2020-04-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Rumänien har 140 döda trots mycket tidig karantän + att dom ligger över en månad efter oss i fas. Skrämmande. Undra varför det fungerar så dåligt. Zigenare som struntar i karantänen??
Man har testat för lite . .
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nu träffar skiten fläkten. Åtminstone i region Stockholm . . . . .

Nu som ikväll, eller överlag senaste dagarna? Jag var förvånad över tonen från Stockholm idag, särskilt som de flaggat för katastrof tidigare.
Citera
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Aha, du släppte "mörka" helt och låtsades som att det regnade efter att blivit ägd och fokuserade på att göra en klassisk halmgubbe för att försöka vinna poäng. I see.

Jag minns alltså att det sagts att beredskapen är god. Klassiskt, inte bara i Sverige. Vad ska de säga? "Ser rätt illa ut, borgarna har monterat ned allt så ingen vet vad den andre gör, så det är snudd på kört"?
Samtidigt vet jag också att det sas att regionerna rapporterat att det är dåligt med skyddskläder osv. Har aldrig ens hört något annat sägas om det. Men visst, länka till när det sägs att vi hade plenty då. Och hur var det med dekretet från regeringen att mörka, du får gärna länka det också! Tomte.

Du fortsätter gräva ur minnet och jag blir konstant ägd. Jag tror definitionsfrågan är en bättre angreppspunkt så testa den nu.
Citera
2020-04-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Svenska regeringen verkar bry sig med om cykeln än om föraren. Men det är ju näringslivets cykel så det gäller att inte repa den eller göra den obrukbar..

Jag håller inte alls med. Tvärtom faktiskt. Lock down är som att låta båten sjunka i hoppet om att rädda den som är överbord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om du tycker att det finns något land i Europa som har en bättre strategi, nämn det landet vid namn, så att vi kan jämföra resultatet efterhand.
Länder som testar fler än Sverige (utförda tester per miljon invånare) och har färre dödsfall:

Färöarna 92.234 (0 döda)
Island 69.276 (4 döda, 12/miljon)
Norge 19.528 (62 döda, 11/miljon)
Estland 14.392 (13 döda, 10/miljon)
Slovenien 13.040 (22 döda, 11/miljon)
Österrike 11.562 (186 döda, 21/miljon)
Tyskland 10.962 (1395 döda, 17/milljon)
Israel 10.433 (44 döda, 5/miljon)
Lettland 10.275 (1 död, 0,5/miljon)
Grönland 9.547 (0 döda)
Cypern 8.410 (11 döda, 9/miljon)
Portugal 7.952 (266 döda, 26/miljon)
Litauen 7.852 (11 döda, 4/miljon)
Danmark 7.055 (161 döda, 28/miljon)
Tjeckien 6.926 (59 döda, 6/miljon)
Irland 6.119 (137 döda, 28/miljon)
Finland 5.234 (25 döda, 5/miljon)
Ryssland 4.379 (43 döda, 0,3/miljon)
Sverige 3.654 (373 döda, 28/miljon)

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Länder som testar färre än Sverige men ändå har färre döda (sorterade efter antal tester):

Vitryssland
Slovakien
Nordmakedonien
Grekland
Ungern
Polen
Montenegro
Rumänien
Bosnien
Albanien
Serbien
Moldavien
Ukraina
Bulgarien
Armenien
Georgien

Säkert en blandning av tur och skicklighet bland dessa. Antagligen är t.ex. Serbien förskonat pga isolering, medan Ungen istället är det tack vare effektiva karantänregler.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-04-04 kl. 22:37.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Trump har beordrat alla tillverkare att USA ska ha 180 miljoner N95 andningsskydd. Ett av företagen som fått begäran är 3M. Han gör det via defence production act

Känns ju som inte mycket blir över till Europa i närmsta framtiden, av skydd tillverkade av Amerikanska bolag.

Källa Trumps presskonferens live.
Citera
2020-04-04, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har själv funderat på det. Vad gör Tegnell konkret utan att redovisa dagsaktuell statistik? Det kan de väl skicka någon prao att redovisa för, man behöver ju inte vara professor för att läsa från ett Excelark?

Han bara tonar ner allt och säger vad vi inte skall göra, men vad har han gjort egentligen? Om man bytte ut honom mot en blomkruka vad hade skillnaden varit?

Men Tegnell har ju fått en massa drit i regeringsbrevet av regeringspartierna S/MP att leverera. Trans byte av unga 11-12 åriga svenskor bland annat.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vi har enligt er varit i början sedan första mars.
Början på Mars. Smittan kommer till Sverige.
Många skriker här om två veckor hela tiden och ger ingen referens på vad de menar med två veckor.
Här har ni.
Två veckor senare många smittade. 14 Mars.
Två veckor. senare. Folk börjar dö. 28 Mars.
Två veckor efter det. Sjukvården börjar knaka. 11 April.
Två veckor efter det. Sjukvården brister. 25 April.
Två veckor efter det. Kaos. 9 Maj.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Du fortsätter gräva ur minnet och jag blir konstant ägd. Jag tror definitionsfrågan är en bättre angreppspunkt så testa den nu.

Hur är det mörkningen nu då? Och när sade Socialstyrelsen att vi hade massvis med skyddsutrustning? Det måste ju vara lätt för dig att sätta mig på plats, att döma av din ton, right?
Citera
2020-04-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nu som ikväll, eller överlag senaste dagarna? Jag var förvånad över tonen från Stockholm idag, särskilt som de flaggat för katastrof tidigare.
Läs gärna vad ÖL på Danderyd anser. Det var utifrån det jag ansåg att det är ett besvärligt läge i Sthlm:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/lakare-kraver-att-stockholms-sjukvard-gar-upp-i-katastroflage/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har själv funderat på det. Vad gör Tegnell konkret utan att redovisa dagsaktuell statistik? Det kan de väl skicka någon prao att redovisa för, man behöver ju inte vara professor för att läsa från ett Excelark?

Han bara tonar ner allt och säger vad vi inte skall göra, men vad har han gjort egentligen? Om man bytte ut honom mot en blomkruka vad hade skillnaden varit?
En blomkruka hade i vart fall inte sagt så mycket strunt som ingen kan greppa. -bör inte resa om det inte är viktigt.
Och vad är viktigt är väl upp till var och en när det inte finns regler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jo, men då låter det mer som att ekonomiska intressen skall få gå först och inte spillda människoliv... Iofs lär ju många fler dö om ekonomin totalhavererar, hmm - svårt detta och eftermälet blir ytterst intressant att följa...

Inte gå före, men man måste ju i rimlighetens namn erkänna att ekonomin spelar roll. Även för Corona-smittade..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in