2020-04-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ah, jag trodde du rapporterade bakom linjerna så att säga.
Men ja, det där låter mer som det just han, och andra, flaggat för senaste veckan. Kommer inte bli roligt närmaste månaden, iaf inte i Stockholm.
Nej jag jobbar inte i Sthlm. I min region är det ganska lugnt . . .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag sparade ditt inlägg så får vi se om den dagen inträffar, först och främst.

Jag har inga ursäkter. Jag tror upp mot 10000-15000 kommer dö av Corona. Men det är fortfarande inte det värsta som hänt, det motsvarar 25-40 extra dödsfall om dagen. Sen får man räkna bort de coronadödsfall som hade dött av andra orsaker.
Skulle inte förvåna mig om bla gonnore' och hösnuva blir dödsorsaker
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Rumänien har 140 döda trots mycket tidig karantän + att dom ligger över en månad efter oss i fas. Skrämmande. Undra varför det fungerar så dåligt. Zigenare som struntar i karantänen??

De verkar väl ligga ungefär en vecka efter oss?
Och "karantän" var inte förrän 24:e Mars, det är ju en dryg vecka tills det borde få effekt i statistiken.

Annars har de dubbla befolkning, nästan 4 ggr befolkningstätheten samt att deras "rundare" form ger kortare avstånd.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-04-04 kl. 22:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Är det?? Då är det ju ännu mer konstigt att dom har 140 döda.
Jag kollade just upp. Mindes fel , det är 15 år bakom randiga gardiner!
Citera
2020-04-04, 22:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
+

NEJ! Det är intressant för detta jävla skitvitus kan ta mina föräldrars liv eller mitt eget! Det är fan något nytt! Jag har då aldrig varit med om maken.

Jo det blir intressant (och du såg antagligen min parentes för att göra tydligt skillnaden mellan enskilda och det aggregerade) för att få ett helhetsgrepp.

Har ingen aning om vare sig din ålder eller ditt hälsostatus, men jag som är 60+ är inte ett skvatt orolig för att viruset ska ända mitt liv. Betydligt större oro för andra hemska sjukdomar.

Säkert 98 % av alla som dör i viruset har någon underliggande svaghet (känd eller okänd) som skulle komma fram i något annat sammanhang. Det är därför det blir intressant att se hur dödssiffrorna ser ut för 2020 på det hela taget. Egentligen blir det ännu mer intressant att se skillnaden mellan 2020 och 2021 för att se om det kan spåras några förändringar där.
Citera
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
4 av 5, bland nya fall i Kina är helt symptomfria.

https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375

Är ganska intressant.
Man har blivit bättre på att hitta pre-symptomiska och asymptomatiska individer via smittspårning.

Det gäller alltså INTE för Coronasmittade generellt.

Citat:
In particular, the article incorrectly assumes the report from China about 36 symptomatic and 130 asymptomatic are both from the same population. It also assumes that the asymptomatic cases are not pre-symptomatic, i.e. they may develop symptoms later, typically within a few days. Both these assumptions are incorrect and lead to an incorrect understanding and conclusions.
https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375/rapid-responses

Notera att källan är din egen, med skillnad att jag klickade på Responses-fliken och att där även återfinns källor och mer utförliga förklaringar.
Citera
Medlem
Sprita telefonen!

Gällande selfies på jobbet så tar det väl inte mer än ett par sekunder så det har de väl tid med på sina 12-timmarspass. Frågan är hur noggranna de är med att rengöra/sprita telefonerna så de inte drar med Covid19 hem till tv-soffan och chipsskålen.

Det första jag gör varje dag när jag kommer hem är att noggrant gnida handsprit över telefon och fodral. Riktig smittspridare den där smartphonen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Början på Mars. Smittan kommer till Sverige.
Många skriker här om två veckor hela tiden och ger ingen referens på vad de menar med två veckor.
Här har ni.
Två veckor senare många smittade. 14 Mars.
Två veckor. senare. Folk börjar dö. 28 Mars.
Två veckor efter det. Sjukvården börjar knaka. 11 April.
Två veckor efter det. Sjukvården brister. 25 April.
Två veckor efter det. Kaos. 9 Maj.
Och två veckor efter det. Är det över?
Citera
2020-04-04, 22:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
FHM anger i sina nyaste rekommendationer att det gäller till 31 december. Så flockimmunitet till nyår kanske. Tar tid att ha ihjäl 50000 människor

När du skriver 50000 hur relaterar du den siffran till att det dör 90000 ett normalår. Tror du att dödssiffran blir 140000 för 2020 i Sverige eller hur tänker du dig det?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man klagar på Sveriges strategi så måste man ju kunna nämna minst ett land, vid namn, i Europa, med en bättre strategi.

Vad sägs om de länder med bättre siffror?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Jag tycker nog att jag behöver bostad bättre än många yngre, de kan fortsätta bo hemma tills vidare om det finns plats, eller så får väl föräldrarna hyra ut det lediga/lediga rummen..

Nu menade jag inte yngre i avseendet unga vuxna. De dör heller inte av Covid.

Jag menade yngre än 80 år, 80-åringarna som dör i Covid bor ofta på äldreboende medan om en 70-åring dör i Covid bor denne oftare i eget hem och har en partner. Som ju behöver lägenheten även efter att den covidsjuke maken/makan dött.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Miljontals döda? :-D Snacka om domedagsretorik.

Vad tror du händer om 50% av alla i Västvärlden är öppet arbetslösa? 10 milj blev arbetslösa på bara 2 veckor i USA förra veckan.
Detta är bara början.
Anders Borg spår 20% arbetslsöhet i Sverige till somamren. Vilekt betyder att den kommer vara 30-40% till hösten om detta fortsötter bara några veckor till.
Norge gick från 2& arbetslöshet till över 10% på två veckor.

Du förstår de enorma slitningar på samhället som detta innebär. frö vad? För 100.000 döda i ett vrius. Som dödar 450.000 årligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in