2020-04-04, 22:01
Medlem
okok1s avatar
Är det sant att testen inte kan vissa vilken corona man har?

Citat:
Coronavirusa
Coronavirus OC43
Coronavirus NL63
Coronavirus HKU1
Coronavirus E229
Coronavirusb
Coronavirus OC43
Coronavirus NL63
Coronavirus HKU1
Coronavirus E229
SARS-CoV-2
Senast redigerad av okok1 2020-04-04 kl. 22:03.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Ny 5 dagars period klar, dags att uppdatera:
Mars 11-15 3/5= 0.6 döda per dag
Mars 16-20 13/5= 2.6 döda per dag ökning med 333% jämfört med föregående period
Mars 21-25 47/5= 9.4 döda per dag ökning med 262%
Mars 26-30 104/5= 20.8 döda per dag ökning med 121%ob
Mars 31- 4 april 224/5= 44.8 döda per dag ökning med 115% [Obs Stockholm förändrar sitt sätt att räkna, troligtvis är siffrorna i denna fem dagars period lite högre än de annars skulle vara]

Vi ser fortsatt minskning i den exponentiella tillväxten, dock är det denna gång svag vilket jag tror beror på Stockholms ändrade rutiner. Nästa femdagarsperiod tror jag vi ser på en kraftig minskning, mindre än 80% mycket möjligt bra att det blir under 60% dessutom.

5-dagars perioder är ganska dåligt eftersom Lördagens och Söndagens dödlighet mestadels hamnar på Måndagen. Behövs 7-dagar för att täcka in det.

Exempelvis saknas troligen runt 40 dödsfall idag, vilket gör ökningen sisådär 40-procentenheter lägre. Och skulle ge dubbel effekt för nästa 5-dagars period.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-04-04 kl. 22:07.
Citera
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Sluta tramsa. Det mörkas inte.

Skönt att höra! Så Sverige har från början räknat döda utanför sjukhus? Eller var det inte "medvetet mörknade" utan det skulle vi ta för givet? Helt seriös fråga. Vad definitionen av "mörka" är kan kanske tolkas på flera sätt.

Om tex Socialstyrelsens chef går ut med att vi har skyddsutrustning så det räcker vid en katastrof, vi är inte "tagna på sängen". Är det att mörka? Vilken definition ska vi använda oss av...
Citera
2020-04-04, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Jag tror att det ännu mer och att de flesta är symtomfria.
Personligen tror jag på ca 5-10 % smittade i Stockholm just nu och mycket färre utanför. Just nu. När man sammanställer om en vecka fruktar jag dock det dubbla. Vilket för Stockholms län skulle innebära 460000 smittade. Vilket i sin tur innebär 3000 nya döda inom några veckor eller så som en konsekvens. Ja i alla fall enligt forskningen som säger 0,66% döda av antalet smittade. Kommer bli svettigt för Stockholms sjukvård kommande veckor. Men det visste vi ju redan.
Senast redigerad av Skanstullsmannen 2020-04-04 kl. 22:12.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Den fria rörligheten inom EU sätts ur spel. Är regeringen verkligen villig att gå så långt?

Hur ser det exempelvis ut på nästa toppmöte.

Finns ingen fri rörlighet sedan länge. Det får vänta. Vi har viktigare saker att stå i nu.

B.la Finland Danmark Norge har stängt gränserna för "onödiga" resor. Så fria rörligheten är ju helt ur spel.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Sluta skriv i tråden om du inte klarar av att ställa om ditt tangentbord till svenska, enormt jobbigt att läsa.
jag bor ej i sverige och det e inget fel enligt flashback
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Någon annan som börjar undra vad som egentligen försigår här?

Det har dött ca 391 pers på 4 veckor i Corona i Sverige.

Som jämförelse dör det ca 245 pers per dag i Sverige.

Nu vill regeringen få rent av diktatoriska möjligheter som bara hänt sist under 2:a Världskriget.

Hela världen är nedstängt för att 60.000 pers dött.
Det dör 60-80.000 pers bara i influensan varje år bara i USA.

Vad är det som EGENTLIGEN händer? Något stämmer inte.
Har det blitt vedtatt en kriselov i Sverige? Er den tidsbegrenset?
I Norge har det også kommet en kriselov. Om den virkelig er nødvendig, vet jeg ikke.
Citat:
(18.mars-20) Roper varsko om regjeringens kriselov: – Demokratisk galskap.
Flere jurister advarer Stortinget mot å gå med på regjeringens forslag til kriselov.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO2KBO/roper-varsko-om-regjeringens-kriselov-demokratisk-galskap
Citat:
(19.mars-20) Onsdag lanserte statsminster Erna Solberg ideen om en kriselov. Torsdag behandles lovforslaget fra regjeringen i Stortinget. Flere har reagert, blant andre Advokat Geir Lippestad som kaller kriseloven galskap.
Loven vil nemlig gi regjeringen fullmakt til å sette til side lover og forskrifter for å håndtere koronakrisen
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/dette-er-regjeringens-korona-lov-1.1684417
Citat:
(21.mars-20) Enighet i Stortinget om den nye «koronaloven»
" Regjeringen ba om en generell fullmakt i forslaget om en kriselov, men Stortinget har begrenset fullmaktene betraktelig i «koronaloven» som nå har blitt vedtatt. "

"Statsminister Erna Solberg sier at hun er glad for vedtaket Stortinget har fattet.
– Vi tror det Stortinget har vedtatt er helt praktikabelt for oss. Dette var ikke et forsøk på statskupp, men et forsøk på å få hverdagen til å fungere, sier Solberg.
Hun tror det vil bli behov å ha utvidede fullmakter i mer enn én måned.
– Det kan være at vi må ta det en måned til i neste runde, sier Solberg."
https://www.nrk.no/norge/enighet-i-stortinget-om-den-nye-_koronaloven_-1.14955254

Jeg har ikke satt meg inn i hva denne kriseloven kan få av konsekvenser for befolkningen i Norge.
Citat:
Midlertidig lov om forskriftshjemmel for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av Covid-19 mv. (koronaloven).

Status: Lovsaken er ferdigbehandlet og sanksjonert i statsråd. Loven gjelder fra det tidspunktet som bestemmes i loven, eller som regjeringen bestemmer
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=79229
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det är mer eller mindre kaos så du vet.

"EXPRESSEN
SJUKVÅRDEN. Region Stockholm är i ett pressat läge inom sjukvården och under gårdagen lämnade man in en hemställan till region Uppsala där man bad om hjälp. Regionen behöver mer sjukvårdspersonal i allmänhet och IVA-sjuksköterskor i synnerhet. Men svaret från Uppsala blev nej, skriver UNT.
– Det är det jobbigaste samtal jag haft yrkesmässigt. De har det väldigt jobbigt, det är klart att man vill hjälpa till. Det här är ett beslut vi har tagit för den här helgen. Vi har svårt att frigöra resurser under helgen och vi ser ett ökat behov hos oss också, säger Mikael Köhler, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör på Region Uppsala, till UNT.

Köhler utesluter dock inte att man kanske kan hjälpa Stockholm nästa vecka, om situationen i Uppsala förbättras det vill säga."

"Uppsala klarar inte att hjälpa Stockholm
Region Uppsala kommer inte kunna avlasta region Stockholm i arbetet med covid-19.
- Vi har helt enkelt själva för mycket att stå i för att kunna hjälpa till, säger Mikael Köhler vid Region Uppsala.
Det var på fredagen som Region Stockholm bad om hjälp från kollegerna i Uppsala, framför allt när det gäller bemanningen av intensivvårdplatser. Men svaret är alltså negativt.
- Som det ser ut i nuläget så har vi inte möjlighet att göra det, men vi kommer att fatta ett nytt beslut under måndagen. Kanske ser situationen annorlunda ut då, det beror lite på hur många nya patienter vi får under helgen, säger Mikael Köhler, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör vid Region Uppsala.
Han understryker att det var tungt att ge beskedet till Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm.
- Att fatta det beslutet var bland det jobbigaste jag har gjort, jag känner Björn personligen så det var verkligen inte roligt.
Region Uppsala uppger att man även där har haft svårt att bemanna sina sjukvårdsplatser under den pågående pandemin.
- Antalet fall i region Uppsala stiger snabbt, med tanke på regionens storlek har vi ett ganska högt antal smittade per invånare, säger Mikael Köhler och fortsätter:
- Syrgasåtgången på Akademiska är 100 procent högre än normalfallet den här tiden på året, det ger en fingervisning om trycket.
För att vårda de fall av covid-19 som nu kommer in har man i Region Uppsala utökat kapaciteten med 24 nya IVA-platser. Ytterligare åtta tillkommer under nästa vecka,
- Vi vill självklart hjälpa till, men det är inte möjligt just nu. Vi kan själva behöva hjälp snart, säger Köhler."
Sök på sjukhusen på instagram. Personal har tid att tatja runt och posera på selfies med skyddskläder.
Citera
2020-04-04, 22:03
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det här har man ju väntat på ett tag och skrivit inlägg om det också. Varför Sverige inte stoppar exporten av sjukvårdsmateria/skyddsutrustning.

Nu verkar det på gång. Kanske lite sent men ändå bra.

"Regeringen vill kunna tvinga regioner och privata företag att dela med sig av sjukvårdsmateriel – om det krävs för att hantera spridningen av coronaviruset.
– Det handlar om att vara förberedd på alla tänkbara situationer, även denna, säger socialminister Lena Hallengren (S)."

https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-vill-kunna-tvangs-besluta-om-sjukvardsmateriel/

Nån mer än jag som tycker det låter som de tänker dränera Sverige på material för att skicka det till Stockholm...?

... när covid-19 sen tar fart i resten av Sverige är all material i landet slut...
Citera
2020-04-04, 22:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon fler som funderat över hur den här pandemin ska sluta?
Jag tänker en hel del på det.

Hur länge fungerar det att hålla sig undan, jobba hemifrån, undvika så många sociala kontakter som möjligt? Hur länge fungerar det att inte gamla och riskgrupper ska möta andra människor?

Hur länge fungerar det att mer eller mindre stänga ned samhället? Jag fattar ju att många inte vill bli sjuka. Det vill inte jag heller och önskar inte heller någon annan att bli allvarligt sjuk.

Om man inte vill offra en massa människor är det väl bara ett fungerande vaccin som är lösningen? Men enligt de flesta sk experter ligger det ju MINST ett år bort. Klarar vi att hålla ut under den tiden, eller kommer vi bli tokiga? Vad händer med ekonomin och vad kommer hända med människors psyke? Kommer arbetsgivare att acceptera det här? Barn som undrar varför de inte får träffa kompisar eller gå på idrottsträningar. Det blir ett konstigt samhälle i längden. Varje besök i affären är en potentiell risk. Hur länge kommer det finnas mat på hyllorna? Det hela känns lite som att leva under krig, men ändå inte. Personligen är jag nog mer uthållig än snittet skulle jag tro (Kanske inte på Flashback), men i allmänhet. Märks redan att folk börjar krokna tycker jag och då är vi ändå bara i början som jag ser det.

Senast första juni är allt tillbaka till old business. Folk kommer jobba på sina kontor, uteserveringarna kommer att sprudla med folk och folk kommer att skratta åt den här hysterin. Dock kommer det fortfarande vars folk här i tråden som kommer smida konspirationsteorier medan folk njuter av sommaren.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2020-04-04 kl. 22:07.
Citera
2020-04-04, 22:04
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Sök på sjukhusen på instagram. Personal har tid att tatja runt och posera på selfies med skyddskläder.

Så du påstår att det är lugnt i Sthlm för tillfället för att personalen tar insta-selfies?
Citera
2020-04-04, 22:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man undrar vad som hinner först, naturlig flockimmunitet genom spridning eller vaccin.

Problemet med den tänkta immuniteten är ju att det inte är säkert att det ger immunitet. Vaccin lär ju vara bättre på så sätt att det går att inkludera massor av strängar i viruset. Får man sjukdomen blir man ev bara immun mot just den strängen och ingen vet hur länge immuniteten varar. Kanske räcker den i 6 månader, kanske i 12 månader. Knappast för evigt.

Vaccin däremot kan man ju ta varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in