2020-04-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Aldrig påstått att det är en "fullständigt utförd trial". Väntar man på det väntar man för länge. T o m på Sahlgrenska ger man både klorokin (och remdesivir) redan nu.

Du undrade om vilka de verksamma mekanismerna var.

Tror ingen pratar om en bot utan att i kombination med andra antivirala får ner virusreproduktionen i kroppen så att patienter lättare återhämtar sig.

Här är lite fler funderingar på hur det fungerar:

https://abcnews.go.com/Health/chloroquine-malaria-drug-treat-coronavirus-doctors/story?id=69664561

https://www.the-scientist.com/news-opinion/is-hype-over-chloroquine-as-a-potential-covid-19-therapy-justified--67301

I den här artikeln om blodplasma-behandling nämner de att New York startat upp försök med att använda kininpreparat förebyggande till grupper (läs sjukvårdspesonal m fl) som arbetar med smittade.

https://edition.cnn.com/2020/03/25/health/coronavirus-blood-plasma-treatment-fda/index.html

Lägger du ihop alla studier som publicerats så pekar naturligtvis allt på att det finns en kausalitet och inte bara korrelation.

Menar du att vi skall vänta med alla de antivirala mediciner och behandlingar som nu provas tills vi jämfört med placebogrupper? Inte vidare moraliskt i de fall där allvarliga biverkningar är sällsynta vid korttidsbruk.

"I den här artikeln om blodplasma-behandling nämner de att New York startat upp försök med att använda kininpreparat förebyggande till grupper (läs sjukvårdspesonal m fl) som arbetar med smittade."

Kul, det hade jag missat, trodde att jag var typ den första som upptäckte att kinin har en viss positiv inverkan på covid-19.

(FB) Låga kaliumnivåer i nästan samtliga Covid-19 patienter
Citera
2020-04-04, 22:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
räcker det inte med att kopiera de länder som lyckats bäst?
Jo, och vill man ha slut på fylleslagsmål så kopierar man något fundamentalistreligiöst muslimskt land med alkoholförbud. Problem solved.
Citera
2020-04-04, 22:38
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Folk dör.

Hur kan det inte vara livsfarligt?

245 pers dör varje dag i Sverige.
Citera
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizenhaial
rökare har 14 gånger högre risk att insjukna med behov till vård med respirator och löper även 14 gånger högre risk att dö som smittade, till skillnad ifrån icke rökare med friska kroppar.

Detta är centralt för just denna gruppen då deras lungkapacitet redan är otroligt nedsatt, i kombination med dåliga kostvanor och levnadssätt.

Jag röker inte heller men alla i min närhet har abrupt slutat röka då covid-19 blev officiellt i Sverige, vilket är väldigt viktigt då man inte vill sluta upp död på grund utav ett sådant "trivialt" lyxproblem.

Att sluta röka nu gör förmodligen ingen större skillnad på utfallet när man väl blir smittad, lungorna blir inte återställda för att man inte röker på någon månad
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Trump har beordrat alla tillverkare att USA ska ha 180 miljoner N95 andningsskydd. Ett av företagen som fått begäran är 3M. Han gör det via defence production act

Känns ju som inte mycket blir över till Europa i närmsta framtiden, av skydd tillverkade av Amerikanska bolag.

Källa Trumps presskonferens live.

Tja..

Kanske om EU`s pissledare börjar agera, istället för att kroniskt likt en parkinsson-patient alltid hamna som nr två på bollen. Jävla hönshjärnor på denna kontinent.., och så gnäller man bland politiker och msm, att "populismen" får mera genomslag ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man klagar på Sveriges strategi så måste man ju kunna nämna minst ett land, vid namn, i Europa, med en bättre strategi.

T. ex Finland fixar det bättre än vad ni kommer att göra.

Men då jag anar att du vill bara börja en oändlig tjafsande hur "Sveriges strategi är så överlägsen och Anders Tegnell är världens smartaste man", gör vi så här:

Vi väntar ca. 1 vecka och återkommer på ämnet på Påsksöndagen? Passar det åt dig?

Därför att det är bättre att kvällspressen gör det arbetet och mosar dig sönder med dina argument, så jag slipper att göra det.

Vi ses om en vecka! Hej då nu.
Citera
2020-04-04, 22:39
Medlem
Haloumis avatar
Klorokin stoppas på många sjukhus i Sverige! Efter svåra biverkningar.

https://www.expressen.se/nyheter/carl-40-fick-kramp-och-syn-problem-av-coronamedicin/

Samtidigt står Trump nu live och berättar att man beställt mängder av doser klorokin för att bekämpa viruset. Utöver dom 29 miljoner doser man redan har.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Någon annan som börjar undra vad som egentligen försigår här?

Det har dött ca 391 pers på 4 veckor i Corona i Sverige.

Som jämförelse dör det ca 245 pers per dag i Sverige.

Nu vill regeringen få rent av diktatoriska möjligheter som bara hänt sist under 2:a Världskriget.

Hela världen är nedstängt för att 60.000 pers dött.
Det dör 60-80.000 pers bara i influensan varje år bara i USA.

Vad är det som EGENTLIGEN händer? Något stämmer inte.

Stämmer visserligen att regeringen hade mycket mer makt under andra världskriget men då hade Sverige en samlingsregering så någon politisk opposition fanns inte
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag håller inte alls med. Tvärtom faktiskt. Lock down är som att låta båten sjunka i hoppet om att rädda den som är överbord.
Tvärtom.
Lockdown är att försöka täppa till hålen.
Poppisprylen nummer ett, tillika skrivbordsprodukten flockimmunitet innebär att man väntar och hoppas på att vattnet ska få träet att svullna så att hålen sväller igen. Mens man väntar på att det ska ske sitter man och viftar med flaggan skrålandes att ”Vi är bäst!”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ah, jag trodde du rapporterade bakom linjerna så att säga.
Men ja, det där låter mer som det just han, och andra, flaggat för senaste veckan. Kommer inte bli roligt närmaste månaden, iaf inte i Stockholm.
Jag tror att Stockholm peakar i veckan som kommer. Sen kommer alla som får andningssvårigheter att öka under hela april. Det är inte ett bra läge att dra på sig smittan nu.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Har det blitt vedtatt en kriselov i Sverige? Er den tidsbegrenset?
I Norge har det også kommet en kriselov. Om den virkelig er nødvendig, vet jeg ikke.

Jeg har ikke satt meg inn i hva denne kriseloven kan få av konsekvenser for befolkningen i Norge.

Regeringen har lagt fram ett förslag om att kunna införa rejäla drakoniska åtgärder.
Citera
2020-04-04, 22:40
Medlem
Hur tycker ni att foks uppfattning kring covid 19 förändrats?

Jag tillhör själv riskgrupp och har av flera läkare fått inrådan att hålla mig så isolerad det bara går. Jag kvalar in med flera organ samt halvtaskigt imunförsvar. (är 35 och annars hyfsat arbetsför).

Jag har påtalat risken för vänner, familj och kollegor sedan januari och de viftade länge bort det som en problem för Kina.

I min krets är det helt klart andra bullar idag. Fullt friska personer är livrädda, betydligt mer försiktiga än jag är. Jag går ut på promenader i naturen, går och tvättar och slänger sopor. Däremot går jag inte till affären eller åker in till Stockholm City. Jag jobbar också hemifrån. Fast jag har inte speciellt mycket jobb (frilansare).

Har vänner som knappt vågar gå till soptunnan och de är som sagt mig veterligen fullt friska.

Andra, framförallt mina äldre släktingar har fortfarande lite halvsvårt att acceptera att de ska hålla sig inne. De vill gärna ses och ger blanka fan i om de lever 2 veckor till eller 10 år. De är ensamma helt enkelt.

Hur upplever ni att synen förändrats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in