom att avfärda smittsamhet utan symptom. Ifall ditt scenario är korrekt, så är Anders Tegnells svek ännu mycket större än det annars skulle vara.
För oss som inte är experter inom smittsamma sjukdomar, så blir det svårt att veta vad som är sant och falskt, när vi upptäcker att expertisen inte har varit ärlig mot oss. Vem talar sanning? Vem kan man lita på?
Är man inte expert på området är det så klart omöjligt att veta vad som är sant eller falskt - inte ens experter har alla svar. Det man har är erfarenhet från andra sjukdomar, och det finns ingen anledning att tro att Covid-19 skulle skilja sig mycket från andra virus, framför allt andra typer av Corona.
Det kan upplevas som ett svek, men det vandrar ständigt sjukdomar i världen, och allmänheten har sällan ett intresse av att ha koll på vilka eller var. Det är just nu influensasäsong, och att folkhälsomyndigheten inte säger för mycket har ett par anledningar, bland annat: De har inte alla svar själva. Och tyvärr är allmänheten för dåligt insatt för att förstå viss information och kunna tolka den på ett korrekt sätt, vilket kan leda till stora missförstånd. Det viktigaste är att FHM sätter folkets hälsa först, och arbetar utifrån detta. Iallafall om du frågar mig. Sedan finns finns svaren att hitta för den som kan och vill.
Att kalla deras agerande ett svek är för mig att verkligen hårdra det. Kan hålla med om att de många gånger kan kommunicera bättre, och borde jobba på den biten. Att det är ett svek håller jag inte med om.
Sedan har media en stor roll i detta. Det är deras uppgift att ta fram saklig information och presentera den på ett sätt som deras läsare kan förstå. Inte att leta efter de nyheter som lockar flest läsare. I denna situation har det varit väldigt duktiga på att gräva fram enskilda, oerfarna experter, med motstridiga åsikter och låtit dem ta störst plats.
Hur är det mörkningen nu då? Och när sade Socialstyrelsen att vi hade massvis med skyddsutrustning? Det måste ju vara lätt för dig att sätta mig på plats, att döma av din ton, right?